کد خبر: ۱۳۱۱۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵

مدارس غیردولتی‌ و قصه پول زور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالیکه وزارت آموزش و پرورش هر سال بر نظارت دقیق خود بر مدارس غیردولتی تاکید می‌کند، اما باز هم مدارسی هستند که از قوانین موجود سرپیچی کرده و هزینه‌های گزافی را از والدین دانش آموز طلب می‌‌کنند. 

شهریه بالا و غیراصولی برخی از مدارس غیردولتی سالهاست که گریبانگیر خانواده هاست و هر روز برای آنها مشکل‌آفرینی می‌کند؛ مدارسی که دور از چشم ماموران ناظر آموزش و پرورش از والدین شهریه‌های بالا را تقاضا می‌کنند و هر روز به بهانه‌ای قصد خالی کردن جیب مردم را دارند.

البته تعداد زیادی از مدارس غیردولتی هستند که قوانین را رعایت و تنها شهریه های مصوب را دریافت می کنند اما نمونه های زیادی هم دیده می شود که با انواع ترفندها بدنبال سودجویی هستند و کسب درآمد را بر هرچیز دیگری ترجیح می دهند.

به طور نمونه یک مدرسه راهنمایی در منطقه یک تهران حاضر به پس دادن تمام شهریه ثبت نام برخی از دانش آموزانی که در این مدرسه ثبت نام کرده اند ولی پس از قبولی در آزمون استعدادهای درخشان منصرف شده اند، نیست.

مدرسه مذکور، در خردادماه و همزمان با اواخر سال تحصیلی، از دانش آموزان نخبه ثبت نام می کند اما پس از چندی که نتایج آزمون استعدادهای درخشان اعلام می شود و این دانش آموزان در این مدارس قبول شدند، درخواست پس گرفتن شهریه شان را می کنند ولی مسئولان این مدرسه عنوان کرده اند که پس دادن شهریه مشروط است.

مادر یکی از دانش آموزان در این باره گفت: بعد از دو هفته از ثبت نام فرزندمان در مدرسه غیردولتی ابوریحان، با خبر شدیم که در مدرسه سمپاد هم قبول شده است. به همراه چند مادر دیگر که فرزند آنها هم در این مدرسه پذیرفته شده بودند، به مدرسه ابوریحان رفتیم و درخواست کردیم که شهریه ای را که داده بودیم به ما پس دهند.

وی ادامه داد: اما یکی از مسئولان مدرسه عنوان کرد که 150 هزار تومان از شهریه کسر می شود تا بقیه شهریه و پرونده فرزندانمان را به ما پس بدهند.

به گفته مادر این دانش آموز، برخی والدین با سامانه تماسهای مردمی 1820 آموزش و پرورش شهر تهران تماس گرفته اند اما تاکنون به شکایت آنها رسیدگی نشده است.

کسر پنج درصد از شهریه قانونی است

رئیس رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه مدارس غیردولتی برای پس دادن شهریه دانش آموزان در صورت انصراف تحصیلی شرایط خاصی دارند، گفت: اگر دانش آموزی از زمان ثبت نام تا آغاز سال تحصیلی انصراف خود را اعلام کند، مدیر مدرسه می تواند پنج درصد از شهریه را کسر کند.

مرتضی زاده ادامه داد: علت این است که شاید آن مدرسه کلاسهای فوق برنامه تابستانی هم برگزار کرده باشد و انصراف وی خللی را ایجاد کند.

مدارس حق دریافت شهریه کلاس‌های فوق برنامه را ندارند

این در حالی است که معاون جدید وزیر در سازمان مدارس غیردولتی به تازگی تاکید کرده است که "زمان ثبت نام تنها شهریه و نرخ مصوب اعلام شده باید دریافت شود و مدارس حق ندارند هزینه های فوق برنامه ها را حتی در قالب چک در زمان ثبت نام دریافت کنند."

فرشته حشمتیان گفته است: " شهریه ایاب و ذهاب، کلاسهای فوق برنامه و تغذیه دانش آموزان باید پس از انجام ثبت نام و در صورت تمایل والدین دریافت شود".

در این شرایط که مسئولی کسر بخشی از شهریه پس از انصراف را به دلیل کلاس‌های فوق برنامه مجاز می‌داند و مسئولی دیگر کلا دریافت پول برای کلاسهای فوق برنامه را غیرقانونی می‌داند نمی‌توان انتظار رویه‌ای ثابت در همه غیرانتفاعی‌ها داشت و شاید تنها بازنده این تناقض‌گویی‌ها والدینی باشند که باید شیرینی قبولی فرزندانشان در استعدادهای درخشان را با طعم تلخ پرداخت هزینه‌های بی‌مورد احساس کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین