کد خبر: ۱۳۱۱۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۰ - ۲۳:۱۷

آخرین شاتل فضایی آمریکا فرود آمد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ شاتل فضایی آتلانتیس با چهار نفر خدمه، در پایان آخرین پرواز فضایی خود، روز پنج‌شنبه ۲۱ ژوئیه (۳۰ تیر) کمی پیش از طلوع آفتاب (به وقت محلی) در مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا فرود آمد. 

با فرود این شاتل، برنامه ۳۰ ساله آمریکا برای اکتشاف با شاتل‌های فضایی به پایان رسید. 

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در طول اجرای این برنامه، ۵ شاتل فضایی را به نام‌های آتلانتیس، چلنجر، کلمبیا، دیسکاوری و اندور به فضا پرتاب کرد. 

با استفاده از این ناوگان فضایی، صدها ماهواره در مدار زمین قرار گرفتند، تلسکوپ فضایی هابل راه‌اندازی شد و بخش قابل توجهی از عملیات ایجاد و ساخت ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام گرفت. 

فعالیت ناوگان فضایی آمریکا به دنبال دستور دولت این کشور متوقف شده است. 

هزینه‌های بالای نگهداری ناوگان فضایی، یکی از دلایل تصمیم‌گیران آمریکا برای پایان دادن به فعالیت شاتل‌های فضایی اعلام شده است و مسئولان آژانس فضایی آمریکا به دنبال آن هستند که با دعوت از بخش خصوصی، آنها را به سرمایه‌گذاری برای ساخت و تأمین سفینه‌های مورد نیاز ماموریت‌های فضایی ترغیب کنند. 

با آن که بخش خصوصی در آمریکا سرمایه‌گذاری‌هایی برای ساخت سفینه‌های فضایی انجام داده است، ولی احتمال کمی دارد که این سفینه‌ها دست‌کم تا سه یا چهار سال آینده برای پرواز آماده باشند. 

در این مدت و به طور موقت، ناسا برای فرستادن فضانوردان خود به ایستگاه بین‌المللی فضایی، به روسیه وابسته خواهد بود. 

با وجود تاریکی هوا در زمان فرود شاتل فضایی آتلانتیس، جمعیت زیادی برای دیدن صحنه بازگشت تاریخی آن از مدار زمین، در منطقه جمع شده بود. 

حتی در ایالت تگزاس و در محوطه اطراف مرکز فضایی جانسون که مرکز کنترل عملیات بود، جمعیت به چشم می‌خورد. 

فرود این شاتل فضایی، لحظه‌ای هیجان‌انگیز و مملو از احساسات متناقض بود، چون با پایان یافتن این عملیات فضایی، تعداد زیادی از کارکنان مراکز فضایی آمریکا شغل خود را از دست می‌دهند. 

برآورد شده است که نزدیک به سه هزار نفر که در پروژه‌های مربوط به فعالیت‌های فضایی آمریکا مشغول به کار بوده‌اند، در چند روز آینده بیکار شوند. 

همچنین بعد از نزدیک به یک ماه، فعالیت‌هایی که در چارچوب برنامه حضور در مدار زمین انجام می‌شد، رسما به پایان می‌رسد. ضمن آن که پایان یافتن تمام فعالیت‌ها در این زمینه، از جمله بایگانی کردن چندین دهه اطلاعات مهندسی شاتل‌ها، احتمالا چند سال طول خواهد کشید. 

آخرین پرواز شاتل‌های دیسکاوری و اندور نیز اوایل سال ۲۰۱۱ میلادی انجام شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین