کد خبر: ۱۳۰۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۵

واکنش آژانس اتمی به پیشنهاد تازه ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی دیدار وزیر امور خارجه ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که دولت ایران همچنان به تعهدات هسته‌ای بین‌المللی‌اش عمل نمی‌کند. این در حالیست که علی‌‌اکبر صالحی، می‌گوید ایران به تعهدات خود در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و اساسنامه آژانس پایبند است. 

صالحی گفت‌وگوی روز سه شنبه خود با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، را "بسیار ثمربخش" و "مثبت" توصیف کرده و در عین حال گفته است که طرفین باید "مکانیزم جدیدی" را برای حل و فصل موضوع های مورد مناقشه تدوین کنند. 

اما بر اساس بیانیه آژانس اتمی، مدیرکل این نهاد به صالحی گفته است همانطور که در گزارش ماه فوریه خود نیز اعلام کرده بود همچنان بر این باور است که ایران به تعهدات اتمی بین‌المللی‌اش عمل نمی‌کند. 

وزیر امور خارجه ایران همچنین بر در پیش گرفتن یک "روش خلاقانه‌" برای تعامل با آژانس اتمی تاکید کرده و گفته است که این سازمان ابتدا باید اعلام کند ایران به تمام سوال‌های مربوط به برنامه هسته‌ای خود پاسخ داده است. 

آژانس می‌گوید آقای صالحی خواهان "تکمیل" اعلام شدن یک "برنامه عملی" شده است که ایران و این سازمان در ماه ژوئن سال ۲۰۰۷ برای دریافت پاسخ از ایران درباره ابهاماتی که درباره برنامه اتمی‌اش مطرح شده درباره آن توافق کرده بودند. 

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس بیانیه آژانس، آمانو به وزیر امور خارجه ایران گفته است سازمان تحت هدایت وی در موقعیتی قرار ندارد که این "برنامه عملی" را تکمیل شده اعلام کند.
با این وجود، طرفین توافق کرده‌اند که به گفت‌وگوهای خود ادامه دهند. 

ایران بارها، با رد اتهامات، بر صلح‌آمیز بودن تمام جوانب برنامه اتمی خود تاکید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین