کد خبر: ۱۳۰۳۵۶
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۷

پیشروی مخالفان لیبی به سمت طرابلس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مخالفان مسلح لیبی در یک جاده مهم استراتژیک در جنوب طرابلس علیه نیروهای دولتی پیشروی کرده‌اند. آنها در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر به سوی شهر دولتی غریان پیشروی کردند. 

این شهر امکان دسترسی به یکی از جاده‌های اصلی که نواحی بیابانی را به پایتخت وصل می‌کند فراهم می‌آورد. 

پیشتر شورشیان در مصراته گفتند پیشروی به سمت طرابلس در اثر کمبود مهمات مختل شده است. آنها همچنین گفتند که حمایت ناتو ناکافی است. 

مارک دویل خبرنگار بی بی سی در لیبی گزارش می‌دهد که جبهه تازه، شورشیان را به غریان نزدیک‌تر کرده است، شهری که پایگاه مهمی برای نیروهای سرهنگ معمر قذافی است.  این مهمترین پیشرفت تایید شده مخالفان مسلح در این بخش لیبی در چند هفته گذشته است. او می‌افزاید که جعبه‌های خالی مهمات، پوکه‌ها و اونیفورم‌های نظامی که توسط نیروهای دولتی رها شده در این مسیر دیده می‌شود. 

اگر مخالفان مسلح بتوانند غریان را بگیرند، جاده اصلی شمال-جنوب به طرابلس را کنترل خواهند کرد. 

اما جنگجویان مخالف می‌گویند که خط دفاعی این شهر محکم است، و آنها برای پرهیز از تلفات در میان غیرنظامیان با دقت جلو می‌روند. 

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌افزاید که مخالفان آشکارا حرکتی آهسته دارند زیرا نیروهای سرهنگ قذافی در هر گام برابر آنها مقاومت می‌کنند. 

بن بست مصراته 

روز چهارشنبه، مقام‌ها در شهر مصراته که در کنترل مخالفان است گفتند که ۱۷ نفر از جنگجویان آنها کشته و ۶۰ نفر زخمی شده‌اند. 

یک سخنگوی مخالفان گفت که پشتیانی هوایی ناتو ثابت نیست و عواقب مرگباری دارد. 

فتی بشادا در نزدیکی مصراته به گابریل گیتهاوس خبرنگار بی بی سی گفت: "زمانی که هواپیما در آسمان پرواز می‌کند... نیروهای قذافی نمی‌توانند از راکت‌اندازها استفاده کنند و از هواپیما می‌ترسند." 

آقای بشادا گفت علیرغم درخواست‌های مکرر مخالفان برای گشتزنی مستمر هواپیماهای ناتو در آسمان، این هواپیماها در روزهای اخیر در نیمه‌های نبرد ناپدید شده‌اند. 

او گفت: "وقتی هواپیمایی نیست، نیروهای دولتی از هر سلاحی بخواهند علیه ما استفاده می‌کنند" و افزود که راکت‌های پرتاب شده توسط جنگجویان سرهنگ قذافی تلفات فزاینده‌ای در میان مخالفان به جا می‌گذارد. 

نیروهای مخالف و سربازان وابسته به سرهنگ قذافی برای بیش از شش هفته در غرب مصراته متوقف ماند‌ه‌اند. 

لیبی تحت یک تحریم تسلیحاتی بین‌المللی قرار دارد. از سوی دیگر تدارکات تازه از پایگاه مخالفان در بنغازی در شرق کشور به آهستگی وارد مصراته و سایر نقاط تحت کنترل مخالفان می‌شود. 

مخالفان گفته‌اند که تا زمان تغییر این وضع، پیشروی آنها به سوی طرابلس آهسته و سخت خواهد بود. 

قطعنامه شماره ۱۹۷۰ شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی تسلیحاتی بر لیبی اعمال کرد اما آمریکا و بریتانیا استدلال کرده اند که می‌توان از قطعنامه بعدی، یعنی ۱۹۷۳، برای ارسال سلاح به مخالفانی که برای سرنگونی رهبر لیبی می‌جنگند استفاده کرد. 

مخالفان علاوه بر مصراته، بخش اعظم شرق کشور را کنترل می‌کنند. آنها همچنین چند شهر در کوه‌های نفوسه در نزدیکی مرز تونس را در اختیار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین