کد خبر: ۱۲۹۶۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۳

رانندگی اعتراضی دو زن در عربستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دو زن عربستانی دیگر در حمایت از زنان معترض به ممنوعیت رانندگی در این پادشاهی قانون منع رانندگی در این كشور را به چالش كشیده‌اند.

ایمان النفجان و سارا الخلیدی در پاسخ به فراخوان اینترنتی برای نمایش اعتراض‌آمیز روز جمعه (27 خرداد) كه در آن 42 زن در خیابان‌های اطراف ریاض رانندگی كردند، به آنان پیوسته‌اند.

نجفان گفت كه وی روز چهارشنبه (اول تیر) با وجود پیام تهدیدآمیزی كه به شیشه پنجره اتومبیل مادرش چسبانده شده بود، رانندگی كرده است.

بر روی یك طرف این پیام خطی نوشته شده "لطفا رانندگی نكنید" و بر روی طرف دیگر آن عبارتی توهین‌آمیز نوشته شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نجفان گزارش داد، "این تهدید مانع من نخواهد شد."

خلیدی نیز با بیان این كه از زمان اعتراض روز جمعه رانندگی كرده است گفت كه روز چهارشنبه دوباره رانندگی كرده و یك پلیس راهنمایی رانندگی وی را متوقف و به وی گفته است كه باید مستقیم به خانه برود.

با این حال خلیدی توضیح داد كه "مردمی كه مرا در این چند روز اخیر مشغول رانندگی می‌بینند بسیار تشویق كرده‌اند."

عربستان سعودی تنها كشور جهان است كه در آن زنان حق رانندگی ندارند.

این مبارزه زنان علیه ممنوعیت رانندگی در پی بازداشت منال الشریف 32 ساله كه پیشگام جنبش زنان به حساب می‌آید صورت گرفته است.

سازمان‌دهندگان این مبارزه به جای سازماند‌هی تظاهرات، از آن دسته از زنان عربستانی كه خارج از كشور موفق به دریافت گواهی‌نامه رانندگی شده‌‌اند، خواسته‌اند
بدون "تكیه بر" رانندگان مرد خود پشت فرمان بنشینند و رانندگی كنند.

این حركت از روز جمعه در شبكه‌های اجتماعی مجازی آغاز شده و به گفته سازمان‌دهندگان تا زمان صدور حكم سلطنتی برای لغو قانون ممنوعیت رانندگی زنان ادامه خواهد داشت.

این گروه اعلام كرده است، زنانی كه در این حركت اعتراض‌آمیز شركت می‌كنند در صورت متوقف شدن و مورد پرسش و پاسخ قرار گرفتن، نباید مقامات را به چالش بكشند و در عین حال باید قانون پوشش كشور را رعایت كنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین