کد خبر: ۱۳۰۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۵

آیت‌الله جوادی‌آملی: انسان اگر آسمانی فکر نکند، به صورت دام محشور می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در مراسم افتتاحیه حوزه علمیه دماوند، اظهار داشت: قرآن کریم ما را به عنوان یک موجود آسمانی که به زمین نازل شده است می‌داند و عنوان کرده است که شما را به زمین آوردیم که بالا بیائید، راه پرواز و بال درآوردن را به شما آموختیم و خودتان را به زمین نچسبانید که در غیر این صورت زمینی می‌شوید.

وی افزود: این مطالب را ذات اقدس اله به همه مردم مخصوصا حوزویان و دانشگاهیان فرمود، "لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم" سخن از احسن تقویم طاووس و تیهو و امثال ذلک نیست، انسان اگر بلال حبشی هم باشد احسن تقویم است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: انسان مرز مشترکی با حیوانات دارد که نطفه، مضغه و علقه است، سپس به صورت استخوان در می‌آید، سپس این استخوان‌ها را با گوشت می‌پوشانند، "ثم خلقنا النطفه علقه فخلقنا العلقه مضغه فخلقنا المضغه عظاما فکسونا العظام لحما" ، اینها مرز مشترک بین یک انسان و گوسفند است.

وی ادامه داد: در اینجا سخن از احسن الخالقین نیست، سخن از احسن مخلوقین و احسن تقویم نیست، اما همین که فرمود "ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین" اگر انسان آسمانی فکر نکند با دام مشترک است و قرآن کریم بی‌پرده می‌فرماید "اولیک کالانعام بل هم اضل" و در قیامت هم به صورت دام محشور می شود.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: اینکه خدا فرمود " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم" به آن منظور است که موجود آسمانی آمده است که ما را اداره کند، این موجود آسمانی که آمده است تا ما را اداره کند قصد دارد مدیریت ما را در زمین اداره کند یا می‌خواهد ما را بالا برده و آسمانی کند.

فرشته‌ها بالشان را برای طالبان دین و علم پهن می‌کنند

آیت‌الله جوادی آملی در همین زمینه گفت: فرمود او آمده است که شما را آسمانی کند، به دلیل اینکه علم را به شما یاد می‌دهند، معارف را یاد می‌دهند و زیر پای شما صندلی و فرش پهن نمی‌کنند، ملائکه می‌آیند پرهایشان را پهن می‌کنند.

وی افزود: این صندلی و فرش را زیر پای هر کسی پهن می‌کنند اما در حوزه‌های علمیه و مراکز تحقیقی فرشته‌ها آمده و بالشان را پهن می‌کنند که طالبان دین و علم روی این بال‌ها بنشینند.

این مرجع تقلید اضافه کرد: فرشته‌ای که طبق سوره مبارکه فاطر عنوان کرده است، برخی دوتا دوتا، برخی سه تا سه تا، برخی چهار تا چهار تا و برخی هزار تا هزار تا این پرها را پهن می‌کنند، منتها کدام فرشته بالش را زیر پای که پهن می‌کند؟

وی گفت: بالاخره بال را پهن می‌کنند که طالبان علم و دین روی آن بنشینند این بال، بال پرواز برای طمع طعمه مانند اینکه پرنده‌ای از جنوب به شمال یا شرق به غرب به طمع تالاب پرواز می‌کند، نیست، این حرکت "در جهت" است اما آن فرشته‌ای که بال پهن می‌کند برای این است که "از جهت" حرکت کنیم نه "در جهت"، نه برای اینکه از شرق به غرب یا از غرب به شرق برویم و از شرق و غرب به درآئیم. این پرنده‌ها پر را پهن کرده‌اند.

سه اصل اساسی برای پرواز

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: این ملائکه می‌آیند که به ما چه یاد بدهند، رایگان پر پهن می‌کنند؟ یا سه اصل را می‌خواهند به همراه بیاورند؛ اول اینکه پر در بیار، دوم اینکه پرواز یاد بگیر و سوم پرواز کن آنجایی که من پرواز می‌کنم. کسی که پر در نیاورد یا اگر پر در آورد پرواز نکند یا اگر پرواز کرد به دنبال اینکه کیف زید و جیب عمرو باشد این فرد تحفه طلب کرده و فرشته‌خو نشده است.

وی ادامه داد: اگر کسی این سه اصل را احراز نکند که پر در نیاورد، اگر پر درآورد از این سرمایه بهره نگیرد و پرواز نکند و بر فرش پرواز یاد نگیرد که چگونه پرواز کند خیال می‌کند این پر، علم و سواد را برای این پیدا کرده که به شرق یا غرب برود، نه برای شرق و نه برای غرب، بلکه از شرق و غرب فاصله‌گرفتن است، آن گاه فرشته‌خو می‌شود.

این استاد برجسته حوزه گفت: وگرنه فرشته‌ها این پرها را پهن نمی‌کنند، حدوثا اگر پهن کردند بقائاً پهن نمی‌کنند، آن سه اصل را یاد بگیرد، ذات اقدس اله کجا را برای این کارها معین کرده است، فرمود هر زمان و زمینی این مسئله ممکن است، جاهایی را اختصاص داده‌ایم "فی بیوت اذن الله ان ترفع" مگر شما نمی‌خواهید بالا بروید، شما که نمی‌خواهید زمینی فکر کنید اگر می‌خواهید بالا بروید جاهایی هست مسجد، حسینیه، سرزمین وحی، حوزه‌های علمیه، حرم اهل بیت(ع) از این قبیل است. اینها "فی بیوت اذن الله ان ترفع" است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین