کد خبر: ۱۲۹۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴

گام دیگر نمایندگان برای خودشان؟/ حقوق نمایندگان پس از پایان دوره نمایندگی چطور باید پرداخت شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: صبح امروز طرحی ارائه شد که بر اساس آن، حقوق نمایندگان حتی پس از پایان دوره نمایندگی باید متناسب با قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت شده و افزایش یابد.

محمدکاظم دلخوش نماینده صومعه سرا به عنوان یکی از طراحان این طرح با بیان اینکه نمایندگان مجلس که در دوره​های بعدی به مجلس راه نمی​یابند، مشمول قانون خدمات کشوری نمی​شوند، گفت: این نمایندگان نمی​توانند مانند دیگر نمایندگانی که جذب دستگاه​های اجرایی شده​اند، از حقوق ومزایای قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کنند.

وی افزود: در دوره هفتم در خصوص حقوق نمایندگان، جایگاهی متناسب با وزرا در نظر گرفته شده است اما بعد از پایان دوره نمایندگی چه؟ با بازگشت نمایندگان به مشاغل گذشته در دستگاه​های اجرایی، آنها باید بتوانند از مزایای قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کنند.

دلخوش که می​گفت باید این تبعیض رفع شود، خواستار رای نمایندگان به این طرح شد.

اما احمدتوکلی در مخالفت با آن به نمایندگان هشدار داد که با رای به این طرح، امتیازی که به رئیس​جمهور و وزرا و مشاورانشان داده می​شود را به کسانی که بعد از پایان دوره نمایندگی ممکن است یک معلم ساده یا یک حوزوی باشند، داده خواهد شد. در حالیکه فرض بر این است که یک وزیر یا رئیس​جمهور دوره​هایی را برای دریافت چنین پستی طی کرده باشد و نباید این امتیازات به کسانی که این مراحل را طی نکرده​اند، داده شود.

او که با حرارت سخن می​گفت، ادامه داد: پس از اصلاح قانون انتخابات مجلس، مجلس به شدت متهم شد که به نفع خودش قانون تصویب کرده است. این طرح را هم اگر تصویب کنیم دیگر چیزی از آبروی مجلس نمی​ماند!

نماینده تهران با بیان اینکه این طرح بار مالی دارد و حتما از سوی شورای نگهبان رد می​شود، پرسید: این طرح چه فوریتی دارد؟ واقعا حقوق بعد از دوره نمایندگی ما مهمتر از وضع حقوق کارگران و صنعتگران و کشاورزان است؟ آبروی مجلس را نبرید!

علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری در موافقت با این طرح، سخنان توکلی را برآمده از احساسات خواند و گفت: این حق برای نمایندگان در قانون آمده است و ما فقط می​خواهیم تبعیض موجود را رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه اغلب نمایندگان کنونی، مشاغل اجرایی داشته​اند که پس از پایان دوره نمایندگی به آن باز خواهند گشت، افزود: به این ترتیب اتهامی به نمایندگان وارد نخواهد بود. چون ما که پست اجرایی داشتیم به آنها باز می گردیم و این می​تواند یک پشتوانه​ای برای نمایندگان ادورا بعد باشد.

ستار هدایتخواه نماینده بویراحمد هم سخنان توکلی را توهین به مجلس خواند و گفت: چطور من و شما از این امتیاز بهره ببریم ولی نمایندگان ادوار گذشته شامل حال آن نشوند؟ شما اگر راست می​گویید، بعدها از این امتیاز استفاده نکنید!

رئیس​مجلس با صدور فرمان رای گیری برای یک فوریت این طرح به این مباحثات پایان داد. گفتنی است یک فوریت این طرح رای لازم را کسب کرد و در ماه​های بعد مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین