کد خبر: ۱۲۹۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹

دلیل برتری «جدایی نادر...» از فیلم‌های هالیوودی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه اسكاتمن چاپ اسكاتلند درباره فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» به كارگردانی «اصغر فرهادی» نوشت: این فیلم متفاوت از فیلم‌های هالیوودی، سراسر اخلاقیات است و ارزش دیدن دارد.

در یادداشت منتقد روزنامه اسكاتمن آمده است: «اصغر فرهادی»، فیلمساز ایرانی در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، از نزدیك به مشكلات زندگی یك زوج جوان می‌پردازد كه شاید در فضای جمهوری اسلامی معنا داشته باشد و چندان برای مخاطب خارجی آشنا نباشد. 

این فیلم درباره زوج جوانی است كه با مشكلات فراوان ازدواج می‌كنند و زن كه سیمین نام دارد با بازی «لیلا حاتمی» قصد دارد تا از ایران را به قصد زندگی در خارج از كشور ترك كند ولی همسرش نادر كه مجبور است از پدر بیمارش نگهداری كند حاضر نیست او را همراهی كند. 

این روزنامه به اظهارات اصغر فرهادی در این باره پرداخته و نوشته است: كارگردان این فیلم گفته است شاید برای مخاطبان ایرانی ارتباط كامل با داستان این فیلم راحت‌تر باشد ولی به نظر من تمركز اصلی این داستان یك زوج ازدواج كرده و مشكلات‌شان است و ازدواج ارتباطی است كه میان دو بشر برقرار می‌شود و هیچ ربطی به زمان و مكان و جامعه خاصی ندارد. 

اسكاتمن نوشت: فرهادی امسال جوایز مهمی چون خرس طلای بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد را در جشنواره فیلم برلین از آن خود كرد، این فیلم همچنین اخیرا در فرانسه با استقبال فراوان روبرو شد آنچنان كه «نیكولاس ساركوزی»، رییس جمهور این كشور خواستار دیدن این فیلم شد، دیدن این فیلم به همه توصیه می‌شود. «جدایی نادر از سیمین»، فیلمی فوق‌العاده پویا و پر از معماهای اخلاقی است كه مدت زمان زیادی است كه دیگر در فیلم‌های هالیوودی شاهد آن نیستم. 

این روزنامه افزود: یكی از منتقدان سینما نیز این فیلم را تا حدودی هیچكاكی نامیده است، از نظر او این فیلم مثل یك افسانه اخلاقی می‌ماند كه از استرس‌ها و فشارهای یك فیلم كلاسیك كارآگاهی برخوردار است كه این استرس در طور فیلم افزایش می‌یابد تا جایی كه تماشاچی را سرجایش میخكوب می‌كند، فقط مسئله تعجب‌انگیزی كه در این باره وجود دارد این است كه چرا فرهادی تماشاچی را بدون پایانی مشخص و با سوالات فراوان رها كرده است. 

فرهادی می‌افزاید: مخاطبان غربی اغلب تصویری بسیار بهم ریخته از زنان ایرانی دارند و آنها را تنها انسان‌هایی مطیع در بند خانه و زندگی و به دور از هرگونه فعالیت اجتماعی می‌دانند، شاید تعداد زیادی از زنان ایرانی اینگونه زندگی كنند ولی بخش عظیمی از زنان جامعه ایران نیز حضور بسیار فعال و پررنگ در جامعه دارند، در فیلم «جدایی نادر از سیمین» ما شاهد هر دو قشر از این زنان هستیم، بدون آن كه هیچ كدام از آنها محكوم و یا مورد تایید قرار گیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین