کد خبر: ۱۲۹۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۵

صادق خرازی: هر جا خلاف نظر رهبری عمل شد، ایران ضرر كرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید محمد صادق خرازی با تأكید بر دو عنصر هویت ملی و ارزش های دینی در ذات و روح مبارزات و نهضت های خاورمیانه گفت: اگر چه اینك ماهیت مبارزات مردم جنبه ضد استبدادی دارد ولی در درون این واقعیت هویت دینی تاثیر گذار است و به هنگام نقد كردن و فعالیت های دموكراتیك در درون هر كشوری با پدیده های اسلام خواهی و استعمار زدایی روبرو خواهند شد. 

صادق خرازی در نشست دیپلماسی ایرانی تاكید كرد: سه كشور تاثیر گذار در خاورمیانه ایران، تركیه و مصر خواهند بود و مصر با بازخوانی و باز تعریف موقعیت ژئوپولتیك دوران سر خوردگی های تاریخی را سپری كرده و با احراز هویت سیاسی اجتماعی و تاریخی از جمله ممالك مهم دنیای عرب و اسلام خواهد بود كه به تولید ادبیات سیاسی و منطقه ای دنیای عرب خواهد پرداخت. 

آمریكا فاقد تحلیل و درك مفهوم مبارزات ضد استبدادی است
وی با اشاره به این نكته كه سیاست های ایالات متحده امریكا فاقد الگوی واحد در همه كشور هاست، افزود: آنچه تاكنون رخ داده است نشان داده است كه ایالات متحده در مواجهه با بحران، مدیریت محدودی داشته و نتوانسته سیاست حل وفصلی را ارائه دهد به همین جهت اشتباهات و تناقضات فاحشی در عملكرد و رویكرد ایالات متحده دیده می شود. امریكا فاقد تحلیل واقع بینانه از درك مفهوم مبارزات ضد استبدادی مردم منطقه است. 

صادق خرازی با اشاره به اینكه چارچوپ های رفتاری آمریكا با تسلط سنتی بر خاورمیانه دیگر كارایی نخواهد داشت، تأكید كرد از روح و ذات همه این تغییرات مردم و كشورهای خاورمیانه كه خواهان تحول دموكراتیك در جهان اسلام هستد، بهره مند خواهند شد و سه الگوی مهم این كشورها را ایران تركیه و مصر دانست. 

هویت اسلامی اساسی ترین بخش نهضت ها
سفیر اسبق ایران در فرانسه تأكید كرد: چگونه ایالات متحده با تناقض های آشكار در سیاست خود در عربستان، یمن، بحرین، لیبی، تونس، مصر و سوریه خواهان تبیین الگوهای جدید دموكراتیك است؟ مردم مهمترین عامل تغییر در خاورمیانه هستند و موضوع هویت اسلامی و استقلال و ناسیونالیسم واقع گرا اساسی ترین بخش تشخیص این نهضت هاست. خاورمیانه گرفتار تدبیرهای برون منطقه ای است و این تدبیرها از جانب صاحب نظران به نام منطقه، تهدیدات روند دمكراسی خواهی است. 

عربستان عامل مستقیم پمپاژ خشونت در منطقه
صادق خرازی آینده عربستان را با پایان ملك عبد الله مبهم و عدم شیوه دموكراتیك و فقدان استراتژی متغیر سیاسی در عربستان سعودی را زادگاه و اردوگاه آینده رادیكالیسم و تروریسم خواند و گفت: «نایف» و «بندر بن سلطان» با مدیریت امنیتی گروه های القاعده در بیرون از عربستان و نهضت های سلفی به پمپاژ تروریسم و آشوب و وحشت در بیرون عربستان مبادرت ورزیده اند تا در توافقی نانوشته به هدایت خشونت در بیرون از مرزهای عربستان مبادرت ورزند. 

وی افزود: در ترسیم وضع موجود و عملكرد آمریكا با پدیده های مردمی در دنیای اسلام و عرب، آمریكا گرفتار خطای استراتژیك و بحران های تاكتیكی شد همان گونه كه در تشخیص انقلاب اسلامی در ایران گرفتار تحلیل اشتباه شد.
 
آمریكا باز هم دچار خطای استراتژیك شد
این كارشناس روابط بین الملل با تاكید بر اینكه ایران برخوردار از مهمترین ظرفیت های مردمی است، ادامه داد: آمریكا نتوانست با ایران اعتمادسازی كند و به دلیل همین عدم تنظیم مناسبات هزینه های زیادی را متقبل شده است. مهمترین دموكراسی جهان در كنار استبدادی ترین رژیم های سیاسی برای منافع خود ایستاده است و موقعی كه در سبد زمان چیستی و چرائی آن با راستی آزمایی تحلیل شود به خطای استراتژیك كشورهای بیرون منطقه پی خواهند برد. 

اسرائیل و عربستان مهمترین بازنده های منطقه
وی با تاكید بر اینكه عربستان سعودی و اسرائیل مهمترین بازنده های تحولات منطقه خواهند بود، گفت: عربستان با پمپاژ پول و بهره گیری از نقش لابی در سیستم سیاسی و امنیتی آمریكا، آدرس غلط به این كشور و دیگر غربی ها می دهد. عربستان با بازی خطرناك از فقدان دولت فعال در مصر به دنبال تهدید امنیت برخی از كشورهاست و در نهایت بازنده اصلی عربستان و اسرائیل خواهند بود. 

خرازی با ذكر این مسئله كه فهم سیاست های امریكا در منطقه بایست با در نظر گرفتن خاورمیانه ای باشد كه اینك بیست و دو كشور عرب و سه كشور غیر عرب و دو منطقه خلیج فارس و مدیترانه در آن نقش آفرین هستند، افزود: نخبگان آمریكا گرفتار تشخیص سنتی از حفظ قدرت خود در منطقه خاورمیانه هستند و نتوانسته اند با هویت های جدید تاثیر گذار در منطقه تركیه جدید، ایران و نسل جدید نخبگان خاورمیانه ارتباط بر قرار كنند. البته ایران هم می توانست با بهره گیری از فرصت ها هم چون تجربه افغانستان و عراق در همكاری حداقل تاكتیكی مؤثر باشد. 

آمریكا به پای سرعت تحولات نرسید
وی ادامه داد: تفكر هژمونیك غربی به ویژه ایالات متحده مشحون از تناقضات در نگرش ها و عملكردهاست. در همین راستا منافع استراتژیك آمریكا به دلیل فقدان مناسبات با ایران با طراز بحران همراه است. در واقع اندیشه و تفكر دموكراتیك را با موج سواری سیاسی نمی توان همراه كرد، چه، تا دوهفته قبل از سقوط مبارك ایالات متحده در یك روز سه سیاست بیان می شد و عربستان و اسرائیل تا لحظات آخر سعی در حفظ مبارك داشتند، اما واقعیت و سرعت تحولات، روند تصمیم سازی آمریكا را دگرگون كرد، پس اگر آمریكا با رویكردی واقعیت محور با پدیده حركت های مردمی رفتار كند و از سیاست منافع محور فعلاً اجتناب كند بی شك در اعتمادسازی با فردای منطقه موفق تر خواهد شد. 

رشد و آگاهی مهمترین عنصر رهایی
سید صادق خرازی با اشاره به اینكه رفتار آمریكا در بحرین و یمن و لیبی از دید مردم آن ممالك فاجعه بوده و در تونس و مصر شخص اوباما سیستم سیاسی امریكا را دور زده و بر موج سوار شده است، گفت: تعریف كلاسیك قدرت و منفعت با عملكرد متناقض و موج سواری توسط امریكا از مهمترین عوامل از دست دادن فرصت هاست، چه، خاورمیانه دیگر منطقه ای نخواهد بود كه بستری بزرگ برای سلطه اقطاب قدرت جهان باشد. رشد و آگاهی مهمترین عنصر رهایی مردم از استبداد و استعمار است. ناسیونالیسم رئالیست بدون در نظر گرفتن قدرت مذهب كاری نمی تواند انجام دهد. هر كشوری كه از سلطه استبداد داخلی رهانیده شود با رویكردی ملی و دینی در پی تحولات خواهد بود. 

مطالبات انسانی و بیداری اسلامی جامع ترین تعریف از نهضت های معاصر
وی با تاكید بر اینكه تا زمانی كه چارچوپ رفتاری آمریكا با استراتژی تسلط سنتی بر خاورمیانه همراه باشد، نمی توان به آینده امن و با ثبات خاورمیانه امید داشت، افزود: مطالبات انسانی و بیداری اسلامی جامع ترین تعریف از نهضت های معاصر است و تبعات آن برای ایران مبارك بوده است. برخی از كشورها از مناسبات ایران و ایالات متحده بیم دارند و ایران اگر دارای دولتی با ثبات در تصمیمات سیاست خارجی می بود می بایست رقابت با آمریكا را در منطقه مدیریت می كرد. 

این كارشناس مسائل خارجی با ذكر این مسئله كه در آمریكا این تفكر شكل گرفته است كه تنها راه تنظیم مناسبات اسلام و غرب مشاركت در دموكراسی سازی خاورمیانه و بازگشت به هویت مردم و احترام به دموكراسی در منطقه است، گفت: هیچ دولتی در آمریكا به اندازه دولت باراك اوباما از نظریه پردازان و مشاوران مسلمان بهره نگرفته است. 

هر جا خلاف نظر رهبری عمل شد، ایران ضرر كرد
وی با تاكید بر اینكه در میان كشورهای غربی، هیچ كشوری به اندازه آمریكا در منطقه واقع بین نیست و البته هیچ كشوری هم به اندازه واشنگتن اشتباهات فاحش و بزرگ نداشته است، گفت: در عراق به عنوان نمونه به دلیل ارتباط گیری شیعیان با آمریكا، این كشور كمترین اشتباهات استراتژیك را مرتكب شد. ایران در منطقه هر كجا ضعیف عمل كرده و از سیاست های استراتژیك خود كه مورد نظر رهبری بوده، عقب نشسته، متضرر شده است. تحول در خاورمیانه به نفع ایران است و بازنده اصلی آن هم ابتدا غرب و دوم كشورهای عربی منطقه ای مانند عربستان سعودی خواهند بود. در یمن و بحرین، عربستان سعودی و آمریكا منفورترین كشورها هستند و این كشور می رود تا قلب تبیین معادلات آتی در منطقه باشد. 

وی سخنان خود را با تاكید بر ایجاد تغییر در ساختار داخلی ممالك به پایان رسانده و تاكید كرد كه سیاست خارجی فعال و پویای ایران می تواند در این مقطع بیشترین منافع را به اسم خود سند بزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین