کد خبر: ۱۳۰۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۰:۱۳

8 كشته برای توقیف مهمات ایران روی دست قبرس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بعد از آن كه انفجار در یک انبار اسلحه و مهمات در جنوب قبرس تلفاتی برجای گذاشت، برخی رسانه‌ها آن را به مهمات ایران كه 2 سال قبل توقیف شده بود، نسبت دادند!

به گزارش بی بی سی بامداد روز دوشنبه، ۲۰ تیرماه، در یک پایگاه نیروی دریایی جمهوری قبرس واقع در منطقه زیگی در جنوب این جزیره انفجار مهیبی روی داد و در این حادثه دست كم هشت نفر كشته شدند. هر چند برخی منابع شمار قربانیان این انفجار را بیشتر گزارش كرده‌اند. 

رادیو قبرس تعداد زخمی‌های این حادثه را دست كم سی نفر گزارش كرده، اما گفته است كه در مورد تلفات این انفجار هنوز آمار رسمی ارائه نشده است.

براساس این گزارش، این انبار محل نگهداری یک محموله نظامی بود كه دولت قبرس آن را در ژانویه سال ۲۰۰۹ توقیف كرد.

در آن زمان گفته شد این محموله به طور غیرقانونی با كشتی مونچه گرسک، حامل پرچم قبرس، از ایران عازم سوریه بود كه پس از چند بار بازرسی توسط ماموران قبرسی، محموله كشف و توقیف شد.

در ماه مارس همانسال، هیأت منصوب شده از سوی سازمان ملل متحده اعلام كردكه ارسال این محموله ناقض تحریم تسلیحاتی ایران به عنوان بخشی از تحریم‌های بین‌المللی مصوب سال ۲۰۰۷ شورای امنیت علیه برنامه هسته‌ای این كشور بوده و دولت قبرس حق داشته است از حمل آن جلوگیری كند.

در نتیجه، مقامات قبرسی محموله توقیفی را كه ظاهرا حاوی مقادیری مواد منفجره بود توقیف و انبار كردند و گفته می‌شود مواد منفجره توقیفی عامل انفجار روز دوشنبه بوده است. 

در قطعنامه شورای امنیت ایران از عرضه، فروش یا انتقال اسلحه و مواد مربوطه به سایر كشورهای منع و از كشورهای عضو شورای امنیت خواسته شده است كه از حمل و نقل این نوع اقلام جلوگیری كنند.

به گزارش منابع محلی، در انفجار روز دوشنبه به ساختمان‌ها و تاسیسات نزدیک محل حادثه خساراتی وارد آمد و یكی از تاسیسات انتقال برق واقع در این محل آسیب دید و برای مدتی، برق بخش هایی از قبرس جنوبی قطع شد.

شركت مالک این تاسیسات گفته است كه برای تامین برق مورد نیاز جزیره، از نیروگاه‌های كمكی استفاده خواهد كرد اما از ساكنان جزیره خواسته است در مصرف برق صرفه‌جویی كنند.

نیروی دریایی جمهوری قبرس از تعدادی قایق گشتی تشكیل یافته كه ماموریت نظارت بر سواحل این جزیره را برعهده دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین