کد خبر: ۱۳۱۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۴ - ۲۳:۱۷

تیموشنکو : با قدرت باز می گردم

آفتاب‌‌نیوز : تيموشنكو گفت: «من اطمينان دارم كه تيم ما در انتخابات پارلمان برنده خواهدشد چرا كه ما ا هداف صادقانه داريم. من فكر نمي‌‏كنم كه اين تنها يك احتمال باشد بلكه من مطمئن هستم.» 

آسوشيتدپرس گزارش داد: «براساس تغييرات صورت گرفته در قانون اساسي كه از اول ژانويه سال 2006 به اجرا درخواهندآمد, نخست‌‏وزير بسيار قدرتمندتر از رئيس‌‏جمهوري خواهد شد.» 

همين امر انتخابات پارلماني ماه مارس را براي «يوليا تيموشنكو» و هم‌‏پيمان سابقش «ويكتور يوشچنكو» بسيار حياتي كرده است. تيموشينكو كه هم‌‏اكنون به چهره‌‏اي فرهمند با خصوصيات بسيار محبوب نژادي در اوكراين تبديل شده است، در انقلاب نارنجي سال گذشته كه براي براندازي دولت كوچما به راه افتاده بود, صدها هزار نفر از مردم اوكراين را به خيابان‌‏ها ريخته شده بود. محبوبيت او در اوكراين آن قدر بالاست كه بعضي اوقات كه رئيس‌‏جمهوري سخنراني مي‌‏كرد، صدايش در ميان شعارهاي «يوليا يوليا» گم مي‌‏شد. 

اختلاف عقايد تيموشنكو با يوشچنكو بر سر مسائل اقتصادي و افزايش روزافزون محبوبيت وي در برابر رئيس‌‏جمهوري, روابط اين دو نفر را خدشه‌دار كرد و روابط مستحكم آنان را به‌‏عنوان دو هم‌‏پيمان قدرتمند انقلاب نارنجي به‌‏هم‌‏زد. 

هفته گذشته يوشچنكو, به اتهام اينكه وي به جاي توجه به آرمان‌‏هاي انقلاب، بيشتر وقت خود را صرف دعواهاي سياسي مي‌‏كند و نيز با اشاره به اينكه تيموشنكو در كنار آن دسته از نهادهاي اقتصادي قرار گرفته كه به اقتصاد اوكراين ضربه مي‌‏زند, او را از مقام نخست‌‏وزير بركنار كرد. 

اما تيموشنكو معتقد است كه رئيس‌‏جمهوري به اين دليل او را از نخست‌‏وزيري بركنار كرده كه از محبوبيت وي مي‌‏ترسيده است. او مي‌‏گويد: «ما كارهاي زيادي انجام داديم و اينكه رئيس‌‏جمهور اين‌‏گونه سخن مي‌‏گويد, نشان‌‏مي‌‏دهد ترس او از محبوبيت روزافزون نخست‌‏وزير رو به افزايش است.» 

در حال حاضر در پارلمان تيم تيموشنكو 41 نماينده و تيم يوشچنكو كه از سه گروه حامي وي تشكيل شده 96 نماينده دارد. اين در حالي است كه روز به روز به تعداد اعضاي گروه تيموشنكو افزوده شده و از اعضاي گروه يوشچنكو كاسته مي‌‏شود. 

براساس تغييرات به‌‏وجودآمده در قانون اساسي گروهي كه در انتخابات پارلماني اكثريت را كسب مي‌‏كند، مي‌‏تواند به جز سمت‌‏هاي وزير امور خارجه, وزير دفاع و رئيس شوراي امنيت ملي, بقيه سمت‌‏هاي كابينه از جمله سمت نخست‌‏وزيري را در اختيار خود بگيرند. در اين ميان سه گزينه‌‏اي كه رئيس‌‏جمهوري آنها را تعيين مي‌‏كند به رأي اعتماد پارلمان احتياج دارند.
اين تغييرات به‌‏وجود آمده در قانون‌‏اساسي با هدف نزديك كردن نظام پارلماني اوكراين به نظام پارلماني اتحاديه اروپا و دور كردن آن از سيستم شوروي سابق صورت گرفته است. 

تيموشنكو تأكيدكرده‌‏‌‏است كه تنها اوست كه از اهدف انقلاب نارنجي پاسداري مي‌‏كند نه يوشچنكو. 

او مي‌‏گويد: «در هفت ماه گذشته, تغييراتي كه مردم شاهد آن بود از كل تغييراتي كه در طي 14 سال اخير به‌‏وجود آمد, بيشتر بود و به همين دليل من اطمنيان دارم كه تيم ما دولت بعدي را تشكيل خواهد داد.» 

در حالي كه برخي از هواداران رژيم سابق اوكراين از تصميم خود بر ائتلاف با تيموشنكو عليه يوشچنكو سخن به ميان آورده‌‏اند, تيموشنكو تأكيد كرده است كه هيچگاه با دشمنان انقلاب نارنجي هم‌‏پيمان نخواهد شد. 

منتقدان مي‌‏گويند دخالت‌‏هاي تيموشنكو در اقتصاد اين كشور كه زماني جزو بلوك شرق بوده, بسياري از سرمايه‌‏گذاران را از اوكراين رانده و در بخش‌‏هايي از جمله شكر, گوشت و سوخت بحران ايجاد كرده است. اما تيموشنكو تأكيددارد تمام اتهاماتي كه عليه وي مطرح شده از فسادمالي گرفته تا همراه شدن با گروه‌‏هاي خاص تجاري, همگي چرنديات است. 

او مي‌‏گويد: «مهم‌‏ترين چيز اين است كه همه مي‌‏دانند دولت حتي يك پول سياه هم نبرده است.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین