کد خبر: ۱۳۰۲۹۵
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۸

آیت‌الله مکارم شیرازى: خریدن آراء در انتخابات اسلامی جایز نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله العظمى مکارم شیرازى به دو پرسش پیرامون خرید آراء در انتخابات و همچنین معاملات فارکس پاسخ داد. 

متن سوالات مطروحه و پاسخ این مرجع تقلید به‌شرح زیر است: 

سوال: «برخی از کاندیداهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی جهت پیروزی در میدان انتخابات به طرق زیر اقدام به خرید آراء می‌کنند: 

1ـ توزیع گوشی تلفن همراه و سیم‌کارت
2ـ پرداخت وجه نقد
3ـ توزیع مواد خوراکی از جمله روغن نباتی، برنج، آرد و ...
4ـ توزیع غذای گرم از جمله چلوکباب و ...
5ـ وعده امتیازات دولتی 

شایان ذکر است وضعیت به‌گونه‌ای است که به سمت حاکمیت سرمایه‌داری پیش می‌رود و در صورتی که جلوگیری نشود، نظام با تهدید مواجه خواهد شد.» 

پاسخ: «انتخابات اسلامی با انتخابات غربی مادی متفاوت است. استفاده از امور مالی و امتیازات مختلف برای خریدن آراء در انتخابات اسلامی جایز نیست و باید جدا از آن پرهیز کرد و کسانی که از این‌گونه طرق کسب آراء کنند، مشروعیتشان زیر سوال است و کسانی که با این امور به افرادی رای می‌دهند نیز از نظر شرعی مرتکب خلاف شده‌اند. برادران و خواهران عزیز مراقب باشند سرنوشت نظام و کشورشان را با هیچ چیز مبادله نکنند.»

سوال: «معاملات فارکس (معاملات اینترنتی در بازارهای بورس جهانی) از نظر شرعی دارای چه حکمی است؟» 

پاسخ: «با توجه به اینکه فارکس شرایط شرعیه معاملات را ندارد، جایز نیست. این معاملات در واقع نوعی اکل مال به باطل و کلاهبرداری است زیرا هیچ آدم عاقلی در مقابل یک دلار، 99 دلار وام بدون سود نمی‌دهد و آنها می‌دانند که در پایان، سرمایه‌های گروه زیادی را با این شگرد می‌ربایند؛ بنابراین یک معامله عقلایی جدی محسوب نمی‌شود.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
0
0
در مورد خریدن رای حکم خیلی ملایم است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین