آفتابنیوز : آفتاب: رييس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي از مهلت يك ماهه به خودروي پرايد براي نصب كيسه هوا خبر داد و گفت: در صورتي كه شركت خودروساز تا يكماه آينده نسبت به نصب كيسه هوا بر روي خودرو پرايد اقدام نكند، از شمارهگذاري اين خودرو جلوگيري ميكنيم.
به گزارش ايسنا، سردار اسكندر مومني روز شنبه با اشاره به اينكه اولويت راهنمايي و رانندگي در سال 90 الزامي شدن نصب كيسه هوا اظهاراميدواري كرد كه تا پايان سال مانند نصب ترمز ضد قفل از اين بحث نيز عبور كنيم.
وي با اشاره به اينكه زمانبندي اجرايي براي نصب كيسه هوا با خودروسازان نهايي شده است گفت: از ابتداي امسال نصب كيسه هوا بر روي تمامي خودروها آغاز شده و هيچ خودرويي به جز پرايد نيست كه كار نصب كيسه هوا را آغاز نكرده باشد.
رييس پليس راهور ناجا تصريح كرد: در عين حال خودرو پرايد تنها تا يكماه آينده فرصت دارد نسبت به نصب كيسه هوا اقدام كند چرا كه در غير اينصورت شمارهگذاري اين خودرو برابر قانون متوقف ميشود.
معرفي 41 دستگاه متخلف در تصادفات به مراجع قضايي
وي به قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي اشاره كرد و گفت: يكي از موضوعات مهم در اين قانون موضوع نمرات منفي است كه براي اين افراد از اجراي قانون جديد تا كنون گواهينامه 125 راننده متخلف كه 30 نمره منفي گرفتند به مدت سه ماه ضبط شده است.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه اين افراد حق رانندگي نداشته و در صورت رانندگي با آنها مانند افراد بدون گواهينامه برخورد خواهد شد گفت: در صورتي كه اين افراد رانندگي كنند براي بار اول دو ماه حبس و جريمه نقدي و براي بار دوم شش ماه حبس در قانون پيشبيني شده است.
وي بيشترين نمرات منفي را مربوط به سبقت غيرمجاز، عبور از محل ممنوع و انحراف به چپ عنوان و تصريح كرد: در عين حال از ابتداي اجراي قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي تاكنون 290 نفر از رانندگان متخلفي كه نسبت به استفاده از مشروبات الكلي و مواد روانگردان اقدام كرده بودند، 200 هزار تومان جريمه و گواهينامهشان نيز 6 ماه ضبط شده است. همچنين 41 دستگاه مقصر در بخش تصادفات مانند شهرداريها، ادارات راه و ترابري و يكي از سازمانهاي داراي مسير اختصاصي و ... نيز به مراجع قضايي معرفي شدند.
شمارهگذاري «وانت پيكان»، «وانت نيسان» و «روآ» امسال متوقف ميشود
رييس پليس راهور ناجا در ادامه با اشاره به اينك قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي در كاهش تصادفات و تلفات ناشي از آن اثرگذار بوده است گفت: بررسيهاي پليس نشان ميدهد از ابتداي اجراي قانون جديد تاكنون ميزان تخلفات حادثه ساز و تصادفات رانندگي در كشور حدود 10 درصد كاهش داشته اما فعلا براي ارزيابي در اين خصوص زود است.
به گزارش ايسنا، وي خروج خودروهاي ناايمن را از برنامههاي پليس راهنمايي و رانندگي در سال 90 عنوان كرد و گفت: براساس برنامهريزيهاي انجام شده امسال تلاش ميكنيم تا خودروهاي «وانت پيكان»، «وانت نيسان» و «روآ» از چرخه توليد خارج شده و جلوي شمارهگذاري آنها گرفته شود.
رييس پليس راهور ناجا در پاسخ به سوالي در خصوص ادامه شمارهگذاري خودرو «روآ» گفت: هنوز مجوز استاندار خودروي «روآ» وجود دارد ولي مهلت آن به اتمام نرسيده است.
نهادهاي مرتبط و مسوول در زمينه معاينه فني كمترين همكاري را با ما داشتند
وي در ادامه به موضوع معاينه فني خودروها اشاره كرد و گفت: اين لايحه توسط دولت به مجلس ارسال شد و در صحن علني يكي از نمايندگان در دو ساله ماندن معافيت خودروهاي نو براي انجام معاينه فني صحبت كرد كه پليس نيز در اين خصوص دفاع كرد؛ اما يكي ديگر از نمايندگان در صحن علني پيشنهاد افزايش سن معاينه فني خودروها را به 5 سال داد كه عليرغم مخالفت پليس اين بند به تصويب رسيد.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه بسياري از نهادهاي مرتبط و مسوول كمترين همكاري را در اين زمينه با ما داشتند گفت: حتي پس از اعلام اين خبر در رسانههاي گروهي نيز اين نهادها مطلع نشدند و بايد پاسخ دهند كه چرا حتي پس از ابلاغ قانون هم از آن اطلاع نيافتند و زمان اجراي قانون متوجه آن شدند!
وي با اشاره به اينكه ايمني، عدم آلايندگي و ارتقاي كيفيت هم بايد در توليد و هم در مصرف رعايت شود افزود: چطور به مدت 5 سال خودروي بدون كنيستردر كشور توليد ميشد اما هيچ واكنش جدي توسط نهادهاي مسوول در اين زمينه نميبينيم. از سوي ديگر هماكنون مبدل كاتاليستي خودروها در بازار وجود خارجي ندارد اين در حاليست كه اگر خودروهاي نو 170 هزار كيلومتر كار كنند مبدل كاتاليستي آنها از بين رفته و آلايندگي آنها به 5 برابر افزايش مييابد. از سوي ديگر سوال جالب توجه ديگر اين است كه زماني كه استاندارد آلايندگي يورو 4 را به يورو 2 كاهش دادند آقايان مسوول كجا بودند؟
نيم ميليون وسيله نقليه موتوري از ابتداي امسال در كشور شمارهگذاري شد
رييس پليس راهور ناجا در ادامه با اشاره به اينكه از ابتداي سال جاري تاكنون 291 هزار دستگاه خودرو جديد شمارهگذاري شده است گفت: از اين تعداد 6 هزار و 800 دستگاه خودرو وارداتي بوده است. همچنين 201 هزار دستگاه موتورسيكلت نيز در سال جاري شمارهگذاري شدند كه بدين ترتيب بايد گفت از ابتداي سال جاري تاكنون حدود نيم ميليون وسيله نقليه موتوري در كشور شمارهگذاري شدهاند.
100 هزار نفر تاكنون از بخشودگي دو برابري جرايم رانندگي استفاده كردند
وي در ادامه با اشاره به قانون بودجه سال 90 گفت: از 19 خردادماه سال جاري تا 19 آذرماه كليه تخلفات رانندگي تا ابتداي سال 90 در صورت دو برابر شدن اگر اصل آن توسط راننده پرداخت شود، بخشوده ميشود و اين مهلت يك روز هم قابل تمديد نيست.
رييس پليس راهور ناجا تاكيد كرد: از 19 خردادماه تاكنون يكصد هزار نفر با پرداخت اصل جريمه سالهاي گذشته خود از بخشودگي جرايم رانندگي بهرهمند شدند.
وي با اشاره به اينكه شهروندان ميتوانند از طريق پيامك 30005151 با ارسال شماره VIN يا شماره گواهينامه از مبلغ تخلفات رانندگي و نمره منفي خود مطلع شوند.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه بزودي سايت اينترنتي در خصوص آخرين وضعيت تخلفات رانندگي افراد راهاندازي خواهد شد افزود: از تمامي رانندگان ميخواهيم ضمن مبارزه به مراكز پليس +10 نسبت به اصلاح نشاني و شماره تلفن همراه خود در سامانه پليس اقدام كنند چرا كه با راهاندازي سامانه جديد در صورتي كه افراد مرتكب تخلف شوند به صورت خودكار جريمه آنها به آخرين آدرسي كه در اختيار پليس است ارسال و به تلفن همراه آنها پيامك ميشود.
بالاترين سرعت ثبت شده امسال در كشور 220 كيلومتر بر ساعت بوده است
جريمه استفاده از چراغ زنون افزايش مييابد
وي با اشاره به اجراي قانون جديد از ارديبهشت ماه سالجاري گفت: آخرين آمارها نشان ميدهد بالاترين سرعت ثبت شده از آن زمان تاكنون مربوط به يك خودرو خارجي با سرعت 220 كيلومتر بر ساعت بوده كه برابر با قانون با راننده اين خودرو برخورد شده است.
به گزارش ايسنا، رييس پليس راهور ناجا در پاسخ به سوالي درخصوص استفاده از چراغ زنون در خودروها گفت: استفاده از اين چراغ از سال گذشته ممنوع بوده و با تعدادي از رانندگان متخلف برخوردي قانوني صورت گرفته است و استفاده از اين لامپ در خودروها كاهش قابل ملاحظهاي داشته است.
وي تاكيد كرد: استفاده از اين چراغ همچنان ممنوع است و بزودي براساس قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي جريمه استفاده از آن سنگينتر هم ميشود.
رييس پليس راهور ناجا در پاسخ به سوالي در خصوص عابران پياده نيز گفت: براساس قانون جديد اگر راننده خودرو تمام موارد را رعايت كرده اما عابر پياده از مسيرهاي تعيين شده عبور نكند در صورت بروز تصادف مسوليتي متوجه راننده نخواهد بود.
پليس هيچ خودرو فرازي را شماره نكرده است
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص كشنده فراز نيز گفت: از ابتداي سال 89 شمارهگذاري كشنده هُوو به دليل نقصهاي فني متعدد و تصادفات فراوان مسدود شد اما يكي از خودروسازان خودروي ديگري را تحت عنوان فراز كه به اعتقاد پليس و با توجه به مستندات موجود همان هُوو است را وارد كرده است و درخواست مجوز شمارهگذاري كرده است.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه اين خودرو تاكنون مجوزهاي موسسه استاندارد و سازمان حفاظت محيط زيست را دريافت كرده است تصريح كرد: پليس اسنادي در دست دارد كه نشان ميدهد فراز همان هُوو است و به هيچ عنوان از ايمني لازم برخوردار نيست. لذا عليرغم داشتن مجوزهاي لازم جلوي شمارهگذاري اين خودروها را گرفتهايم.
وي گفت: در خصوص خودرو هُوو نيز موسسه استاندارد اول مجوز شمارهگذاري داد اما بعدا در نامهاي اعلام كرد كه اين خودرو ايرادات فراواني دارد لذا پليس معتقد است خودرويي كه اين همه مشكل دارد نبايد به راحتي با نام مشابه در كشور شمارهگذاري شود.
رييس پليس راهور ناجا با اشاره به اينكه دو نامه متناقض در خصوص خودروي فراز از موسسه استاندارد در اختيار داريم گفت: پرونده اين خودرو در مراجع قضايي مفتوح است.
وي تاكيد كرد: سازمان متولي ايمني خودرو بايد مستقل و مقتدر باشد و كشوري را سراغ نداريم كه توليدكننده، نظارت كننده و تعيين كننده استاندارد زيرمجموعه يك سازمان باشند و برهمين اساس تاكيد ميكنيم كه موسسه استاندارد بايد سازماني مستقل شود.