کد خبر: ۱۲۹۵۴۵
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۶

تنگ تر شدن حلقه تحریمهای كشتیرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دور تازه تحریم كشتیرانی ایران با قطع دسترسی ایران به سرویس‌های مالی و تجاری بین‌المللی كلید خورد.

بر اساس این تحریم ها چند شركت و فرد مرتبط با كشتیرانی در لیست تحریم های آمریكا قرار گرفتند. همزمان دادستان نیویورك علیه ۱۱ شركت و پنج نفر به همین دلیل اعلام جرم كرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خزانه‌داری آمریكا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام كرد، ۱۰ شركت كشتی‌رانی و سه فرد مرتبط با شركت‌ كشتیرانی جمهوری اسلامی را تحریم كرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریكا ادعا كرده این اقدام پاسخی به تلاش‌های مستمر ایران به منظور دور زدن تحریم‌ها و استفاده این كشور از شركت‌های صوری برای حفاظت از شركت كشتیرانی است.

اقدام تازه وزارت خزانه‌داری آمریكا در تحریم این شركت‌ها و افراد، عملیات شركت كشتیرانی ایران را در كشورهای انگلیس، چین، سنگاپور و امارات هدف قرار داده است.

وزارت خزانه‌داری آمریكا همچنین شركت كشتیرانی ایران را متهم كرده‌ است كه از طریق ایجاد شركت‌های صوری در نقاط مختلف جهان برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تلاش می‌كند. وزارت خزانه‌داری آمریكا پیشتر نیز با اعلام تحریم ۳۷ شركت و پنج شهروند ایرانی مرتبط با شركت كشتیرانی ایران، تهران را متهم كرده بود، فعالیت‌های خود را در پشت شبكه‌ای پیچیده از شركت‌های كشتیرانی پنهان می‌كند.

علیرضا قزل‌عیاق، مدیر یك آژانس كشتیرانی به نام شبكه دریانوردی آسیا، كه در سنگاپور مستقر است و نیز دو نفر از مدیران ارشد اجرایی شركت كشتیرانی ایران به نام‌های محمد مقدمی‌فرد و احمد تفضلی سه نفری هستند كه از سوی وزارت خزانه‌داری آمریكا در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین شش شركت تحریم شده در امارات ، دو شركت در سنگاپور، یك شركت در چین و یك شركت دیگر در انگلیس مستقر هستند.

از سوی دیگر دادستانی منهتن نیویورك روز دوشنبه علیه ۱۱ شركت و پنج نفر به اتهام همكاری با شركت كشتیرانی ایران برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران اعلام جرم كرد. به ادعای سایروس ونس، دادستان مانهاتان این افراد و شركت‌ها متهم به تلاش برای دسترسی با سیستم مالی آمریكا با استفاده از اسناد جعلی بانكی هستند.

بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریكا، ایران از ناوگان كشتیرانی تجاری خود برای حمل كالا‌های كالاهای نظامی و اقلام مورد نیاز برای توسعه برنامه سلاح‌های كشتار جمعی خود‌ استفاده می‌كند.

آمریكا از سال ۲۰۰۸ شركت كشتیرانی ایران را تحریم كرده و همچنین بر اساس ادعای وزارت خزانه‌داری آمریكا تاكنون دهها شركت صوری مرتبط با كشتیرانی، هدف تحریم‌های آمریكا قرار گرفته‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین