کد خبر: ۱۲۹۷۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹

ادامه تجزیه و تحلیل گزارش حوادث انتخابات در کمیسیون اصل 90

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر دوم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از بررسی دو گزارش، راجع به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و چگونگی طرح شکایت نمایندگان از دولت طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی در صحن علنی مجلس در جلسه عصر امروز این کمیسیون خبر داد. 

سید "فاضل موسوی" در گفت وگو با خانه ملت، در تشریح جزئیات جلسه امروز – ۵ تیرماه- کمیسیون اصل ۹۰، گفت: ادامه بررسی گزارشی مربوط به حوادث بعد از انتخابات که حدود یکسال است در کمیسیون در حال انجام است در دستور کار قرار گرفت که تجزیه و تحلیل در این زمینه همچنان ادامه دارد. 

نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی چگونگی طرح شکایت­های نمایندگان از دولت طبق ماده ۲۳۳ آیین نامه داخلی مجلس در صحن علنی مجلس را از دیگر موضوعات مورد بررسی در جلسه امروز کمیسیون اصل نود عنوان کرد. 

بر اساس ماده ۲۳۳ آیین‌نامه داخلی مجلس هر گاه حداقل۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر یک از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون از سوی رئیس‌جمهوری و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، موضوع بلافاصله از طریق هیئت رئیسه برای رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع می‌شود.
 
کمیسیون حداکثر در مدت ۱۰روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهار نظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت رئیسه به مجلس ارائه می‌کند. 

براساس تبصره ۱ این ماده قانونی، چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع برای رسیدگی به قوه قضائیه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کنند.
همچنین به موجب تبصره ۲ ماده ۲۳۳ آئین نامه داخلی مجلس، در صورتی که مجلس در باره رئیس‌جمهوری یا هریک از وزیران سه نوبت ‌رأی به وارد بودن گزارش بدهد، طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل ۸۹قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین