کد خبر: ۱۳۰۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۱:۲۸

تبلیغ 15 نوع کالا ممنوع شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در چهارمین جلسه تدوین آئین‌نامه اجرایی ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور که به منظور جمع‌بندی نظرات نمایندگان وزراتخانه‌های عضو کارگروه در خصوص ممنوعیت تبلیغات و تعیین عوارض برای کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت تشکیل شد، فهرست کالاهایی که تبلیغ آنها ممنوع است، اعلام شد. 

مشاور معاون بهداشت و رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر ضمن اعلام این خبر گفت: براساس مصوبات این جلسه فهرست کالاهایی که لازم است تبلیغات آنها منع شود شامل مواد غذایی چرب و انواع روغن‌های جامد، سس‌های چرب، روغن‌های با اسید چرب ترانس بالای 50 درصد و محصولاتی که با روغن‌هایی با اسید چرب ترانس بالای 50 درصد تهیه می‌شود، است. 

کوروش اعتماد افزود: همچنین مواد غذایی شور همچون اسنک‌های شور، غلات حجیم شده، چیپس، کنسروهای شور، خیار شور و سایر شوریجات هم از جمله کالاهایی است که تبلیغات آنها ممنوع اعلام شده است. 

به گفته وی مواد غذایی شیرین مثل قند و شکر، پاستیل و یخمک و نوشیدنی‌های صنعتی، نوشابه های انرژی زا و رژیمی از جمله این اقلام هستند. 

اعتماد افزود: بر اساس این مصوبه، تمامی تبلیغات غذاهای صنعتی فرآوری شده تهدید کننده سلامت مثل سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت و شیر خشک هم ممنوع اعلام شده است. 

به گفته رئیس مرکز بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت فهرست اقداماتی که لازم است تبلیغات آنها منع شود هم شامل موارد زیر است: 

* عرضه مواد غذایی در رستوران‌ها و فست فودها و مراکز طبخ و توزیع مواد غذایی فاقد مجوز وزارت بهداشت 

* خدمات سم پاشی فاقد مجوز وزارت بهداشت 

* خدمات آرایشی شبه‌درمانی 

* خدمات گند‌زدایی آب و هوا و محیط فاقد مجوز وزارت بهداشت 

* نمایش هرگونه رفتار پرخطر در رسانه‌ها از جمله کشیدن سیگار، نوشیدن نوشابه های گازدار قندی و خوردن فست فود 

* خدمات مشاوره تغذیه گمراه کننده مانند روش‌های لاغری و چاقی غیر استاندارد و داروهای لاغری و خدمات بدن سازی فاقد مجوز وزارت بهداشت
* استخرها و مراکز تفریحی آبی فاقد مجوز وزارت بهداشت 

گفتنی است بر اساس مصوبه مجلس در کارگروه تدوین آئین‌‌نامه اجرایی ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه کشور نمایندگان وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن، رفاه، اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت راهبردی ریاست جمهوری عضو هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین