آفتابنیوز : آفتاب: رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه ورود به مسأله مهدویت باید عارفانه، عالمانه و مجتهدانه باشد، گفت: یکی از مسائل اصلی که ائمه معصومین در زمان غیبت به آن تأکید دارند پرهیز از اختلاف و تفرقه است.
آیتالله محمد رضا مهدوی کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری صبح پنجشنبه 23 تیر در هفتمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما گفت: بحثی که مورد توجه این مجلس است از لحاظ موضوع، مصداق، هدف، خاستگاه، سند و هم از لحاظ وسیله و ابزار برای رسیدن به ظهور دارای اهمیت است.
وی در ادامه با تشریح آیه 55 سوره نور به اهمیت موضوع مهدویت از نگاه قرآن پرداخت و گفت: اولین مسأله در این آیه وعده الهی است که بطور قطع تخلف ندارد. وعده به کسانی که ایمان آورده و دارای عمل صالح هستند، این آیه خطاب به مؤمنان واقعی است. عمل صالح با عمل حسن متفاوت است ممکن است یک عملی خوب باشد اما نسبت به آن زمان و یا مکان مناسب نباشد لذا قرآن بیشتر به عمل صالح تأکید دارد. حسناتی که صلاحیت وقوع داشته باشند و برای رسیدن به هدف متناسب بوده، آنها صالح هستند.
مهدوی کنی افزود: در ادامه آیه خداوند میفرماید کسانی که به خدا ایمان آورده و عمل صالح میکنند زمینهساز استخلاف هستند و از ائمه معصومین در مورد وظایف منتظران جهت زمینهسازی ظهور روایاتی به دست ما رسیده است.
وی یادآور شد: خداوند در این آیه کلمه استخلاف را میفرماید که با خلیفه یا جعل خلیفه فرق میکند. در کلمه استخلاف یعنی خداوند عنایت خاصی دارد که از باطن جمعیتها جانشین خود را بیرون میکشد. چنانکه در گذشته صالحان مستخلف میشدند. برداشت دیگر بنده این است که نکتههای دیگر این آیه مخصوص به استخلاف آخرین است نه استخلافهای گذشته.
آیتالله مهدوی کنی با بیان اینکه این وعده بزرگ الهی ما را دعوت به انتظار میکند تأکید کرد: از ائمه معصومین در مورد وظایف مردم در دوران غیبت روایاتی به دست ما رسیده است. برخی انتظار را دو جور معنی کردهاند یکی به بیحالی و انفعال تفسیر میشود یعنی فرد مؤمن هیچ وظیفهای ندارد و خداوند کفار را به جان هم میاندازد و ما باید تنها تماشاچی باشیم در حالیکه بر اساس آیات قرآن دفع کفر به این معنی است که مؤمنان کاری انجام دهند نه اینکه تماشاچی باشند.
وی افزود: بر اساس احادیث ائمه اطهار مسأله استخلاف مربوط به مؤمنین صالح است باید به مسأله مهدویت عارفانه، عالمانه و مجتهدانه وارد شد و یکی دیگر از مسائل اصلی که ائمه معصومین در زمان غیبت به آن تأکید دارند پرهیز از اختلاف و تفرقه است. بر اساس یکی از احادیث، مردم در زمان غیبت تکالیفی دارند از جمله شناخت امام زمان خویش و عمل به دستوران الهی و آنجا که اختلاف پیدا شد مردم به امام مراجعه کنند و شأن امامت آن است که رفع اختلاف کند.
آیتالله مهدوی کنی تأکید کرد: بر اساس احادیث وارد شده مردم در زمان گرفتاریها صبر فردی، جمعی و ارتباط با مرکز امامت و امت داشته باشند. مؤمنان باید ببینند رهبری چه میگوید و بر اساس برداشتهای خود عمل نکنند. ما یک نظام اسلامی و ولایی داریم و قوای متعدد باید با هم تعامل و رابطه داشته باشند و در زمان اختلاف نیز مقام معظم رهبری مسائل را حل کنند. اما این به معنی دخالت رهبری نیست بلکه کسی که هماهنگ کننده قواست رهبری است و در هیچ نظامی چنین مسألهای وجود ندارد ما دارای نظام ولایی هستیم که رهبری باید قول فصل باشد. اگر کسی مرابطه را بیاهمیت بداند خود از جمع مؤمنان حذف خواهد شد چون این نظام مورد قبول مردم و حضرت ولی عصر است.
رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر حفظ برادری، دوستی و فداکاری و مجاهدت و تبعیت از مقام رهبری تأکید کرد و گفت: اگر میخواهیم نظام را حفظ کنیم و جزو منتظران واقعی باشیم باید در این مسیر گام برداریم. دنیا در موقعیت خاصی قرار گرفته یعنی جهان در انتظار است برخی فکر میکنند این بیداری باید حتما کلمه اسلام را داشته باشد اما همین که مردم بیدار شده و دنبال یک حاکمیت عادل هستند خود نشان از انتظار است. این حرکتها خواه ناخواه متأثر از حرکت اسلامی و ولایی انقلاب اسلامی ایران است.
وی در پایان با بیان خاطراتی از امام(ره) تأکید کرد: امام روزهای آخر عمرشان همه را جمع کردند و فرمودند این انقلاب راه خود را بازکرده و پیش میرود و من هیچ ترسی از دشمنان ندارم. آنها شاید کارهای ایذایی بکنند اما موفق نخواهند شد اما به شرطها و شروطها که شرط آن این است که با یکدیگر متحد باشید و در هنگام اختلافات با همفکری جمعی راه حلی پیدا و آن را اجرا کنید.
در بخشی از این مراسم از 4 کتاب در حوزه مهدویت رونمایی شد. این کتابها شامل کتاب سه جلدی الحکومه الهیه تألیف آیتالله مؤمن و کتاب نشانههای ظهور از حجت الاسلام دکتر آیتی و دو پایان نامه راهبردی از دانشگاه عالی دفاع ملی است.
تجلیل از مهدی یاوران از دیگر برنامههای جنبی مراسم آغاز به کار همایش دو روزه دکترین مهدویت بود.