کد خبر: ۱۳۰۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۴۴

دی‌اکسیدکربن 8 ایمیل برابر با 1کیلومتر حرکت خودرو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ارزیابی‌های آژانس محیط زیست و کنترل انرژی فرانسه نشان می‌دهد که هر ایمیل معادل 19 گرم و ارسال 8 ایمیل برابر با پیمودن یک کیلومتر با خودرو دی اکسید کربن تولید می‌کند. 

در سالی که ایمیل چهلمین سالگرد تولد خود را جشن می‌گیرد آژانس محیط زیست و کنترل انرژی فرانسه (Ademe) با انجام تحقیقاتی دریافت که حتی این نامه‌های الکترونیک نیز دی اکسید کربن تولید می‌کنند و موجب افزایش گرمای جهانی می‌شوند. به طوریکه هر پیام پست الکترونیک 19 گرم و 8 ایمیل برابر با پیمودن یک کیلومتر با خودرو دی اکسید کربن تولید می‌کند.

علاوه بر پست الکترونیک سایر ابزارهای فناوری‌های اطلاعات نیز آلاینده هستند. سرورهای ابرهای محاسباتی، شبکه‌های اجتماعی و سایر سایت‌ها انرژی مصرف می‌کنند. از این رو، آشنایی با اثر انگشت اکولوژیکی در تمام فعالیت‌های آنلاین از ارسال ایمیل تا جستجوهای آنلاین و انتقال فایل و تماس‌های Voip ضروری است به این ترتیب می‌توان فعالیت‌هایی که منجر به تولید آلودگی می‌شوند را محدود کرد.

در سال 2010 در حدود 107 تیلیارد ایمیل ارسال شد که از این تعداد در حدود 90 درصد هرزنامه بود. با توجه به اینکه در سال گذشته به طور متوسط در هر روز 262 میلیارد ایمیل ارسال شده بنابراین مصرف متوسط دی اکسید کربن حاصل از ایمیل به رقم 21 میلیارد تن رسیده است.

به نوشته "لو پاریسین"، ارزیابی‌های Ademe نشان می دهد که در سال 2013 تعداد ایمیل‌های ارسالی در هر روز بالغ بر 500 میلیارد پیام می‌شود. در فرانسه هر کارمند در یک شرکت متشکل از 100 نفر در هر روز به طور متوسط 58 ایمیل دریافت و 33 ایمیل ارسال می‌‌کند.

با در نظر گرفتن 250 روز کاری در سال، هر شرکت به طور متوسط 13.6 تن دی اکسید کربن در اتمسفر منتشر می‌کند.

در سال 2009 بررسی‌های موسسه تحقیقاتی "مک کینسی" نشان داد که ارتباطات از راه اینترنت آلاینده اند به طوریکه پایگاه‌های داده‌ها تا پایان سال 2020 بیش از هواپیماها دی اکسید کربن تولید می‌کنند.

اینترنت و "وب 2.0" (نسل دوم وب) 160 میلیون تن دی اکسید کربن در سال تولید می کنند که این میزان برابر با تولید سالانه دی اکسید کربن در هلند و معادل 0.3 درصد از کل انتشار جهانی است.

یک تماس ویدیویی و یا یک ویدیوکنفرانس از راه اینترنت می‌تواند برابر با یک سفر هوایی دی اکسید کربن تولید کنند.

آلودگی IT

برای بخش IT بسیار مهم است که پایگاه‌های داده‌ها و مزرعه‌های سرورها دوستدار محیط زیست و با استراتژی‌های صرفه جویی در مصرف انرژی سازگار باشند.

بررسی‌هایی که در سال 2009 انجام شد نشان داد که بخش ICT حدود 8 درصد از تمام مصرف انرژی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است که این رقم تا پایان سال 2020 سالانه 10 درصد رشد خواهد داشت.

در این بازه زمانی، انتشار دی اکسید کربن حاصل از فعالیت بخش ICT در هر سال 6 درصد افزایش خواهد یافت. این تحقیقات اثبات می‌کند که ICT یک منبع آلاینده بزرگ است.

به نوشته گرین استایل، در کنفرانس Cop15 در کپنهاگ، گزارش "شرکت داده‌های بین‌المللی" (Idc) نشان داد که برپایه استراتژی‌های دوستدار محیط زیست، بخش فناوری اطلاعات و ICT می‌توانند تا سال 2020 به میزان 5.8 میلیارد تن انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهند.

Idc در این کنفرانس، اولین "شاخص توسعه پذیر ICT" را ارائه کرد که کشورهای گروه 20 در این شاخص برپایه توانایی خود در کاهش دی اکسید کربن از طریق استفاده از فناوری‌ها و ICT طبقه بندی شده‌اند.

در رتبه اول این طبقه‌بندی ژاپن ایستاده است. این تحقیق Idc که با حمایت‌های مالی شرکت‌های فناورانه فوجیستو، هیتاچی، "اچ. پی"، اینتل و اشنایدر الکتریک انجام شد، پتانسیل‌های 17 فناوری را که می‌توانند به کاهش دی اکسید کربن در چهار بخش اقتصادی انرژی، حمل و نقل، صنعت و ساختمان‌سازی در این 20 کشور صنعتی کمک کنند مورد ارزیابی قرار داد.

میزان دی اکسید کربن ابرهای محاسباتی

"ابر محاسباتی" فناوری است که برای رسیدن به یک توان و توانایی بسیار بالای محاسبه به جای یک ابررایانه واحد از تعداد وسیعی از رایانه‌های ساده استفاده می‌کند. این ابر وسیع، برپایه نیاز و به روشی ارتجاعی می‌تواند اطلاعات را ایجاد کند و با بازده بالاتری نسبت به سیستم‌های دیگر، این اطلاعات را محاسبه کند.

این ابرها قادرند کاربران نهایی را از استفاده از دیسک‌های سخت خارجی و حافظه‌های فلش بی‌نیاز کنند.

درحال حاضر اپل، مایکروسافت و گوگل، سه غول بزرگ فناوری درحال اجرای استراتژی‌های جدیدی در بخش توسعه این ابرها هستند.

نتایج تحقیقاتی که سازمان جهانی صلح سبز انجام داد نشان می‌دهد که برق مصرفی ابرهای محاسباتی از 632 میلیارد کیلووات بر ساعت در سال 2007 به هزار و 963 میلیارد کیلووات بر ساعت در سال 2020 رسیده که این میزان مصرف انرژی برابر با هزار و 34 تن دی اکسید کربن است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین