کد خبر: ۱۳۰۱۸۸
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۳

پرویز پرستویی: بعد از سقوط ایرباس، بندرعباسی‌ها تا یکسال ماهی نخوردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سومین آیین ستایش از صنف برگزیده و عضو ممتاز خانه سینما همراه با بزرگداشت شهدای هواپیمای ایرباس برگزار شد. 

شامگاه یکشنبه ۱۲ تیرماه در سومین آیین ستایش از صنف برگزیده و عضو ممتاز خانه سینما، مراسم بزرگداشت شهدای هواپیمای ایرباس آ - ۳۰۰ نیز با حضور پرویز پرستویی، فرهاد توحیدی، سیدرضا میر کریمی، محمدمهدی عسگرپور، مازیار میری، کامران ملکی، مریلا زارعی، ناصر ممدوح، حسن حسن‌دوست، ابوالحسن برزیده، حمید فرخ‌نژاد، غلام‌رضا موسوی، امین تارخ، تورج منصوری، حبیب احمدزاده، امیر اثباتی، حسین ترابی و... در تالار «سیف‌الله داد» خانه سینما برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در ابتدای مراسم کامران ملکی روی سن آمد و گفت: امروز سومین سالگرد آیین ستایش از صنف برگزیده و عضو ممتاز خانه سینما است. دو سال قبل آقای میرکریمی این آیین را برای بررسی عملکرد صنفی خانه سینما بنیان نهاد و هم‌اکنون بسیار خوشحال هستیم که محمد‌مهدی عسگرپور این آیین را ادامه داده‌اند. وی در ادامه با اشاره به مصادف بودن ۱۲ تیر‌ماه با حمله ناو جنگی وینسنس آمریکا به هواپیمای ایرباس آ - ۳۰۰ شماره ۶۵۵ ایران‌ایر، حضار را به دیدن فیلم کوتاه «موج زنده» با بازی پرویز پرستویی دعوت کرد.

در ادامه برنامه، پرویز پرستویی به روی سن آمد با شعری تحت "عنوان حرفی نزنم که به کسی بربخورد، خطی ننویسم که آزار دهد کسی را، نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد، راهی نروم که بی‌راهه باشد..." سخنان خود را آغاز کرد و گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها شما دوستان را ملاقات می‌کنم. پیشاپیش به تمام دوستانی که قرار است از آن‌ها تجلیل شود، تبریک می‌گویم. فکر می‌کنم احتیاج به عذرخواهی نیست که من روی سن آمدم چرا که من نیز خود را در مسیر شما و در مرام شما می‌دانم.

وی در ادامه افزود: من قبلاً با دوستان مطرح کردم که ۱۲ تیرماه برابر با سالگرد فاجعه هواپیمای ایرباس و شهادت ۲۹۰ نفر است که ۶۶ نفر آن نیز کودک بوده‌اند و جالب است که بدانید حسام فرزند یکی از شهیدان به ما گفت: بعد از این ماجرا مردم بندرعباس تا یک سال ماهی نمی‌خوردند.

پرستویی در ادامه خاطر نشان کرد: از آقای میرکریمی عزیز برای بنیان گذاشتن چنین بزرگداشتی در ۳ سال قبل بسیار سپاسگزارم. البته در دو سال گذشته این آیین به دلایلی برگزار نشد و نکته دیگر اینکه زمانی که این فیلم در ۳ سال پیش پخش شد همزمان با ما در پرس‌تی‌وی‌ و نهادهای ضد جنگ در آمریکا نیز به سوگ نشستند و ۳ سال است که این مراسم را برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: ما خوشحال هستیم که مراسم بزرگداشت شهدای این فاجعه را در خانه سینما و بدون اینکه کسی ما را دعوت کرده باشد انجام می‌دهیم و در کنار خانواده شهید «محسن رضائیان» کاپتان هواپیمای ایرباس هستیم.

پس از سخنان پرستویی، حبیب احمدزاده روی سن آمد و گفت: خیلی از دوستان می‌گویند چه سنخیتی وجود دارد که سینماگران به سوگواری شهدای ایرباس بروند ولی پاسخ خیلی ساد‌ه است. ما هم انسان هستیم و همان‌طور که وقتی ماجرای خلیج فارس و خلیج عرب پیش آمد در صحنه بودیم. حال در ماجرایی که ۲۹۰ نفر به شهادت رسیده و بین آن‌ها ۶۶ کودک نیز بوده است، چگونه می‌توانیم هیچ واکنشی نشان ندهیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: جالب است بدانید که سال گذشته خبرنگار پرس‌تی‌وی از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سوال کرد که شما قصد ندارید بعد از ۲۰ سال از مردم ایران معذرت‌خواهی کنید، وی در پاسخ گفت: آمریکا برای چنین مواردی عذرخواهی نمی‌کند! و حتی تحقیر را به جایی می‌رسانند که موقع غرامت دادن به پاکستانی‌ها ۵ برابر ایرانی غرامت پرداخت می‌کنند.

احمدزاده بیان داشت: ۲ روز گذشته در دیدار رئیس موزه‌های صلح تهران، حلبچه و هیروشیما، بنده از رئیس موزه صلح حلبچه پرسیدم که شنیده‌ام که یکی از خیابان‌های شهرتان را به نام «فرانس فان آنرات» کردید که وی پاسخ داد نه ما مجسمه همسر فرانس را در میدان اصلی شهر نصب کردیم. من بسیار از این جواب متعجب شدم و وی به من گفت: سیاست همین است!

وی ادامه داد: من به شما می‌گویم که خیلی از افراد دنیا از جنایت هواپیمای ایرباس اصلا اطلاعی ندارند. تنها ۳ سال است که با ساختن فیلم "موج زنده" و رفتن سینماگران به بندرعباس در روز ۱۲ تیرماه، نهادهای ضد جنگ در آمریکا و شبکه پرس‌تی‌وی به صورت خود‌جوش سوگواری می‌کنند. نکته‌ای که من همیشه در مواجه با آمریکایی‌ها از آن‌ها سوال می‌کنم این است که اگر ما نیز مانند شما که به مسئول چنین فاجعه‌ای مدال دادید به بن لادن که دولت آمریکا مدعی است مسئول ماجرای ۱۱ سپتامبر است، مدال می‌دادیم مردم شما در مورد ما چه فکری می‌کردند،. گرچه نباید فراموش کرد که دولت و ملت آمریکا از یکدیگر جدا هستند.

در ادامه مراسم، مادر شهید رضائیان به همراه ۲ پسر خود به نیابت از پدر شهید به روی سن آمدند و ۲ فیش حج تمتع سال جاری و ۲ سکه بهار آزادی و نشان عالی سینما از طرف صنوف سینمایی خانه سینما با همکاری رئیس حوزه هنری و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به آن‌ها تقدیم شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین