کد خبر: ۱۳۰۷۶۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶

مبلغ: مسببان وضع فعلی می‌خواهند خود را كنار بكشند

شرایط كشور در سطح بین‌المللی، نامطلوب‌ترین شرایط پس از انقلاب است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سیاسی وزیر كشور دولت خاتمی، ضمن انتقاد از عملكرد دستگاه دیپلماسی دولت‌های نهم و دهم، شرایط كشور را در سطح بین‌المللی نامطلوب‌ترین شرایط پس از انقلاب توصیف كرد.

مرتضی مبلغ با بیان اینكه حافظه‌ تاریخی جامعه، مقصران اصلی را فراموش نمی‌كند، گفت: سیاست‌های داخلی دولت نهم از همان ابتدا تركیبی از رفتارهای هیجانی و غیرعقلانی بود كه گرچه در ماه‌های اول می‌توانست در داخل كشور مورد بهره‌برداری دولت‌مردان واقع شود، اما در بعد خارجی و بین‌المللی به سرعت آثار ناصواب خود را نشان داد.

این فعال سیاسی با اشاره به رفتارهای هیجانی دولت احمدی‌نژاد، تصریح كرد: آثار منفی این رفتارها به حدی بود كه در مدت كوتاهی بساری از مناسبات سازنده‌ی بین‌المللی ایران را كه طی سال‌ها تدبیر به دست آمده بود وارد چالش جدی كرد؛ به‌گونه‌ای كه روابط جمهوری اسلامی با كشورهای همسایه هم تحت تاثیر قرار گرفت و باعث تهدید منافع و مصالح ایرانیان شد.

معاون سیاسی وزیر كشور در دوران اصلاحات دلیل مشكلات به وجود آمده در عرصه سیاست خارجی را "خود‌همه‌دانی" دولت‌مردان جدید در فضای مدیریت اجرایی كشور دانست و تصریح كرد: فضای متوهمانه دولت‌مردان، شرایطی را به وجود آورد كه به آنها حتی اجازه‌ی اقرار به خطا و اشتباه و درس گرفتن را هم نمی‌داد و همین واقعیت باعث شد كه ما در نامطلوب‌ترین شرایط داخلی و خارجی پس از انقلاب اسلامی هستیم.

مرتضی مبلغ با اشاره به انتقادات و هشدارهای اخیر هاشمی رفسنجانی نسبت به سیاست خارجی دولت، تصریح كرد: بدیهی است كه توجه به هشدارها و تذكرهای دلسوزان جمهوری اسلامی كه در سال‌های قبل هم طرح شده، همچنان تنها راه برون‌رفت از شرایط نامناسب فعلی است و هرگونه تاكید نا به جا بر تداوم رفتارهای گذشته، باعث وارد شدن خسارت به ایران، اسلام و جمهوری اسلامی خواهد بود. 

مبلغ افزود: در سال‌های گذشته به دلیل عدم بروز مشكلات ناشی از رفتارهای غیرعقلانی دولت، راه برای تخطئه‌ دولت‌های قبلی از سوی جناح اصول‌گرایان باز بود. اما امروز، جامعه، شاهد نا كارآمدی مفرط این سیاست‌ها است، به طوریكه حتی بانیان، مسببان و حامیان سیاست‌های فعلی هم سعی دارند به گونه‌ای ماهرانه خود را از این شرایط كنار بكشند و در مواردی حتی موضع انتقادی هم داشته باشند. گرچه حافظه‌ی تاریخی جامعه، مقصران شرایط امروز را فراموش نمی‌كند.

مرتضی مبلغ دوران اصلاحات را بهار دیپلماسی كشور دانست و تصریح كرد: رفتارها و گفتارهای نسنجیده در دیپلماسی كشور به‌گونه‌ای بوده است كه فرصت‌های فراهم شده در سال‌های قبل، به ویژه دوران اصلاحات به سادگی از دست رفت و بهانه‌ی لازم به دست دشمنان برای فشار بیشتر به كشور داده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین