کد خبر: ۱۳۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۱۱

کشته شدن 6 معترض توسط ارتش سوریه در حماه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنابه گزارش‌ها نیروهای ارتش سوریه دست کم شش نفر از تظاهرات‌کنندگان ضددولتی را در شهر حماه به قتل رساند‌ه‌اند. 

فعالان گفتند که درگیری‌ها برای دومین روز متوالی در مرکز این شهر ادامه یافته و ساکنان شهر برای جلوگیری از ورود تانک‌ها اقدام به آتش زدن لاستیک‌ها و ایجاد موانع کردند.

روز دوشنبه که نیروهای دولتی سعی داشتند بار دیگر در این شهر اعمال کنترل کنند، دست‌کم 20 نفر کشته شدند. 

گزارش‌هایی وجود داشت که حملات سه‌‌شنبه بر دو محله در شمال رود العاصی متمرکز بود؛ رودی که این شهر 800 هزار نفری را به دو قسمت تقسیم می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز اهالی این شهر گفتند که دو برادر به نام‌های بها و خالد النهار در میان کشته‌ها هستند. 

از آنجا که مقام‌های سوریه ورود رسانه‌های خارجی به کشور را منع کرده‌اند تایید این گزارش‌ها به طور مستقل ممکن نیست. 

رامی عبدالرحمان مدیر گروه "رصد حقوق بشر سوریه" در لندن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "در حماه یک نافرمانی مدنی به طور علنی در جریان است." 

او افزود: "عزمی برای عدم تسلیم در برابر تانک‌ها یا وسایل نقلیه نظامی وجود دارد." 

او به خبرگزاری فرانسه گفت که دست‌کم 35 نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. 

روز جمعه این شهر شاهد یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ها علیه حکومت بشار اسد بود.
یک روز بعد رئیس‌جمهور سوریه، احمد خالد عبدالعزیز فرماندار محلی را برکنار کرد که بنابه گزارش‌ها به عدم موفقیت او در سرکوب اعتراضات مربوط می‌شد. 

فعالان می‌گویند بیش از 1350 غیرنظامی و 350 خدمه نظامی از زمان شروع اعتراضات در اواسط ماه مارس در سراسر سوریه کشته شده‌اند. 

همزمان وزارت خارجه فرانسه خشونت‌های سوریه را محکوم کرده است. 

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: "یک بار دیگر، رژیم سوریه راه سرکوب و استفاده از نیروهای مسلح علیه مردم خود را برگزیده است، مردمی که فقط خواهان داشتن حق اعمال حقوق اولیه خود است." 

رومین نادال سخنگوی این وزارتخانه گفت که جهان نمی‌تواند در برابر این خشونت‌ها "منفعل و ناتوان" بماند و افزود که امیدوار است شورای امنیت سازمان ملل در پرتو این "سرکوب مسلحانه بی‌رحمانه و غیرقابل قبول" یک "موضع روشن و قاطع" در مورد سوریه اتخاذ کند. 

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز طی بیانیه‌ای در روز سه شنبه نسبت به ادامه حملات علیه تظاهرکنندگان "مسالمت‌جو" به دست دولت سوریه عمیقا ابراز نگرانی کرد. 

او نوشت: "دولت سوریه مدعی داشتن علاقه به گفت‌وگو با اپوزیسیون است. با این حال اقداماتش در شهرهایی مثل حماه و همچنین در طول مرز ترکیه مستقیما اعتبار حرف‌ها و ابتکارش را تضعیف می‌کند." 

اعتراضات کنونی بزرگ‌ترین چالشی است که حکومت 40 ساله خاندان اسد با آن روبروست. 

هیچ نشانه‌ای از فروکش کردن این اعتراضات علیرغم سرکوب مرگ‌بار توسط نیروهای دولتی که باعث محکومیت بین‌المللی و تحریم دولت سوریه شده است، دیده نمی‌شود. 

دولت اسد "یک جناح کوچک" از "خرابکاران" را مسئول سوءاستفاده از دادخواهی‌های عمومی دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
0
0
این دیکتاتور ها کی به جهنم میروند ؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین