کد خبر: ۱۲۹۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
تحلیل میگلی‌نژاد از آتش‌سوزی در روز افتتاح؛

همه آنچه در انفجار پالایشگاه آبادان اتفاق افتاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عضو کمیسیون انرژی مجلس با تشریح انفجار پالایشگاه آبادان در روز افتتاح آن و بیان این که در تحلیل و علت‌یابی این حادثه، سه رویکرد مختلف وجود دارد، گفت: کمیسیون انرژی مجلس برای ایجاد یک نگاه واحد و دقیق درباره علت یابی حادثه، در آینده نزدیک گروهی از نمایندگان را برای ادامه بررسی‌ها مأمور خواهد کرد.

"غلامعلی میگلی‌نژاد" در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت افزود: در گزارشی که کمیته ویژه کمیسیون انرژی مجلس برای بررسی حادثه پالایشگاه آبادان، به این کمیسیون ارائه کرد یک دوگانگی دیدگاهی وجود دارد.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و بندر دیلم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برخی از نمایندگان عضو کمیته تحقیق و تفحص از پالایشگاه آبادان درباره حادثه امسال، بر این باور هستند که در جریان راه‌اندازی و بهره‌برداری از تأسیسات نفتی و گازی همواره به هر علتی امکان بروز حوادثی از این دست، وجود دارد.

وی ادامه داد: برخی دیگر از نمایندگان عضو در کمیته ویژه کمیسیون انرژی نیز ارزیابی دیگری از حادثه انفجار پالایشگاه آبادان دارند و علت آن را شتاب‌زدگی مدیران این مجموعه در راه‌ندازی پالایشگاه و بی‌توجهی به سطوح امنیت حداقلی در آن توصیف می‌کنند.

عدم ایمنی کامل پالایشگاه آبادان در روز افتتاح

میگلی‌نژاد تأکید کرد: به هر حال وقوع انفجار در روز افتتاح پالایشگاه آبادان به علت نارسایی و عدم ایمنی کامل این مجموعه بوده است.

وی توضیح داد: آن چه درباره علت انفجار بدیهی به نظر می‌رسد، از کار افتادن سیستم کنترل خودکار پالایشگاه است که با وجود چنین مشکلی و انجام امور این سیستم به طور دستی، مدیران مجموعه تصمیم به افتتاح پالایشگاه گرفتند.

سیستم خودکاری که به طور دستی کنترل می‌شد

این نماینده مردم در مجلس، ادامه داد: در صورت عمل نکردن سیستم کنترل خودکار پالایشگاه، گاز به مخزن‌ها منتقل نمی‌شود و باید این کار به به صورت دستی انجام داد.

حضور احمدی‌نژاد، کارکنان را از کار خود غافل کرد

وی اظهار کرد: کسی که مسئول انتقال گاز به مخازن پالایشگاه بوده است با حضور رئیس جمهوری و توجه به وی از کارش غافل می‌شود و به همین علت گاز با فشار فراوانی از مخزن سرریز می‌شود.
میگلی‌نژاد افزود: با به نقطه اوج رسیدن ظرفیت مخزن و در وضعیت قرمز قرار گرفتن امنیت آن، مسئولان این بخش متوجه سرریز گاز از مخزن می‌شوند و شتاب‌زده به صورت دستی آغاز به تخلیه مخزن می‌کنند که در این میان انفجار رخ می‌دهد و متأسفانه یکی از کارگران مجموعه جان می‌سپرد و چند نفر دیگر از آنان نیز آسیب‌ می‌بینند.

رویکرد سوم از نگاه دولت

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که گزارش علیرضا ضیغمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران درباره حادثه پالایشگاه آبادان نیز منتشر شده و بررسی این حادثه را به نگاه از سه رویکرد مختلف افزایش داده است، اعلام کرد: کمیسون انرژی مجلس برای ایجاد یک نگاه واحد و دقیق درباره علت یابی حادثه، در آینده نزدیک گروهی از نمایندگان را برایی ادامه بررسی‌ها مأمور خواهد کرد.

همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه طرح بنزین سازی پالایشگاه نفت آبادان، انفجار و آتش سوزی در یکی از واحدهای فرآیندی این واحد پالایشگاهی جان یک نفر از کارگران آن را گرفت و موجب زخمی شدن ۱۲ نفر دیگر از کارکنان این مجموعه شد.

هدف از طرح توسعه‌ پالایشگاه نفت آبادان افزون بر تولید بنزین سوپر با عدد اکتان ۹۳، تولید روزانه ۲۵۰ تن پروپیلن، ۳۳۰ تن خوراک گازی صنایع پتروشیمی و ۱۰۰ تن گوگرد بود که با وقوع این انفجار، رسیدن به این اهداف با تأخیر همراه می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین