آفتابنیوز : آفتاب: یک استاد حوزه علمیه قم گفت: کارهایی چون رشوهگیری، خیانت به مملکت و مردم محسوب شده و آبروبر است.
آیتالله جوادیآملی در دیدار مسئولان گزینش استانداریها با تبریک اعیاد پربرکت شعبانیه به پیشگاه ولی عصر(عج)، عموم علاقهمندان قرآن و عترت و همه مسئولان نظام، ابراز داشت: شما عزیزان مسئول گزینش کارگزاران نظام اسلامی هستید و باید عنایت داشته باشید که ما میتوانیم در انتخاب و گزینش مظهر خدای سبحان قرار بگیریم.
وی گفت: خداوند سمتهای کلیدی نظیر امامت، نبوت، رسالت و شرافت را به هرکسی نمیدهد، چراکه این گونه از سمتها «الله اعلمو حیثوا یجعل رسالته» است و خدا میداند، او نه تنها اعلم است، بلکه او عالم است که پستهای کلیدی را به چه گروهی عطا کند.
جوادیآملی افزود: آن مقام مخصوص خدای سبحان است و کسی توان نیل به آن مقام را ندارد، لکن در بخشهای دیگر فرمود خدای سبحان کسانی را بر میگزیند که از خطای علمی و خطیئه عملی مصون بمانند.
وی اضافه کرد: غیر معصومین با توجه به اینکه دارای ملکه عصمت نیستند تا حدودی در اشتباه معذورند ولی اشتباه، گناه عمدی و بیاعتنایی به احکام و حِکم، قابل بخشش نیست.
جوادیآملی با اشاره به برخی بیانات امام علی(ع) تصریح کرد: خیانت به مملکت و بدرفتاری با نظام و مردم آبرو بر است و هنگامی که امیرالمومنین(ع) به حکومت رسید به بسیاری از مسئولان فرمود که مواظب باشید که همواره سلسله پیشنهادهایی وجود دارد که آبرو بر است.
وی افزود: کارهایی چون رشوهگیری، خیانت به مملکت و بدرفتاری با مردم آبرو بر است.
این مرجع تقلید ابراز داشت: حضرت امیر(ع) چند بار در نهجالبلاغه این اوضاع را میبیند و میفرماید که چمنزار و علفزار بسیار سرسبز است، اما وباخیز است و دامدار سعی میکند گاوش آن گیاه را نخورد.
وی ادامه داد: علی(ع) فرمود رشوه و بدرفتاری با نظام آبرو بر است و حواستان جمع باشد، اگر از جهنم نمیترسید آبرو را که میخواهید پس با مردم و نظام بدرفتاری نکنید.
این استاد حوزه علمیه قم خطاب به مسئولان گزینش استانداریها تاکید کرد: کسی که در رشته خود عالم و محقق نیست یا اینکه اگر در رشته خود عالم و محقق است، اما رفتار او با اندیشه و علم او هماهنگ نیست به این گونه افراد سمت ندهید، برای این افراد کارهای دیگری مشخص شده است و کسانی را انتخاب کنید که دارای دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح در رشته مخصوص به خود باشند.
وی خاطرنشان کرد: انتخاب کردن افراد روی دو عنصر محوری علم صائب و عمل صالح است، گاهی ممکن است حب و بغضها، ارادتها و کراهتها، جذب و دفعها، شهوت و غضبها، عداوت و دوستیها و سرانجام تولی و تبریها در کار دخیل باشد، اما خدا کاری را میپذیرد که خالص باشد.
جوادیآملی افزود: خلوص گاهی به لحاظ قصد قربت است که در او ریا نباشد و گاهی خلوص در هسته مرکزی کار صاحب کار است، تشخیص اینها کار آسانی نیست و آن که در تعبیرهای دینی ما آمده این است که صراط مستقیم از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است، این صراط با سیمان و آهن و امثال اینها ساخته نشده و این سیمان فهم است و صراط یعنی فهم خوب.
وی ابراز داشت: پل صراط یعنی فهم خوب، اول این که در هر نمازی از خدا میخواهیم صراط مستقیم را به ما نشان دهد، دوم اینکه ائمه(ع) فرمودند صراط از مو باریکتر و از شمشیر تیزتر است.
این استاد حوزه ادامه داد: فهمیدن صراط از دیدن رگ موهای ظریف دقیق که باید با عینکهای قوی دید تیزتر و باریکتر است، به برخی محققان موشکاف میگویند و البته هر محقق و دانشمندی موشکاف نشده و در بین هزاران دانشمند یک نفر پیدا میشود که بتواند مو را از بالا بشکافد.
این مرجع تقلید اضافه کرد: شکست مو از عرض آن آسان است، اما اگر کسی بخواهد این مو را از بالا به صورت دقیق دو نیم کند دشوار است.
وی بیان داشت: اول این که در بخش اندیشه صراط مستقیم در فهمیدن از دیدن این موی باریک دشوارتر است، دوم هم اینکه در بخش انگیزه در رفتن از عبور روی شمشیر تیز سختتر است.
این استاد حوزه ادامه داد: احد یعنی حدیدتر، حدید یعنی تند و تیز یا تیغ تیز و اینکه بسیاری از افراد مشکل پیدا میکنند، در همین است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در تمام نمازها از خدا میخواهیم که ما را به صراط مستقیم هدایت کند که هم فهمیده و هم عمل کنیم و در غیر این صورت اصل صراط مستقیم که دین است را همه ما به لطف الهی فهمیده و قبول کردهایم اما در تمام کارها روی صراط مستقیم باید باشید.
وی اظهار داشت: در صراط مستقیم فهم آن دو عنصری که گفته شد بسیار دشوار نیست، خیلیها میدانند کار را باید به دست کسی داد که دارای علم صائب و عمل صالح بوده و در رشته خود متخصص باشد، امین و خائن نباشد، اما میماند مطالب عمیقی که مربوط به خود ما است.
وی خاطرنشان کرد: هنگامی که بخواهیم فتوا دهیم که شخص واجد آن دو عنصر است یا نیست، در این فتوا حب و بغضها، علاقهها، گرایشها، گزینشها، منشها و روشها خود را دخالت میدهند، این یک ریاضت نفس میخواهد که انسان در انتخاب و فتوا هیچ کدام از این علل و عوامل را آلوده نکند که این امر وظیفه شما مسئولان گزینش است.
این مفسر قرآن کریم ادامه داد: هرکدام از ما سمتهایی را در دنیا تجربه کردهایم یا میکنیم، راز اینکه بخشی از افراد وقتی وارد کارمیشوند سالم هستند، اما به هنگام خروجی با سلامت همراه نیستند چیست؟
وی افزود: رسول گرامی اسلام(ص) در این مورد فرمودهاند که بشر که در دنیا زندگی میکند نیازمند به سلسله ضوابط، مسئولیت و کار است، تا علاقه به کاری نباشد وارد آن کار نمیشود و آن کار باید جاذبه داشته باشد.