کد خبر: ۱۳۰۷۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۰

تولستوی به چخوف: نمايشنامه‌های تو از آثار «شكسپير» هم بدترند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:‌ در زندگی‌نامه‌ی تازه منتشرشده‌ی «چخوف»، به مطالب تحقیرآمیز «لئو تولستوی» درباره‌ی این نویسنده و دیگر نویسندگان اشاره شده است.

در زندگی‌نامه‌ی جدیدی که به‌تازگی درباره‌ی «آنتوان چخوف»، نمایشنامه‌نویس سرشناس روسی منتشر شده‌، نوشته شده است که «لئو تولستوی»، شاعر و نویسنده‌ی برجسته‌ی روسی هم‌عصر «چخوف»، به او گفته است: نمایشنامه‌های تو از آثار «شکسپیر» هم بدتر است.

«لئو تولستوی» در سال 1928 در روسیه به دنیا آمد. وی نویسنده‌ی شاهکارهایی ادبی هم‌چون «جنگ و صلح» و «آنا کارنینا» است و بسیاری او را بزرگ‌ترین رمان‌نویس جهان لقب داده‌اند. وی در سن 82 سالگی بر اثر سرما خوردگی در یک ایستگاه قطار بدرود حیات گفت.

«پیتر سکیرین» در کتابی به نام «خاطرات چخوف» تعداد زیادی نامه، خاطرات و مقاله‌های ترجمه‌ی‌نشده‌ی خانواده‌، دوستان و همکاران «چخوف» را جمع‌آوری کرده است، که در آن مطالب جالبی درباره‌ی نویسنده‌ی «باغ آلبالو» و نویسندگان همعصرش دیده می‌شود.

در جایی از این زندگی‌نامه، «چخوف» در توضیح دیداری از «تولستوی» گفته است: او (تولستوی) به علت بیماری در خانه بستری شده بود. به‌غیر از من و آثارم درباره‌ی چیزهای دیگری هم صحبت کردیم. سرانجام وقتی خواستم از او خداحافظی کنم، دستم را گرفت و گفت:‌ بگذار برای خداحافظی تو را ببوسم.

وقتی خم شدم تا مرا ببوسد، در گوش من با صدای پرانرژی یک پیرمرد در گوشم زمزمه کرد:‌ می‌دانی من از نمایشنامه‌های تو متنفرم. «شکسپیر» نویسنده‌ی بدی بود و من تو را حتی بدتر از او می‌دانم.

به نوشته‌ی روزنامه‌ی گاردین‌، در این کتاب همچنین آمده است:‌ «ایوان بونین»، دوست نزدیک «چخوف» که در سال 1933 مدال نوبل ادبیات را کسب کرد، به‌یاد می‌آورد که «چخوف» به او درباره‌ی «تولستوی» این چنین گفت: من بسیار او را قابل تقدیر می‌دانم. آنچه در او بیشتر از همه‌چیز تحسین مرا برمی‌انگیزد‌، این است که او از همه‌ی ما نویسندگان متنفر است. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، او با ما کاملا مانند یک فضای خالی برخورد می‌کند.

تو می‌توانی بگویی که او گاهی «موپاسان» یا «کوپرین» یا «سمنوف»، یا خود من را تحسین می‌کند، اما چرا او ما را ستایش می‌کند؟ ساده است: به‌خاطر این‌که او به ما مثل کودکان برخورد می‌کند. اما دلیل من در مورد «شکسپیر» متفاوت است: «شکسپیر» او را آزار می‌دهد، چون او یک نویسنده‌ی بزرگسال و رشدیافته است و آن‌گونه که «تولستوی» می‌نویسد‌، نمی‌نویسد.

«آنتون پاولوویچ چخوف» متولد 29 ژانویه‌ی‌ 1860، در دنیای انگلیسی‌زبان‌ها، بعد از «ویلیام شکسپیر»، محبوب‌ترین نمایش‌نامه‌نویس محسوب می‌شود. با این حال، «ارنست همینگوی» - نویسنده‌ی نامدار آمریکایی - با او رابطه‌ی خوبی نداشت و درباره‌ی این نویسنده‌ی روسی می‌گفت که او فقط شش داستان خوب نوشت و یک نویسنده‌ی آماتور بود.

این‌طور که به‌نظر می‌آید باید «تولستوی» را نیز در کنار «همینگوی» از منتقدان و مخالفان آثار وی دانست.

اگرچه نمایشنامه‌ی «مرغ دریایی» این نویسنده‌ی روسی در ابتدا با استقبال چندانی روبرو نشد‌، وی بعدها با نوشتن «دایی واینا» ‌، «باغ آلبالو» به نمایشنامه‌نویسی برجسته در کشورش تبدیل شد. «چخوف» اکنون یکی از بزرگترین نمایشنامه‌نویسان و نویسندگان داستان کوتاه به شمار می‌رود.

هر چند «چخوف» زندگی کوتاهی داشت و همین زندگی کوتاه همراه با بیماری بود، اما وی در طول عمرش بیش از 700 اثر ادبی آفرید. «چخوف» در 44 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سل درگذشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
0
0
تاریخ تولد 1828 صحیح است
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین