کد خبر: ۱۳۰۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۰

مخلوقات دریایی منحصر به فرد‌/ گزارش تصویری

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- محمود حاج‌زمان(خبرآنلاین): در اعماق اقیانوس‌ها جانورانی زندگی می‌کنند که در نوع خود ویژگی‌های منحصر به فردی دارند؛ ویژگی‌هایی که آنها را به مخلوقاتی منحصر به فرد تبدیل کرده است. سایت نشنال‌جئوگرافیک در گزارشی نگاهی به برخی از عجیب‌ترین این مخلوقات داشته است.

خرچنگ یتی 

خرچنگ یتی آنقدر عجیب و غیرعادی است که یک خانواده کاملا جدید از حیوانات برای طبقه‌بندی آن خلق شد. کیوا هیرسوتا، این موجود را در فاصله 1500 کیلومتری جنوب جزیره ایستر، و در عمق 2300 متری کف اقیانوس آرام کشف کرد. از بسیاری جهات این گونه تازه کشف شده یک معما به شمار می‌رود. گازانبرهای پشمالوی خرچنگ یتی میزبان کلونی‌های باکتری است که آنها را به مزارعی برای تولید غذای جانور تبدیل می‌کند. این گازانبرها همچنین وظیفه حفاظت خرچنگ در برابر جریان‌های مسموم دهانه‌های آتشفشانی کف اقیانوس، و یا استفاده به عنوان حسگرهایی برای یافتن جفت را بر عهده دارند.

ماهی قورباغه‌ای 

ظاهر این ماهی قورباغه‌ای که بسیار شبیه آشیانه صخره‌ای خود به نظر می‌رسد، تغییر چهره‌ای برای جذب غذاهای احتمالی است تا آنها را مجاب کند که اندکی جلوتر بیایند. این ماهی قادر است بافت پوست و حتی رنگ خود را چنان تغییر دهد که شبیه محیط اطراف خود شود. این ماهی همچنین می‌تواند شکار خود را با استفاده از زائده‌ای به شکل چوب ماهی‌گیری که با طعمه کرمی شکلی در انتهای آن تکمیل شده است، بفریبد. ماهی قورباغه‌ای چنان با زندگی در کف دریا عجین شده است که از باله‌های سینه‌ای خود به جای شنا کردن، برای راه رفتن روی کف دریا استفاده می‌کند.

اختاپوس معمولی 

اختاپوس معمولی هر چه باشد، قطعا یک جانور عادی و معمولی نیست. باهوش‌ترین عضو خانواده بی‌مهرگان از مجموعه‌ای از توانایی‌های بی‌نظیر برای اجتناب از شکارچیانی همچون کوسه‌ها، مارماهی‌ها و دلفین‌ها استفاده می‌کند. اختاپوس که استاد استتار در طبیعت است، می‌تواند رنگ و شکل خود را چنان تغییر دهد که دشمنانش آن را نبینند؛ و هنگام کشف شدن یک ابر مه‌آلود از جوهر سیاه را در آب رها می‌کند. حتی اگر اختاپوس شکار شود، هنوز بازی تمام نشده است: این جانور به سادگی می‌تواند یکی از بازوهای خود را بکند تا از مهلکه فرار کند. بازوی کنده شده بعدا مجددا در خواهد آمد!

ستاره سبدی 

یک ستاره سبدی تعداد زیادی بازو دارد که شبکه گریزناپذیر آن را برای به دام انداختن شکارهای مورد علاقه جانور ایجاد می‌کند. هر کدام از این بازوها که ممکن است چهار تا پنج برابر بدن جانور باشند، تعداد زیادی شاخه دارد که می‌توانند زوپلانکتون‌ها (جانوران ریز شناور در دریاها و اقیانوس‌ها) و سایر غذاهای مورد علاقه جانور را مانند فیلتر از جریان‌های آبی جدا کرده و به دام بیاندازد.

ماهی دانه صنوبری 

یافتن غذا در شب می‌تواند یک رقابت دشوار باشد، اما ماهی دانه صنوبری رنگارنگ مجهز به یک اسلحه سری است: چراغ‌های طبیعی. باکتری‌های نورانی که در دو اندام واقع در فک پایینی این جانور زندگی می‌کنند، پرتوهای نوری تولید می‌کنند که مانند یک نورافکن، غذای این شکار را روشن می‌کنند.

مارماهی نواری 

مارماهی نواری چهره‌ای بی‌نظیر دارد: سوراخ‌های بینی ترومپت مانند و سه شاخک حساس بر روی فک پایین. اما شگفت‌انگیزتر از فیزیولوژی بدن این جانور، رفتار منحصر به فرد آن است: میل طبیعی این جانور برای تغییر جنسیت. زمانی که نر‌ها جنسیت خود را به ماده تغییر می‌دهند، رنگ آنها نیز به زرد تغییر می‌کند که ظاهرا با شخصیت زنانه آنها تناسب بیشتری دارد.

سایفونفور زنگوله‌ای 

سایفونفورها از خانواده مرجان‌ها و در واقع نوعی عروس دریایی هستند، اما شبیه هیچ مخلوق دیگری در دنیا نیستند. این مخلوقات ژلاتینی حالت کلونی دارند، به این صورت که در حقیقت از یک مجموعه به هم پیوسته و یکپارچه از بخش‌های منفرد ساخته شده‌اند. هر کدام از بخش‌های بدن آنها یک کارکرد بسیار تخصصی مانند شکار طعمه، هضم طعمه، تولیدمثل یا جابجایی جانور را بر عهده دارد. در برخی از گونه‌ها، طول ساقه لوله‌ای بدن آنها به بیش از 40 متر می‌رسد، یعنی حتی بلندتر از وال آبی.

حلزون زبان فلامینگویی 

حلزون زبان فلامینگویی که در بسیاری از تپه‌های مرجانی کارائیب و اقیانوس اطلس یافت می‌شود؛ از بادبزن‌های سمی دریایی تغذیه می‌کنند و نه تنها هیچ آسیبی نمی‌بینند، بلکه با جمع‌آوری زهر این جانوران خودش نیز ماهیتی سمی پیدا می‌کند. کسانی‌که به جمع‌آوری صدف علاقه دارند معمولا جذب این حلزون‌های رنگارنگ می‌شوند، اما صدف این جانداران در واقع سفید است. جانور زنده درون آنها است که این الگوهای رنگی برجسته را خلق می‌کند.

ماهی پرنده 

عکس این ماهی پرنده که به زیبایی در هوا سر می‌خورد، در آبهای آرام دریای تاسمانی بازتاب یافته است. حدود 40 گونه ماهی پرنده وجود دارد. تمام این گونه‌ها دارای باله‌های سینه‌ای بال‌مانندی هستند که به آنها اجازه می‌دهد پس از سرعت گرفتن در زیر آب، با سرعت بیش از 60 کیلومتر بر ساعت در هوا پرواز کنند. این ماهی‌ها می‌توانند در هر پرش حدود 200 متر در هوا پرواز کنند. {$old_album_130724}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین