کد خبر: ۱۲۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۳

اجماع حوزه در اعلام برائت از حامیان مطرود احمدی‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که جریان افراطی در شهر قم طی 6 سال گذشته به بهانه حمایت از احمدی نژاد به توهین و گستاخی نسبت به برخی علما و مراجع معظم تقلید می پرداخت، این عناصر که اخیرا از سوی دولت نیز طرد شدند، قصد داشتند با حمله به هیات نظارت بر مطبوعات به دلیل توقیف نشریه 9دی، پوشش جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای این اقدام استفاده کنند که این سوءاستفاده با واکنش علمای حوزه و اعضای جامعه مدرسین مواجه شده است. 

جریان افراطی تلاش خود را برای هزینه کردن از جامعه مدرسین به بهانه اظهارنظر رییس دفتر تازه منصوب شده جامعه مدرسین بکار بردند اما اظهارات حجت‌الاسلام بی‌ریا، رئیس دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محکوم کردن تصمیم هیأت نظارت مبنی بر توقیف نشریه 9 دی بازتاب منفی گسترده‌ای در محافل حوزوی داشت. 

به نوشته روزنامه 19دی، سخنان حجت الاسلام ناصر سقای بی‌ریا که از توقیف نشریه 9 دی به مدیر مسئولی حمید رسایی انتقاد کرده بود، از سوی بیوت مراجع تقلید و طلاب حوزه علمیه با تعجب روبه‌رو شده و بازتاب منفی گسترده‌ای در محافل حوزوی قم داشت. 

آقای سقای بی‌ریا که از دوستان نزدیک و هم فکر رسایی است اقدام هیأت نظارت را شتاب‌زده توصیف و تاکید کرده بود: باید هرچه سریعتر از این نشریه رفع توقیف شود.

اگر رسایی کاریکاتور خود را هم می‌کشید، 9 دی توقیف می‌شد
این در حالی است که حجت الاسلام بی‌ریا عضو جامعه مدرسین نبوده و فقط "مسئول دفتر" این جامعه است. از سوی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین جمشیدی، عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه که عضو هیأت رئیسه آن نیز بوده و قائم مقام حوزه‌های علمیه سراسر کشور است و از طرف حوزه علمیه قم به عنوان نماینده در هیأت نظارت عضو می‌باشد اعلام کرده: اگر رسایی کاریکاتور خود را هم می‌کشید هیأت نظارت در اجرای قانون و در دفاع از کیان روحانیت نشریه 9 دی را توقیف می‌کرد.
وی با اشاره به تصمیمات مشابه این هیأت در رابطه با برخی نشریات دیگر از اظهارات متناقض برخی افراد در مقاطع مختلف تعجب کرد.

اظهارات بی‌ریا در حمایت از جریانی که حرمت لباس روحانیت را حفظ نمی‌کند، در حالی است که برخی مراجع تقلید از ابتدا با انتصاب آقای بی‌ریا به ریاست دفتر جامعه مدرسین و مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم مخالف بودند و برخی از اعضای برجسته جامعه مدرسین به دنبال انتصاب وی از سوی آیت‌ا... یزدی، از حضور در جلسات این جامعه تا برکناری وی خودداری می‌کنند. پیش از سخنان بی‌ریا جمعی از طلاب حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای از دادگاه ویژه روحانیت، خواستار محاکمه رسایی شده بودند.


آیت الله نمازی: اختلاف نظر سیاسی مجوز هتک حرمت نیست
آیت‌ا... نمازی عضو جامعه مدرسین در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره انتشار کاریکاتور یک روحانی در یکی از نشریات اظهار داشت: اختلاف نظرها و دیدگاه‌های متفاوت سیاسی شرعا مجوزی برای هتک حرمت و بی احترامی به افراد محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که با یکدیگر اختلاف نظر سیاسی دارند باید با یکدیگر به بحث، مذاکره و مناظره بپردازند و تمسخر و استهزاء با اخلاق و کرامت انسانی سازگاری ندارد.

نمازی تصریح کرد: جدای از حفظ کرامت انسانی، چنانچه این فرد ملبس به لباس روحانیت نیز باشد قبح توهین به چنین شخصی بیشتر می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از مسائل مهم که در جامعه توحیدی که بر ارزش‌ها و حفظ کرامت انسانی استوار است، پرهیز از تمسخر و استهزاء افراد چه به شکل زبانی، نوشتاری، لفظی و تصویری است.

وی افزود: چنین اعمالی با اصول اخلاقی سازگار نبوده و شایسته نیست.

آیت‌ا... نمازی ادامه داد: تمام کسانی که به نحوی در عرصه سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای خدمت می‌کنند باید مراقب باشند که اصول و اخلاق اسلامی و کرامت انسانی افراد را به راحتی مورد هجوم قرار ندهند که این عمل آثار دنیوی و اخروی را به دنبال خواهد داشت.

روحانیت جدای از اشخاص و افراد یک نماد مقدس دینی است
حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان نیز در پاسخ به سئوالی پیرامون درج کاریکاتور یک روحانی در یکی از نشریات کشور اظهار داشت: هر گونه توهین و خسارت به هر شخصی به خصوص ساحت روحانیت محکوم و خلاف شرع است. 

وی اضافه کرد: توهین به روحانیت به دلیل این که روحانیت جدای از اشخاص و افراد یک نماد مقدس دینی است و لباس او، لباس علما و بزرگان دین بوده و نزد مردم نیز محترم است کاری اشتباه و بسیار ناپسند و مذموم است.

غرویان یادآور شد: به ویژه اگر در جایی یک روحانی به یک روحانی دیگر توهین کند، این در نزد مردم به معنای شکست روحانیت به طور کلی است و که وقتی مردم ببینند یک روحانی به روحانی دیگر توهین می کند، اعتماد او از هر دو طرف سلب می شود.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و شاگرد آیت الله مصباح با تاکید بر این که بنده به شدت با این شیوه ها مخالف هستم، تصریح کرد: متاسفانه سیاست در کشور ما بالاتر از اخلاق قرار دارد و اخلاق به راحتی زیر پا گذاشته می شود.

وی اظهار داشت: این آفت بزرگی است و متاسفانه این به نشریات، احزاب و گروه های سیاسی هم سرایت کرده و این به نفع هیچ کس نیست.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه در خصوص توهین به افراد از نظر دین و شرع بیان داشت: توهین به افراد، افترا، بهتان و غیبت از نظر شرعی خلاف است و در کتاب فقهی مکاسب شیخ انصاری نیز به تفصیل در این خصوص بحث شده است و توهین به افراد حد یا تعزیر شرعی دارد و مستوجب تنبیه است.

حجت‌الاسلام ذوالنور، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه که در جمع اساتید بسیجی قم سخن می‌گفت در رابطه با توقیف هفته نامه 9 دی به دلیل توهین به روحانیت با درج کاریکاتوری از خاتمی به خبرنگار ما گفت: توهین و فحاشی توسط هر کسی که باشد پسندیده نیست، ما باید یاد بگیریم بدون توهین حرفمان را بزنیم.


هرگونه تعرض به روحانیت تعرض به مرجعیت و اسلام است
حجت‌الاسلام والمسلمین علیدوست، عضو جامعه مدرسین و از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با اشاره به این که باید حریم روحانیت را به عنوان نماد متولیان حوزه دین پاس بداریم تصریح کرد: هرگونه تعرض به روحانیت تعرض به مرجعیت و اسلام است.

وی خاطر نشان ساخت: نبایستی از روحانیت تعریف بسته‌ای وجود داشته باشد و هر کسی با تعریف خود با روحانیت برخورد کند.

غروی: باید رای هیئت نظارت بر مطبوعات را پذیرفت
از سوی دیگرآیت الله سید محمد غروی عضو شورایعالی حوزه علمیه با اشاره به درج کاریکاتور یک روحانی درنشریه 9دی با تاکید بر حفظ حریم ها در نشریات، اظهار داشت: حریم نمادهای دینی باید در نشریات حفظ شود. لباس روحانیت نیز یکی از آن نمادهای دینی است. 

وی با بیان این که لباس روحانیت نیز یکی از آن نمادهای دینی است، یادآور شد: اگر تصویر شخصی را این چنین به شکل کاریکاتور درآوردیم، خیال نکنیم شخصی را نفی، تخریب و یا به آن آسیب وارد کرده ایم، خیر، بلکه در واقع این حرکت، به یک معنا حریم شکنی نمادهای دینی و جایگاه روحانیت است.

غروی با تاکید بر این که قطعا به دور از موضع گیری های جناحی باید یک مقدار عمیق و دقیق به این مسئله فکر کنیم، تصریح کرد: در غیر این صورت نمی توان انتظار داشت که این حریم ها را دیگران حفظ کرده و آن رانشکنند و آن وقت است که دیگر نمی توان جلوی این موضوع و حریم شکنی ها را گرفت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به برخی موضع گیری ها در خصوص رای هیئت نظارت بر مطبوعات گفت: رایی که این هیئت در مورد نشریه خاطی در خصوص این موضوع، صادر کرده است قطعا بدون دلیل و یک باره نبوده است و قبل از آن نیز تذکراتی داده شده است.

وی افزود: باید به صورت معقول با این موضوع برخورد شود و همه باید به دور از برخوردهای جناحی، این رای را بپذیرند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین