کد خبر: ۱۳۰۹۶۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۲

بيانيه وزارت خارجه در سالگرد انفجار آميا

ايران آماده همكاری با آرژانتين برای روشن كردن واقعيت‌هاست
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سالگرد انفجار ساختمان موسوم به آمیا در آر‍ژانتین در سال 1994 بیانیه صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

«جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از قربانیان بزرگ تروریسم ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی منجمله انفجار ساختمان مربوط به یهودیان آرژانتین (آمیا) در سال 1994 با بازماندگان قربانیان این انفجار ابراز هم‌دردی می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از این که پس از گذشت 17 سال از وقوع این جنایت تاکنون حقیقت آن کشف نشده و هویت مرتکبان و عاملان واقعی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تاسف خود را اظهار می‌کند.

این وزارت‌خانه هم‌چنین از این که واقعیت در مورد این اقدام جنایتکارانه پس از وقوع، گرفتار توطئه‌ها و بازی‌های سیاسی شده و مقامات قضایی وقت آرژانتین که اکنون اعمال غیرقانونی آن‌ها افشا شده و در این رابطه توسط دادگاه نیز متهم شده‌اند، با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی بعضی از اتباع جمهوری اسلامی ایران، تحقیقات قضایی را منحرف و موجب فرار مرتکبان واقعی این جنایت از چنگال عدالت شدند، انزجار خود را اعلام و از ادامه این روند توسط افرادی که از آن زمان در قوه قضایی آن کشور باقی مانده‌اند، اظهار تعجب می‌کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امیدوار است به‌منظور روشن کردن جزییات بیش‌تر این روند منحرف شده و ناعادلانه بتواند به‌زودی گزارشی را منتشر و در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

وزارت امور خارجه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و بر اساس حقوق بین‌الملل موظف است و حق دارد از تضییع و نقض حقوق اتباع خود جلوگیری و از آنان در مقابل اقدامات ناعادلانه و افراط‌گرایانه‌ای که ممکن است حقوق بنیادین آن‌ها را دچار خدشه کند دفاع کند. در عین حال آمادگی خود را برای ورود به یک گفت‌وگوی سازنده و همکاری با دولت آرژانتین جهت روشن کردن واقعیت‌ها در چارچوب قانون و با رعایت احترام متقابل اعلام می‌کند تا بدین ترتیب از ادامه یک مسیر اشتباه در تحقیقات قضایی این پرونده جلوگیری شده و به اجرای عدالت آن‌گونه که همگان شایستگی آن را دارند، کمک کند.

وزارت امور خارجه
جمهوری اسلامی ایران»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین