کد خبر: ۱۳۰۳۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۲
رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی:

بودجه پارس جنوبی خرج پرداخت یارانه نقدی شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمسیون انرژی مجلس، با بیان اینکه دولت با اختصاص بودجه‌های عمرانی به امور جاری و از جمله پرداخت نقدی یارانه‌های، بسیاری از طرح‌ها را متوقف کرده است، گفت: بخشی از بودجه توسعه میدان پارس جنوبی نیز صرف پرداخت نقدی یارانه‌ها شده است.

حمیدرضا کاتوزیان، رئیس کمسیون انرژی مجلس، اظهار کرد: دولت از محل بودجه‌های عمرانی وزارتخانه‌ها، برای پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم استفاده می‌کند. 

کاتوزیان تصریح کرد: حتی مسئولان وزارت نیرو در کمیسیون انرژی تایید کرده‌اند بخشی از درآمد صادرات برق کشور صرف پرداخت یارانه نقدی شده است. 

وی افزود: «مسئولان وزارت نیرو چندی پیش در نشستی در کمیسیون انرژی تاکید می‌کردند درآمد ناشی از صادرات برق هم در این بخش صرف شده است که اصلا قرار نبود چنین اتفاقی بیفتد. یا بخشی از بودجه‌ای که قراربود وزارت نفت در پارس جنوبی هزینه کند متأسفانه در قالب یارانه به مردم پرداخت شده است. اینها جزو تخلفاتی است که مجلس باید به آن رسیدگی کند.»
 
کاتوزیان اضافه کره است: «در حال حاضر منابع ملی دارد هدر می‌رود، اگر قراربود اینکار انجام شود روش قبلی که بهتر بود، بنزین و گازوئیل را ارزان به مردم می‌دادیم هیچ کس هم گلایه‌ای نمی‌کرد در ازای آن دیگر نیاز نبود پروژه‌ها را معطل پول کنیم تا به مردم یارانه بدهیم.» 

حمیدرضا کاتوزیان در ادامه گفت: احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت، در کمیسیون انرژی وقتی گزارش نمایندگان درباره کاهش تولید نفت را شنید هیچ گلایه‌ای نداشت اما پس از آن در گفت‌وگو با مطبوعات حرف دیگری زد. 

رئیس کمیسیون انرژی تصریح کرد: «ابهام در عدم واریز ۱۱.۲میلیارد دلار مازاد درآمد فروش نفت به صندوق ذخیره ارزی»، «۷. ۷ میلیارد دلاری که باید برای توسعه پروژه‌های شرکت ملی نفت به این شرکت پرداخت می‌شد» و «کاهش ۷۲ هزار بشکه‌ای تولید نفت در هر روز» در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز «هیچ گلایه‌ای» از گزارش نداشت و حتی آن را تایید کرد اما پس از آن به رسانه‌های آمار دیگری داد و گفت ۲۵ هزار از تولید روزانه نفت کاسته شده است.
 
رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:  قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه، تولید نفت روزانه به ۵ میلیون برسد که به دلیل اختصاص ندادن سرمایه ، ۷۲ هزار بشکه از نیز میزان تولید کنونی کاهش یافته است. 

کاتوزیان وعده بهره‌برداری از شماری از طرح‌های پارس جنوبی در طول ۳۵ ماه را که دولتی‌ها به آن وعده داده‌اند زیر سئوال برده و از قول برخی منابع خود تاکید کرده است که به شرکت‌های پیمانکار فشار آورده‌اند که این زمان را اعلام کنند.
 
حمیدرضا کاتوزیان با اشاره با رشد اقتصادی یک درصد و احتمالا کمتر از یک درصد می‌پرسد: «در شرایطی که خیلی از طرح‌های عمرانی دچار رکودند و حتی تعطیل شده‌اند، خیلی از کارخانه‌ها با ۱۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و دنبال تعدیل نیرو هستند باید مسئولان پاسخ دهند چگونه این یک میلیون و ۶۰۰ هزار فرصت شغلی در چنین فضای اقتصادی ایجاد شده است.»
 
وی اضافه کرد: «اگر واقعا سیستم مسئولیت‌پذیر و پاسخگو بود و دستگاه‌های نظارتی کشور به نحوی بود که کسی اگر ادعایی می‌کرد و خلاف آن ثابت می‌شد به دادگاه کشیده می‌شد و مجبور به توضیح ادعای خلافش بود قطعا این مشکلات بوجود نمی‌امد و کسی هم به سادگی ادعاهای عجیب و غریب نمی‌کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین