کد خبر: ۱۳۰۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۳

رئیس قوه قضاییه: سپاه تنها یک نیروی نظامی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس قوه قضاییه لزوم حفظ وحدت و انسجام میان مسئولان را در مقابل هجمه‌های استكباری ضروری خواند و اظهار كرد: همه طیف‌ها مخصوصاً مسئولان عالی ‌نظام تا سطوح پایین‌تر باید امر مقام معظم رهبری به عدم اختلاف را یك امر عقلی و شرعی بدانند و از آن تبعیت كنند. 

آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی پرهیز از دامن زدن به اختلاف سلیقه‌ها در میان مدیران و مسئولان نظام و هشیاری در عدم تبدیل آن به بحران را ضرورت امروز نظام دانست و گفت: گاه اختلاف سلیقه‌هایی در عمل پیش می‌آید كه گمان می‌شود اینها اختلافات مهم درون نظام است و متأسفانه دشمنان هم مترصدند كه آنها را بزرگ جلوه دهند در حالی كه چنین نیست.

رئیس قوه قضاییه تأكید كرد: با توجه به شرایط حساس كشور و در حالی كه مورد هجوم انواع توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان هستیم آیا این اختلاف‌افكنی‌ها به مصلحت است آن هم اختلاف‌افكنی‌هایی كه توسط دشمن بزرگنمایی می‌شود؟

لاریجانی رویكرد دستگاه قضایی را «پاسخ نگفتن به انتقادات و هجمه‌های ناروایی» دانست كه از سوی برخی‌ها علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تأكید كرد: متأسفانه گاهی با انتقادهای تندی مواجهیم كه از دستگاه قضایی می‌شود یا نسبت‌های ناروایی كه داده می‌شود اما ما پاسخی نمی‌دهیم و معتقدیم همه ما كه در قوای مختلف مسئول هستیم باید وظیفه خودمان را انجام دهیم و بنایمان پاسخ دادن به نسبت‌های ناروا نیست، چرا كه این كار ما را از مسیر واقعی خودمان منحرف می‌كند و من خوشحالم كه قوه قضاییه تلاش خود را انجام داده و در كل در مسیر قانونی خودش حركت می‌كند و حتی اگر گاهی مسائلی در كشور پیش می‌آید، دستگاه قضایی به نحو طبیعی كار خود را انجام می‌دهد.

وی تلاش برای ایجاد فضای همدلی، همفكری و وحدت را وظیفه همگانی برشمرد و با انتقاد از تلاش عده‌ای در «تنگ كردن فضای كار مسئولان» گفت: تردیدی نیست آنچه كه موجب ایجاد بحران در كشور شود حرام است و امیدواریم كشور اسلامی ایران با نشاط و همدلی مردم و مسئولان رو به جلو حركت كند و با تدبیر مسئولان به موفقیت‌های بالاتر دست یابد.

وی در ابتدای این جلسه با تبریک روز پاسدار، از پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حافظان مكتب اسلام یاد كرد و گفت: جوانان برومندی كه در سپاه پاسداران رشد كردند و به كمال رسیدند بازوان توانمند این نظام هستند و در واقع پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب بازوی قوی انقلاب بودند كه در همه مقاطع یاور نظام بودند.

رئیس قوه قضاییه سپاه پاسداران را تنها یک نیروی نظامی ندانست و تأكید كرد: به لحاظ مسئولیتی كه در قانون اساسی بر عهده سپاه پاسداران نهاده شده، این نهاد فقط یک نیروی نظامی نیست و جنجالی كه برخی در دوران اصلاحات مطرح كردند كه اینها نیروهای نظامی صرف هستند، بر خلاف قانون اساسی است. تعابیری كه در قانون اساسی برای پاسداران انقلاب اسلامی آمده، تعابیری است كه در آن، دفاع از اسلام و مكتب اسلام هم هست و این یک مبنای بسیار مهم در عملكرد سپاه است.

لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت روز پاسدار توجه به بالندگی درونی و بیرونی سپاه را مهم ارزیابی كرد و افزود: امیدواریم این نهال انقلاب اسلامی كه در حال حاضر درخت تنومندی شده است، نشاطش را همچنان حفظ و در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و در تكامل نظام اسلامی سهم خود را ایفا كند.

رییس قوه قضاییه همچنین با تبریك حلول ماه شعبان و اعیاد متبركه این ماه ضمن برشمردن فضایل این ماه به بیان روایات ذكر شده در باب اعمال و فضیلت‌های ماه شعبان پرداخت و گفت: ماه مبارک شعبان از ماه‌های بسیار جلیل‌القدر است تا آنجا كه پیامبر اكر‌م‌(ص) در روایاتی این ماه را ماه خودشان عنوان كردند، چنان كه ماه مبارک رمضان ماه خداست.

رئیس قوه قضاییه مداومت پیامبر و ائمه علیهم‌السلام در مناجات و راز و نیاز با خدا در این ماه شریف را نشانه عظمت و فضیلت آن توصیف كرد و افزود: این ماه شریف موطن و منزل مناجات است و ائمه آن طور كه در روایت‌ها آمده است بر مناجات‌های خاص كه در این ماه وارد شده مداومت می‌كردند.

لاریجانی نیمه شعبان را نقطه اوج فضیلت‌ها و عظمت این ماه دانست و افزود: در شب نیمه شعبان فضیلتی است كه شاید در ایام و لیالی دیگر نباشد تا جایی كه به تعبیر برخی روایات، شب نیمه شعبان از لیالی قدر شمرده شده است.

رئیس قوه قضاییه تأكید كرد: بزرگان اهل‌ا... برای ماه مبارک شعبان منزلی از منازل قرب الهی قائلند و البته سخنشان هم مستفاد و مستنبط از روایات متعددی است كه بدست ما رسیده است.

لاریجانی به فراز‌هایی از دعای شعبانیه اشاره كرد و گفت: با دقت و تأمل در این بخش از دعای شعبانیه كه «الهی هب لی كما الانقطاع الیک، وانر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک، حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور، فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسك و الحقنی بنور کالابهج، فاكون لک عارفا، و عن سواک منحرفاً » بعید نیست آن چنانكه برخی از بزرگان اهل معنا گفته‌اند این فقره از مناجات خودش دلیل بر معرفت نفس باشد.باید بفهمیم حقیقت انقطاع الی ا... چیست. در واقع «هب لی كمال الانقطاع الیک» حقیقتش این است كه انسان دریابد و بداند كه خودش چیزی نیست و هر چه هست ظهور حق است و اینجاست كه معنای حقیقی انقطاع رخ می‌دهد والا صرف گوشه‌گیری از اجتماع و پناه بردن به غارها انقطاع نیست.

رئیس قوه قضاییه توجه به باطن نفس انسانی را مقدمه‌ای برای كشف حجاب‌های نورانی و دستیابی به كمال ذكر كرد و گفت: اگر دیدگان قلب انسان به عنایات الهی روشن شود همچنانكه حجاب‌های ظلمانی كنار می‌روند، حجاب‌های نورانی‌ نیز كنار می‌روند و آنگاه است كه دیدگان و قلب انسان به اصل و معدن عظمت الهی روشن می‌شود و انسان متعالی و اهل ا... پس از كنار زدن حجاب‌های ظلمانی و گذشتن از خشم و شهوت انسانی به وادی حجاب‌های نورانی وارد می‌شود كه آنها هم قابل كنار زدن است.

لاریجانی با تأكید بر اینكه در هر كدام از تعابیر و دعاهای ماه شعبان اسراری نهفته است ابراز امیدواری كرد كه تمام مسلمین با بهره‌گیری از مواهب این ماه بزرگ به عظمت الهی نزدیک‌‌تر شده و با توسل به ائمه اطهار در مراتب كمال انسانی گام بردارند.

رئیس قوه قضاییه توسل به مقام عظمای ولایت حضرت قائم آل محمد عج الله تعالی فرجه الشریف، در همه جا و همه وقت را لازم دانست خصوصاً در نیمه شعبان و لیالی قدر و گفت: ما در ماه شعبان فضیلت عظیمی داریم كه آن ولادت ولی الله الاعظم حضرت حجت (عج) است. آن امام بزرگواری كه این خصوصیت را دارد كه «یملاء الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلماً و جورا» خصوصیتی كه هیچ یك از انبیاء و اولیاء و اوصیاء نداشتند و همه مظلومین چشمشان به این روز است كه جهان پر از قسط و عدل شود و بر این اساس همه ما امیدوار به ظهورش هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین