کد خبر: ۱۳۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴

بازار سیمان بهم ریخت/ لیست جدید قیمت انواع سیمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی ضمن اعلام قیمت انواع سیمان با نرخ مصوب دولتی، از جزئیات تمهیدات جدید برای تنظیم بازار سیمان بعد از تغییرات قیمتی جدید خبر داد. 

یدالله صادقی گفت: اتفاقی که در بازار در روزهای اخیر رخ داده و برخی افراد سودجو، سیمان را به قیمت بالاتر از نرخ مصوب دولتی توزیع کرده یا از عرضه سیمان امتناع کرده‌اند، سبب شده است تا برخی مصرف‌کنندگان و واحدهای صنفی با مشکل در تامین مایحتاج خود مواجه شوند در حالی که بر اساس برآوردها، سیمان به اندازه کافی از سوی کارخانجات تولید شده و با نظارت‌های دقیق در بازار عرضه می‌شود.

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با اشاره به تولید 70 میلیون تنی سیمان، افزود: کارخانجات تولیدکننده باید ماهانه بیش از 6 میلیون تن سیمان تولید و توزیع کنند که بر اساس آمار و اطلاعات موجود در وزارتخانه‌‌های بازرگانی و صنایع، این میزان در سه ماه اخیر تولید و توزیع شده است.

وی تصریح کرد: مشکلی که هم اکنون وجود دارد، ناشی از تغییر مکانیزم قیمت گذاری است چرا که قبل از تغییر در این مکانیزم تقاضاهای کاذبی روانه کارخانجات شده است که البته بعد از مشخص شدن نرخ در حال ریزش هستند اما تغییر قیمت باعث شده است این تصور عمومی به وجود آید که سیمان به اندازه کافی نیست و ممکن است کمبود در بازار وجود داشته باشد.

صادقی میزان دقیق تولید سالیانه سیمان را 70 میلیون تن خواند و اظهار داشت: برنامه توزیع 6 میلیون تن سیمان وجود دارد و هم اکنون در تهران حداقل دو برابر سال گذشته توزیع سیمان صورت می‌گیرد؛ به این معنا که روزانه 55 هزار تن و ماهانه یک میلیون و 550 هزار تن سیمان در تهران توزیع می‌شود؛ بنابراین عرضه به اندازه کافی هست و قیمت‌ها نیز نرخهای مصوب دولتی است.

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی از کنترل قیمت‌های سیمان در بازار از سوی سازمان‌های بازرگانی و سازمان حمایت خبر داد و گفت: بر این اساس مبادی تولید، حمل و نقل، توزیع و مصرف کنترل می‌شود و با عوامل سودجو نیز برخورد خواهد شد.

صادقی اظهار داشت: به کارخانجات تهران نوبت کاری اضافه داده شده است تا با تولید خود تقاضاها را پوشش دهند و از سودجویی و سوء‌استفاده ناشی از این تغییر قیمت جلوگیری به عمل آورند.

این مقام مسئول در وزارت بازرگانی همچنین از تمامی پیمانکاران و افرادی که جواز ساختمانی دارند نیز درخواست کرد که به تدریج به بازار مراجعه کنند و عجله‌ای برای خرید سیمان با قیمت کاذب نداشته باشند، چرا که سیمان با قیمت مصوب به اندازه کافی وجود دارد و طی روزهای آینده وضعیت بازار در شرایط عادی قرار می‌گیرد.

وی همچنین اظهار داشت: صادرات سیمان همچون گذشته آزاد است اما اولویت با تامین نیازهای داخلی خواهد بود، ضمن اینکه برآوردها نشان می‌دهد حداکثر 60 میلیون تن مصرف داخلی سیمان و حدود 10 میلیون تن صادرات سیمان است. به گفته وی ظرف روزهای آینده بازار بهتر و ثبات در آن حاکم خواهد بود.

جزئیات قیمت‌های جدید دولتی سیمان

صادقی گفت: بر اساس قیمت‌گذاری‌های جدید حداکثر قیمت مصرف کننده سیمان تیپ یک فله با لحاظ تمامی هزینه‌ها اعم از مالیات بر ارزش افزوده، عوارض و سود خرده‌فروشی و عمده‌فروشی و نیز هزینه پاکت 74 هزار تومان، سیمان پاکتی تیپ یک 4 هزار و 25 تومان، سیمان تیپ دو (فله) 75 هزار و 500 تومان، سیمان پاکتی تیپ دو 4 هزار و 150 تومان، سیمان تیپ 1.425 به صورت فله 76 هزارو 500 تومان و به صورت پاکتی 4 هزار و 150 تومان است.

مدیر کل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی افزود: همچنین قیمت سیمان تیپ 5 فله 77 هزار تومان و پاکتی 4 هزار و 200 تومان و سیمان تیپ 1.525 به صورت فله 79 هزار تومان و به صورت پاکتی 4 هزار و 300 تومان است.

وی اظهار داشت: معدل افزایش قیمت در سیمان های پاکتی 12 درصد افزایش نسبت به قیمت مصرف کننده سال 87 و 13.5 درصد در سیمان فله افزایش داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
1
1
شما عادت دارید توی تیتر خبرهاتون از عناوینی استفاده کنید که باعث تشویش اذهان میشه؟
مثل آدم تیتر بزنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین