کد خبر: ۱۲۹۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰

صالحی: خودمان از شورای حقوق بشر خواستیم گزارشگر بفرستد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برگزاری اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم در تهران گفت: این اجلاس از شنبه در تهران آغاز می‌شود و حدود شش رییس‌جمهور و تعدادی نخست‌وزیر و وزیران خارجه در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

علی‌اکبر صالحی در حاشیه‌ جلسه‌ هیات دولت با اشاره به اهمیت اجلاس بین‌المللی مبارزه جهانی با تروریسم و مباحثی که در این اجلاس مطرح خواهد شد افزود: در این اجلاس بخش‌های جنبی نیز خواهیم داشت. نشست‌های دو یا چند جانبه بین مسوولان کشورهای شرکت کننده برگزار می‌شود و ا‌ن‌شاء‌الله این اجلاس به نتایج خوبی دست پیدا کند و کشورهای منطقه نیز برگزاری این اجلاس‌ را ادامه دهند چرا که منطقه‌ی ما بیش‌ترین ضربه را از تروریسم دیده است.

او در پاسخ به سوالی در مورد این که به تازگی وزیر خارجه فرانسه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران اظهار نظرهایی داشته و از جریان‌های بعد از انتخابات سال 88 حمایت کرده است، گفت: من آن اظهارنظرها را نشنیده‌ام و نمی‌توانم اظهارنظری بکنم.

صالحی ادامه داد: در حال حاضر حقوق بشر تبدیل به یک ابزار سیاسی شده و همگان این موضوع را می‌دانند. کشور ما از جنبه‌ی حقوق بشر کم‌تر از خیلی از کشورهای دیگر نیست و ما کشورهایی را سراغ داریم که حداقل مسائل حقوق بشر در آن رعایت نمی‌شود و سر و صدایی نیز در مورد این کشورها نمی‌شود.

وی بار دیگر با تاکید بر این که حقوق بشر تبدیل به یک ابزار سیاسی شده در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که شورای حقوق بشر سازمان ملل گزارشگر ویژه‌ای را قصد دارد به ایران اعزام کند، نظر ایران در این ارتباط چیست و آیا این گزارشگر ویژه را می‌پذیرد یا نه؟ گفت: این موضوع نیز بیانگر سیاست دوگانه‌ی غربی‌هاست. آن‌ها آمدند قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر علیه ما صادر کردند و خواستار این شدند که گزارشگر ویژه‌ای به ایران بیاید در حالی که ما از قبل خودمان تقاضا کرده‌ایم که گزارشگر موضوعی به ایران بیاید و خانم تیلای را دعوت کرده بودیم که به ایران بیاید و ان‌شاء‌الله می‌آید.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: وقتی ما خودمان ابتدا به ساکن از شورای حقوق بشر درخواست کرده بودیم که گزارشگر موضوعی بفرستند دیگر چه ضرورتی داشت که آن‌ها بیایند و قطعنامه صادر کنند و گزارشگر ویژه بفرستند. این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها می‌خواستند یک اقدام پیشگیرانه انجام بدهند که مبادا بحث حقوق بشر به صورت صحیح در ایران مدیریت شود.

او خاطرنشان کرد: ‌ایران اگر الزاماتی دارد در چارچوب قوانین بین‌المللی الزاماتش را انجام می‌دهد و اظهار نیز می‌کند و گزارشگر موضوعی نیز دعوت کرده و ما ترس و نگرانی نداریم.

وی هم‌چنین در پاسخ به پیشنهاد ایران در ارتباط با حل و فصل مساله‌ی بحرین نیز گفت: همان‌طور که رییس‌جمهور گفتند ما پیشنهادی در این ارتباط تدوین کرده‌ایم و خدمت رییس‌جمهور نیز ارائه داده‌ایم و در صورتی که دو طرف در موضوع بحرین آمادگی داشته باشند آن را مطرح می‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین