کد خبر: ۱۲۹۵۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۳

دو ناکامی بزرگ احمدی‌نژاد در بیست دقیقه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تنها ظرف 20 دقیقه احمدی‌نژاد با استعفای شریف ملك زاده وسپس ناكامی سجادی شاهد دو ناكامی بزرگ دولتش ظرف 20 دقیقه بود.

بر اساس آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سجادی 87 رأی آورد و بدین ترتیب از اختصاص دادن عنوان اولین وزیر ورزش ایران بازماند. در جلسه علنی امروز مجلس از بین 247 رأی مأخوذه، سجادی تنها 87 رأی موافق كسب كرد، 137نفر رأی مخالف و 23 هم رأی ممتنع دادند.

در این جلسه احمدی نژاد در ابتدا و انتهای جلسه از نمایندگان خواست به سجادی به عنوان برادر خود رأی دهند.

اما نمایندگان مجلس كه طی شش سال گذشته بارها به دلیل برخوردهای نرم و لبخندهای محمود احمدی نژاد، آرای خود را تغییر داده بودند، ظاهرا این بار جلوی احساساتشان را گرفتند و 80 حامی سجادی را دربرابر 160 مخالف وی تنها گذاشتند.

هنوز آرای به گلدان ریخته شده شمارش نشده بود كه خبر استعفای ملك زاده كه با اصرار محمود احمدی نژاد به معاونت وزارت خارجه منصوب شده بود اعلام شد.

با این وصف احمدی نژاد ماه دشورای را پیش رو دارد. چرا كه باید وزرای نفت، "راه و شهرسازی" و "صنایع و بازرگانی" را به مجلس معرفی كند كه احتمال رای آوردن دو وزیر نخست با توجه به فضای مجلس بسیار ضعیف است.

در این شرایط به نظر می رسد برخلاف آرای 6 سال گذشته در مجلس تغییری جدید رخ داده و آرای فراكسیون اصولگرایان منهای حدود سی نفر حامیان دولت، یكپارچه به زیان دولت چرخیده است و در مقابل بخشی از آرای فراكسیون اقلیت به سود دولت تغییر یافته است.

این چرخش باعث شده است برخلاف 6 سال گذشته كه اصولگرایان منتقد دولت نظیر مطهری، توكلی، و زاكانی به عنوان اقلیت فراكسیون اصولگریان ناكام می ماندند، در شرایط فعلی حامیان دولت در فراكسیون اصولگریان كاملا به حاشیه رفته اند.

از سوی دیگر به دلیل مخفی بودن آرا، عملا تطمیع نمایندگان از سوی رابطان دولت بی نتیجه است و با وجود چراغ سبزهای اولیه هنگام رای دادن، به دلیل عمق ناراحتی نمایندگان از رفتار تحقیرآمیز احمدی نژاد با مجلس، وكلای مردم به زیان دولت رای می دهند.

در كنار این موضوع، موضع متزلزل دولت نیز جالب توجه است. با وجود تهدید تلویحی به انتصاب ملك زاده به عنوان سرپرست وزارت خارجه در صورت استیضاح و عزل صالحی، فشار هماهنگ مجلس و دستگاه قضایی كه اكنون به دلیل مناقشات میان مصلحی و احمدی نژاد وزرات اطلاعات را نیز در درون دولت در اختیار دارند، منجر به عقب نشینی دولت و استعفای ملك زاده شد. چرا كه پیش بینی می شد با قطعی شدن استیضاح صالحی، برای جلوگیری از انتصاب ملك زاده به عنوان سرپرست، وی كه پیش از این محترمانه توسط نهادهای امنیتی بازجویی شده بود، دستگیر گردد.

موقعیت دشوار و بن بست گونه احمدی نژاد در آغاز تابستان 1390 به نحوی است كه باید وی یا با عقب نشینی كلی از مواضع و قربانی كردن حلقه نخست خود موجب توقف حملات اصولگرایان شود و یا آنكه برگ برنده تازه ای را از انبان خالی شده اش رو كند و این برگ برنده باید چیز جدیدی غیر از قهر و خانه نشینی و تهدید به استعفا و درخواست حكم حكومتی باشد كه همه پیش از این خرج شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین