کد خبر: ۱۳۱۲۷۲
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۷

نجار: ایران به نیروی کار افغانی نیاز دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر کشور در جمع روسای کمیسیون‌های مجلس افغانستان با تاکید بر اینکه ما به نیروی کار برادران افغان نیاز داریم، گفت: اگر نیروی کار افغان از ایران بیرون برود ما از نظر دستمزدها دچار مشکل می‌شویم.

مصطفی محمد نجار وزیر کشور امروز شنبه در نشست مشترک روسای کمیسیون‌های مجالس ایران و افغانستان گفت: روابط ایران و افغانستان بر اصول حسن همجواری پایدار است.

نجار با اشاره به مرزهای مشترک دو کشور گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران توسعه امنیت پایدار و صلح در افغانستان است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی و افغانستان در راه تحقق استقلال و آزادی‌خواهی مورد دشمنی غرب و آمریکا قرار گرفته‌اند، گفت: جمهوری اسلامی به خاطر تحقق این آرمان هشت سال جنگ تحمیلی را تحمل کرد. ملت افغانستان نیز در راستای دستیابی به استقلال و آزادی با شوروی جنگیدند و پیروز شدند و بعد هم با بحران‌های داخلی و افراط‌گرایی که ناشی از توسعه قدرت‌های استعماری بود، روبرو شدند.

وزیر کشور تشکیل دولت، مجلس و برگزاری دو دوره انتخابات سالم در افغانستان را نمایانگر پیروزی ملت افغانستان در مبارزه با استعمار و کسب استقلال و آزادی دانست.

نجار افزود: جایگاه مجلس افغانستان بسیار برجسته است و پارلمان و لوئی جرگه در این کشور عصاره دولت و ملت‌سازی است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی همواره سیاست خارجه صادقانه و مثبتی را نسبت به افغانستان داشته است اظهار داشت: ثبات و توسعه افغانستان ارتباط تنگاتنگی با ثبات و توسعه در ایران دارد.

وزیر کشور افراطی‌گری و تعصب‌های کور را عامل مشکلات افغانستان دانست و گفت: جمهوری اسلامی آماده است با همکاری افغانستان با گروه‌هایی که اقدام به ترور می‌کنند مبارزه کند.

نجار با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در طول سه دهه گذشته هزینه‌های هنگفتی را ظرف 3 میلیون مهاجر افغانی کرده است، گفت: افغان‌های مقیم ایران 12 درصد کل جمعیت افغانستان هستند و تحصیل فرزندان افغان از دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور است.

وی افزود: هم اکنون 276 هزار دانش آموز و 11 هزار دانشجوی افغانی در کشور در حال تحصیل هستند.

وزیر کشور اجرای بیمه درمانی تکمیلی را اقدامی در حمایت اسلامی و انسانی از مهاجرین افغان دانست.

نجار روند افزایش کشت خشخاش در افغانستان را سریعتر از رشد مبارزه با آن دانست و گفت: تروریسم و مواد مخدر امروز دو روی سکه هستند زیرا منابع مالی تروریسم از مواد مخدر حاصل می‌شود.

وی با اشاره به سودهای کلان قدرت‌های خارجی و تروریست‌ها از قاچاق مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی بیش از 3800 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است.

وزیر کشور شرکت در اجلاس دو و چند جانبه منطقه ای را از راهکارهای موثر در روابط دو کشور ایران و افغانستان دانست و گفت: دولت افغانستان با حضور در نشست‌های چند جانبه با دولت‌های منطقه جهت حل بحران‌ها همکاری کند.

نجار توصیه‌هایی را جهت ارتقای روابط ایران و افغانستان ارائه داد و گفت: حضور نیروهای خارجی در افغانستان با هدف برقراری امنیت نبود زیرا از زمان حضور آنها ناامنی‌ها و کشت و قاچاق مواد مخدر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف امضای توافقنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان بوده و آن را تهدیدی علیه منافع ملی خود و کشورهای منطقه می‌داند.

وزیر کشور به دولت افغانستان توصیه کرد: برخوردهای هوشمندانه‌ای را نسبت به حرکت‌های استقلال‌طلبانه ملت‌های مظلوم و مسلمان منطقه داشته باشد.

نجار سرنوشت ملت ایران و افغانستان را مشترک دانست و گفت: مردم افغانستان با ورود غیرقانونی به ایران مشکلاتی را برای خود و حکومت ایران به وجود می‌آورند.

وی افزود: افغانی‌هایی که غیرقانونی به ایران وارد می‌شوند نمی‌توانند پولشان را در بانک بگذارند به همین دلیل دزدی‌های زیادی از آنها صورت می‌گیرد یا کارفرمایان به آنها ظلم می‌کنند و کارگران افاغنه نمی‌توانند از آنها به دادگاه یا کلانتری شکایت نمایند زیرا غیر قانونی وارد ایران شده‌اند و حق اقامه دعوی در دادگاه را ندارند.

نجار با تاکید بر اینکه ما به نیروی کار برادران افغان نیاز داریم، گفت: اگر نیروی کار افغان از ایران بیرون برود ما از نظر دستمزدها دچار مشکل می‌شویم.

وزیر کشور با اشاره به تصویب طرحی در شورای عالی امنیت ملی جهت ساماندهی ورود و خروج مهاجرین افغانی به ایران گفت: این طرح با شیب ملایم انجام شده و با هماهنگی رئیس‌جمهور افغانستان در حال اجراست.

وی افزود: طبق این طرح مهاجرین غیرقانونی با مراجعه به وزارت خارجه مشخصات خود را ارائه داده و کدی دریافت می‌کنند علاوه بر این وزارت خارجه در مبادی ورودی محل‌هایی را تعیین کرده و با دریافت وثیقه 300 یورویی به افاغنه پاسپورت می‌دهد.

نجار با تاکید بر اینکه سیاست ما تقویت دولت، قانون اساسی و حاکمیت افغانستان است، گفت: این طرح در راستای تسهیل ورود کارگران و مهاجرین قانونی افغانی به کشور و جلوگیری از ورود جاسوسان و تروریست‌ها به ایران در حال اجرا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین