کد خبر: ۱۳۰۹۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

تحریم‌های بین‌المللی علیه ۱۴ مقام طالبان لغو شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک کمیته سازمان ملل متحد که بر تحریم‌ها علیه اعضای طالبان نظارت دارد، اسامی ۱۴ نفر از مقام‌های سابق طالبان را از فهرست تحریم‌های شورای امنیت خارج کرده است. 

این اقدام به درخواست دولت حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان انجام شده و هدف آن تشویق طالبان به پیوستن به روند صلح و آشتی ملی در افغانستان است. 

پیتر ویتیگ سفیر آلمان در سازمان ملل متحد که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد به خبرگزاری فرانسه گفته است: "این تصمیم پیام قوی می‌دهد مبنی بر اینکه شورای امنیت و جامعه جهانی از تلاش‌های دولت افغانستان برای جذب اعضای آشتی‌پذیر طالبان به گفت‌وگوی سیاسی به منظور برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند." 

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها، دولت افغانستان خواهان این شده بود که تحریم‌ها علیه ۲۹ نفر از اعضای سابق گروه طالبان برطرف شود. 

چهار نفر از افرادی که رفع تحریم شده‌اند از اعضای شورای عالی صلح هستند که با هدف فراهم کردن راه گفت‌وگو با طالبان از سوی دولت افغانستان تاسیس شده است. 

ارسلان رحمانی دولت، معاون سابق وزارت تحصیلات عالی طالبان، حبیب الله فوزی، یکی از دیپلمات‌های سابق طالبان در عربستان سعودی، سعید الرحمن حقانی، معاون وزارت معادن و صنایع طالبان و فقیر محمد از جمله کسانی هستند که با لغو تحریم آنها موافقت شده است. 

دولت افغانستان بارها از سازمان ملل متحد خواسته است که به نشانه حسن نیت و کمک به روند صلح و مذاکره دولت افغانستان با طالبان، اسامی برخی از آنها را از فهرست تحریم‌های شورای امنیت این سازمان حذف کند. 

شورای امنیت سازمان ملل متحد در اوایل ماه ژوئن با تصویب دو قطعنامه فهرست تحریم‌های اعضای القاعده و طالبان در افغانستان را از هم جدا کرد. 

این اقدام با هدف کمک به دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح با طالبان انجام شده است. 

پیش از این نام شماری از مقام‌های ارشد طالبان که حالا در صفوف این گروه نیستند و علیه نیروهای خارجی نمی‌جنگند، از این فهرست حذف شده است که وکیل احمد متوکل وزیرخارجه پیشین و ملاضعیف سفیر افغانستان در اسلام‌آباد از این جمله‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین