کد خبر: ۱۳۱۴۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۵

هلال رمضان امسال بحرانی است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عضو ستاد استهلال استان قم با اشاره به ویژگیهای هلال ماه رمضان 1432 که از آن با عنوان هلال بحرانی یاد کرده‌اند،گفت: تنها رصدگران کارآزموده می‌توانند با ابزار خاص این هلال را قبل از غروب با ترفندهای رصدی در زمان حضور خورشید در آسمان رؤیت کنند. 

حجت الاسلام سیدرضا قلمکاریان اصفهانی عضو ستاد استهلال استان قم و مدیر مؤسسه نجوم و علوم اسلامی کبریاء در رابطه با ویژگی‌های هلال رمضان 1432 اظهار داشت: هلال ماه در غروب یکشنبه 9 مرداد 1390 در افق مرکز ایران چون تهران و مناطق اطراف، در لحظه غروب آفتاب از خط افق ارتفاع حدود 9/1 درجه دارد و حداکثر 9 دقیقه بعد از غروب خورشید این هلال غروب می‌کند که به این پارامتر مکث هلال بعد از غروب خورشید گفته می‌شود.

وی افزود: در این لحظه مکث هلال، مقدار روشنی که از آن با عنوان فاز ماه یا درخشندگی ماه یاد می‌کنند 1/1 درصد است یعنی میزان روشنایی هلال نسبت به قرص هلال 1/1 درصد است.

این پژوهشگر نجوم اسلامی با اشاره به اینکه این پارامترها موجب می شود که رویت هلال در افق را با چشم غیر مسلح امکان پذیر نباشد گفت: امکان رؤیت هلال در غروب یکشنبه با چشم، به هیچ عنوان وجود ندارد.

حجت الاسلام قلمکاریان اصفهانی یادآور شد: با توجه به اینکه فاصله ظاهری ماه از خورشید 4 / 12 درجه است‌، رصدگران خبره هلال احتمال می‌دهند این هلال را قبل از غروب با ترفندهای رصدی در زمان حضور خورشید در آسمان به وسیله تلسکوپ‌هایی با گشودگی دهان بیش از 8 اینچ یا دوربین‌های دوچشمی فوق سنگین رؤیت کنند. به همین دلیل است که این هلال را بحرانی نام‌گذار کرده‌اند، چرا که امکان رصد آن دشوار است و امکان رصد با چشم وجود ندارد.

مدیر خانه نجوم قم اظهار داشت: به علت خشکی آب و هوای منطقه و وجود غبار در منطقه، احتمال رؤیت باز هم ضعیف‌تر می‌شود و ما انتظار داریم و انتظار می‌رود که این هلال توسط افراد خبره در مناطق مرتفعی که هوا غبار و بخار کمتری دارد، رصد شود. تنها افراد خبره با ابزاری از جمله تلسکوپ‌ها و دوربین‌های دوچشمی می‌توانند ماه را رصد کنند.

عضو ستاد استهلال استان قم گفت: به علت موقعیت جنوبی هلال نسبت به دایرة البروج امکان رویت هلال با چشم، غروب یکشنبه در شرق استرالیا، اقیانوس هند، جنوب آفریقا، اقیانوس اطلس و آمریکا جنوبی وجود دارد. 

150 گروه 29 شعبان (9 مرداد) برای استهلال ماه مبارک رمضان به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند.

هرسال برای رفع هرگونه شبهه و نگرانی، گروه‌هایی متشکل از متخصصین به منظور رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور فعال می‌شوند تا امکان خطا و اشتباه به صفر برسد‌. ارتقاعات توچال و رصدخانه حضرت عبدالعظیم از جمله مناطق تهران هستند که گروه‌های استهلال در آنها مستقر می‌شوند‌.

اطلاعات به دست آمده از سوی گروه‌های مختلف به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می‌رسد تا با بهره‌گیری از این اطلاعات دقیق و جامع، امکان اعلام دقیق فراهم شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین