کد خبر: ۱۳۰۰۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام:

برخوردهای سركوب‌گرایانه نتیجه‌بخش نخواهد بود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس سیاسی: جمعی از علمای حوزه و دانشگاه از شهر مقدس قم صبح شنبه با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و پیرامون حوزه نواندیشی دینی گفت‌وگو كردند. 

به گزارش آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار، اسلام را دین جامعی عنوان كرد كه متعلق به همه اعصار و زمان‌هاست و گفت: اسلام نیازی به تحمیل فكر و عقیده ندارد و پایه‌های استدلالاتش محكم و اسلام دین گفتگو و آزاداندیشی در حوزه فكر و تعقل است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توجهات ویژه قرآن برای تفكر و تعقل تأكید كرد: تمدن عظیم اسلامی در زمانی كه غرب در جاهلیت بود، در كشورهای اسلامی شكل گرفت و اساس آن مبتنی بر آزاداندیشی و اهمیت به تفكر بود. 

ایشان افزود: در عصری زندگی می‌كنیم كه روزبه‌روز عقلانیت، استدلال و منطق قدرت افزون‌تری پیدا می‌كند و فضای بسته مانعی در برابر اسلام حقیقی است. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به جایگاه رضایت مردم در سبک حكومت‌داری تأكید كرد: اگر نتوانیم رضایت اكثریت مردم را با خود حفظ كنیم، تاریخ نشان داده است كه موفق نخواهیم بود و آینده روشنی به همراه نخواهیم داشت. 

ایشان با اشاره به تأكیدات مقام معظم رهبری بر شكل‌گیری كرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های علمی تأكید كرد: این بحث كه می‌توانست منشأ تحولات مثبتی باشد مورد غفلت و بعضاً مصادره به رأی قرار گرفت و یا از مسیر خود منحرف شد و باید تلاش شود با درک این موضوع زمینه‌های آن فراهم شود. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی مباحث در حوزه حكومت در مورد تحمیل برخی موارد به جامعه و به‌ویژه نسل جوان، تأكید كرد: فشار مضاعف نتیجه كمتری به همراه دارد و در هر طرحی كه به اجرا می‌رسد باید به واقعیات جامعه نیز توجه داشت و از حركاتی كه وهن را نیز به همراه دارد، پرهیز كرد. 

ایشان افزود: البته در جامعه باید به محیط به عنوان عاملی مؤثر در حوزه تربیت توجه كرد و از رشد فساد در آن جلوگیری به عمل آورد كه آن نیز روش‌های علمی متناسب را طلب می‌كند. 

ایشان در پاسخ به سؤال یكی از حاضران در خصوص اوضاع كشورهای منطقه و برخی اعتراضات تأكید كرد: نقطه مشترک همه این اعتراضات محوریت مردم است و برخوردهای سركوب‌گرایانه با توجه به این موج بیداری نتیجه‌بخش نخواهد بود. 

ایشان افزود: مردم مظلوم بحرین در این میان متحمل سختی‌های بیشتر هستند و مظلوم واقع شده‌اند و حمایت جهانی نیز به همراه ندارند. 

در این دیدار حاضران هر كدام به بحث در خصوص مفاهیم و موضوعات دینی به‌ویژه در حوزه‌های حكومتی پرداخته و مطالبی در خصوص لزوم توجه به حوزه نواندیشی دینی در محافل علمی و به‌ویژه حوزوی پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین