کد خبر: ۱۳۰۸۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۱

خطر بمب شیمیایی از بیخ گوش مردم گذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پس از گذشت 24 سال از بمباران شیمیایی سردشت یک بمب شیمیایی عمل نكرده در منطقه مسكونی این شهر پیدا شده كه به گفته فرماندار این شهر اگر منفجر می‌شد تلفاتی بیشتر از فاجعه انسانی سردشت در پی داشت. 

13 تیرماه امسال یک كارگر ساختمانی در حالی كه زمین را برای پی‌ریزی ساختمان حفاری می‌كرد در عمق دو متری متوجه جسمی شبیه به بمب شد. این كارگر به سرعت موضوع را به مسئولان گزارش داد و مسئولان سردشت به سرعت اطراف بمب را حصار كشیدند و برای مراقبت از آن دو نگهبان قرار دادند. 

خبر كشف یک بمب شیمیایی عمل نكرده از دوران جنگ به سرعت در شهر كوچک سردشت پیچید. پس از تماس فرماندار سردشت از تهران تیم‌های ویژه خنثی‌سازی بمب به سمت سردشت اعزام شدند و در اولین اقدام بمب را به محل دیگری منتقل كردند. 

اما پیدا شدن یک بمب شیمیایی عمل نكرده در منطقه آزادگان سردشت پرونده جدیدی را برای حمله شیمیایی به این شهر مرزی باز می‌كند زیرا پیش از عنوان می‌شد چهار فروند هواپیمای حزب بحث سه نقطه از شهر سردشت و سه روستا را مورد هدف قرار داده‌اند، اما اكنون با پیدا شدن این بمب احتمال می‌رود نقاط دیگر شهر سردشت هم مورد هدف بمب شیمیایی قرار گرفته است.

همچنین این موضوع می‌تواند موضوع بمباران شیمیایی سردشت را در سطح ملی و جهانی دوباره مطرح كند و با استفاده از آن حقوق به محاق رفته مردم مظلوم این شهر را دوباره به جریان اندازد. 

ذبیح‌الله كاظمی فرماندار سردشت در مورد آخرین اقدامات انجام شده درباره بمب شیمیایی كشف شده گفت: هم اكنون كارشناسان سپاه تهران بمب را به بیرون شهر منتقل كرده‌اند. 

وی افزود: روی بمب نمادها و علائمی وجود دارد كه دال بر شركت‌های تولید كننده بمب است ولی متاسفانه با وجود كشف چنین سند محكمی كه مظلومیت و قربانی شدن شهروندان سردشتی در جنگ تحمیلی را شهادت می‌دهد هیچ یک از رسانه‌ها دعوت ما را قبول نكردند و حتی صدا و سیما هم به محل اعزام نشد. 

فرماندار سردشت در پاسخ به این پرسش كه در صورت انفجار بمب چه تلفاتی پدید می‌آمد گفت: اگر این بمب منفجر می‌شد تلفاتی بیشتر از فاجعه انسانی سردشت رخ می‌داد. 

بمب پیدا شده حاوی خطرناک‌ترین گاز شیمیایی در نوع خود است 

سردار محمد باقر نیكخواه فرمانده پدافند شیمیایی در دوران دفاع مقدس گفت: بمب شیمیایی كشف شده چون در دل خاک مدفون بوده است پایداری بیش از 40 تا 50 سال دارد و قطعا از نوع خردل سولفور موستات یا همان خردل سیاه است. 

وی افزود: این گاز خردل می‌تواند با سرعت و تاثیرگذاری سریع قربانیان خود را بیهوش كند و صدماتی مانند تاول، استفراق، مشكلات تنفسی، پوستی و چشمی ایجاد كند.

نیكخواه اظهار داشت: باید گروه خنثی‌سازی بقایای بمب را برای موزه جنگ ارسال كرده تا پس از مطالعات اسناد جدید را به سازمان ملل ارائه كنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین