کد خبر: ۱۳۰۴۶۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵

افزایش قیمت شیر به همراه کم‌فروشی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه تهران امروز در گزارشی از افزایش قیمت شیر و کاهش وزن آن در بسته‌بندی قبلی که معنایی جز کم‌فروشی ندارد، خبر داد و نوشت: درحالی که قیمت شیر یارانه‌ای تا تعیین تکلیف نهایی آن از سوی مسئولان ۵۳۵ تومان اعلام شده اما در این اعلام‌ها هیچ اشاره‌ای به کاهش وزن شیر از کیسه‌های یک کیلویی(یک لیتر) به کیسه‌های ۸۰۰ گرمی صورت نگرفته است.

در حال حاضر قیمت شیر کیسه‌ای روی آن ۵۳۵ تومان درج شده است اما مردم با خرید آن به‌سرعت متوجه کاهش وزن آن می‌شوند. این قیمت نه برای همان کیسه‌های قبلی با همان مشخصات است بلکه وزن این کیسه‌ها با افزایش قیمت، ۲۰۰ گرم کاهش یافته و به ۸۰۰ گرم رسیده است. البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که در سطح شهر قیمت این کیسه‌های شیر بالاتر از قیمت درج‌شده روی آن است و دست‌کم ۵۵۰ تومان به‌فروش می‌رسد. با این اوصاف اگر قیمت شیر کیسه‌ای را همانند قیمت درج‌شده بر روی آن درنظر بگیریم، قیمت یک شیر کیسه‌ای با همان وزن قبلی یک کیلو( یک لیتر) نه ۵۳۵ تومان بلکه ۶۶۹ تومان به‌صورت رسمی خواهد بود. حال اگر پایین‌ترین قیمت فروش در سطح شهر یعنی۵۵۰ تومان را در نظر بگیریم قیمت شیر کیسه‌ای با مشخصات قبلی لااقل ۶۸۷ تومان است که دوبرابر قیمت ۳۵۰ تومان گذشته برای شیریارانه‌ای خواهد بود.

بنابراین، مردم هم‌زمان با افزایش قیمت و کاهش وزن شیر مواجه شده‌اند. اما چند نرخی شدن قیمت شیر در سطح شهر تهران نشان می‌دهد که دیگر قیمت درج‌شده ملاک عمل فروشندگان نیست و فروشنده‌ها خود را ملزم به ارائه کالا با قیمت درج‌شده روی آن نمی‌دانند. این موضوع،‌ چندین سال قبل را به یاد می‌آورد که کالاها با برندهای یکسان در مغازه‌های مختلف با قیمت‌های متفاوت به‌فروش می‌رفت و سال‌ها فرهنگ‌سازی سبب شده تا تولیدکننده ملزم به درج قیمت نهایی برای مصرف‌کننده شده و فروشنده وخریدار نیز به قیمت درج‌شده بر روی محصول توجه کنند. به نظر می‌رسد حال در بازار هر کس با روش خود به جلو می‌رود. تولیدکننده‌ای که اجازه افزایش قیمت ندارد، از وزن و کیفیت می‌کاهد و فروشنده نیز بدون توجه به قیمت درج‌شده بر حسب صلاحدید خود، محصول را به‌فروش می‌رساند. در شرایط فعلی مسئولان نیز انکار را بهترین راه‌حل دیده و به‌طور مداوم در خبرها هرگونه گرانی و کم‌فروشی‌ را تکذیب می‌کنند. در این میان، مصرف‌کننده باید یا جنس را گران‌تر بخرد و یا آن را از سبد کالایی خود حذف کند.

حداکثر قیمت شیر؛ ۶۵۰ تومان

بنا به گفته یدالله صادقی مدیرکل تأمین و توزیع وزارت بازرگانی گفت: حداکثر قیمت شیر در تهران ۶۵۰ تومان خواهد بود. وی در واکنش به این سؤال که چرا هنوز قیمت شیر در استان تهران تعیین نشده است به فارس گفت: در حال حاضر قیمت هر لیتر شیر در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای در میادین میوه و تره‌بار ۵۳۵ تومان و حداکثر قیمتی که از سطح شهر گزارش شده است ۶۵۰ تومان است که البته نظر ما این است قیمت باید پایین‌تر از ۶۵۰ تومان تعیین شود. وی ابراز امیدواری کرد تا شنبه و یک‌شنبه هفته آینده قیمت شیر در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای توسط استانداری تعیین و اعلام شود.

صادقی در خصوص افزایش قیمت شیر آزاد در بسته‌بندی‌های ظروف پلاستیکی نیزاظهار داشت: دلیل افزایش قیمت شیر آزاد ارتباطی به هدفمندی یارانه شیر ندارد چرا که سازمان حمایت به فرآورده‌های لبنی اجازه افزایش قیمت تا ۱۰ درصد را داده است.گفتنی است جلسه عصر روز چهارشنبه برای تعیین قیمت شیر در تهران، با توجه به حساسیت موضوع بی‌نتیجه ماند و جلسه بعدی برای تعیین تکلیف این کالا به شنبه موکول شد.کمیته‌ای متشکل از اداره کل استاندارد، نماینده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان بازرگانی استان تهران و استانداری تهران با برگزاری جلسه مامور تعیین قیمت جدید شیر یارانه‌ای در تهران هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین