کد خبر: ۱۳۱۱۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۱

بروز جرم در کشور از حد خارج شده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون رئیس قوه قضائیه در پیشگیری از جرم گفت: 30 سال است که با روش‌های کیفری با جرم مقابله کردیم ولی موفق نشدیم و وقوع جرم در کشور از حد خود خارج شد و امروز رویکرد پیشگیرانه تنها راه حل مقابله با جرم و آسیب‌های اجتماعی است.

محمدباقر ذوالقدر روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با ضرورت دانستن یادگیری خبرنگاران حوزه اجتماعی از آسیبهای اجتماعی موجود در جامعه و روشهای پیشگیری از وقوع جرم گفت: متاسفانه امروز وضعیت جرم و انحراف در جامعه قابل قبول نبوده و از حد متعارف خارج شده است.

وی افزود: حتی بر اساس آمارهای سازمان ملل، افزایش جرم در جهان رشد 5 درصدی داشته که از رشد جمعیت جهان بیشتر است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اظهار داشت: جرم کم هم زیاد است و امروز تمامی مسئولان نظام از افزایش وقوع جرم ابراز نگرانی می‌کنند که می توان از افزایش پرونده‌های قضائی در دادگاه‌ها، افزایش آمار طلاق، اعتیاد و... به این مهم پی برد.

ذوالقدر با بیان اینکه نگاه کیفری در کوتاه مدت می‌تواند چاره مقابله با جرم باشد گفت: مجازات‌های کیفری حتی اگر عادلانه هم باشد به خانواده، جامعه و شهر آسیب می‌رساند و موجب افزایش جرائم جدیدی می‌شود. مضافا اینکه هزینه زیادی را به دولت و حکومت تحمیل می‌‌کند.

وی افزود: 30 سال است که با روش‌های کیفری با جرم مقابله کردیم ولی موفق نشدیم و وضع بدتر شده است و امروز رویکرد پیشگیرانه تنها راه حل مقابله با جرم و آسیب‌های اجتماعی است.

معاون قوه قضائیه گفت: شعار ما در پیشگیری از وقوع جرم پیشگیری در حد ممکن و کیفر در حد ضرورت است و این دیدگاه یعنی اینکه مجرم یا جاهل است و یا بیمار و هردو اینها مجازات ندارند.

ذوالقدر اظهار داشت: این معاونت در سه حوزه پیشگیری اولیه یا اجتماعی و فرهنگی، پیشگیری ثانویه و پیشگیری کیفری با جرم مقابله می کند که در پیشگیری اولیه علل وقوع جرم از بین رفته و در پیشگیری ثانویه ابزار و فرصت ارتکاب به جرم از بین رفته و در مرحله سوم از ارتکاب به جرم جلوگیری می شود که بیشترین سهم مربوط به پیشگیری اولیه است.

وی افزود: متولیان فرهنگ و کسانی که افکار عمومی را در دست دارند بیشترین سهم را در پیشگیری از وقوع جرم داشته زیرا رفتار جامعه با آنها شکل می‌گیرد و نقش رسانه‌ها به خصوص روزنامه‌ها در این میان ممتاز و تاثیرگذار است و روزنامه‌نگاران باید مهارت لازم را در انعکاس فرهنگ مقابله با جرم به دست آورند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین