آفتابنیوز : آفتاب: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز پنجشنبه در بیست و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور طی سخنانی گفت: وزارت آموزش و پرورش ممکن است از نظر هیجانات سیاسی کم سروصدا باشد اما یک وزارتخانه بسیار موثر در آینده نظام جمهوری اسلامی و آینده کشور است لذا باید به همین میزان به آن توجه شود و باید در حوزههای تصمیمگیری، تصمیمسازی و اجرا به آموزش و پرورش توجه کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: این سند یک سند بالادستی است که باید باقی بخشها طبق این نقشه کارشان را سامان دهند.
لاریجانی افزود: جایگاه آموزش و پروش یک جایگاه اساسی پایهای است.
دانشگاه فرهنگیان میتواند مشکل حقالتدریسیها را حل کند
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش در بحث معلمان حقالتدریسی گفت: آموزش و پروش میتواند با صیانت و نگهداری از دانشگاه فرهنگیان مشکل جذب نیرو در وزارتخانه را حل و معلمان حقالتدریسی را ساماندهی کند.
لاریجانی همچنین با اشاره به کمبود مدارس در شهرکهای نوساز گفت: لازم است که آموزش و پرورش در این زمینه حضور بیشتری داشته باشد چرا که بعد از شاخته شدن شهرکهای نوساز نیاز به مدرسه فرزندان خانوادهها هم باید برطرف شود چرا که پروسه ساخت مدارس در این شهرکها حداقل 5 سال به طول میانجامد و این مسأله مشکلات زیادی را برای خانوادههای ساکن در این شهرکها به وجود میآورد.
لاریجانی با تاکید بر گامهای بلند مجلس در تصویب برنامه پنجم و همچنین تخصیص بودجه برای بخش آموزش کشور گفت: اگر آموزش و پرورش جایگاه مهمی در برنامهریزی کلان کشور دارد، لازم است که در بحثهای مربوط به توسعه حضور پررنگتری داشته باشد. البته نواقصی هم وجود دارد که باید هرچه سریعتر برای آنها تدبیری اندیشید.
آموزش و پروش چارهای برای معضل کنکور بیاندیشد رئیس مجلش شورای اسلامی با اشاره به معضل کنکور در کشور گفت: متاسفانه کنکور باعث ایجاد رکود و ایستایی در آموزش صحیح کشور شده است و لازم است که چارهای برای آن اندیشیده شود.
نماینده قم تصریح کرد: بعد از تصویب قانون حذف کنکور در مجلس، بویی برای جایگزین کردن یک روش مناسب برای این مسأله از آموزش و پرورش استشمام نکردم. و باید توجه داشت که مسأله کنکور باید برای أموزش و پرورش مهم باشد، چرا که در نهایت ضرر آن به دانشآموزان خواهد رسید.
علی لاریجانی افزود: پیشنهادم این است که یک آزمون فراگیر و همسطح در کشور برگزار شود تا بتواند معیار خوبی برای پذیرش افراد در دانشگاهها باشد که این آزمون حتما نباید به صورت تستی برگزار شود. بلکه میتواند طی یک فرایند طولانی برگزار و اجرا شود.
به ادبیات فاخر فارسی بیشتر توجه شود لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات موجود در نوع آموزش زبان فارسی گفت: متاسفانه آثار جدید تفاوت بسیاری با آثار فاخر ما در گذشته کرده است و نمیدانم اشکال از کجاست که مطالب در جان دانشآموزان نمینشیند. شاید بیانشان بیان فاخری نباشد شاید شیوه آموزش اشکال دارد و یا موضوع باید عوض شود. حتی اگر معلمان نیاز به آموزش دارند این کار باید انجام شود زیرا اگر مسیر تکاملی در این حوزه نداشته باشیم در بخش ادبیات کشور ضرر خواهیم کرد.
ضرورت استفاده از تکنولوژیهای مدرن در آموزش زبان عربی و انگلیسی لاریجانی گفت: با توجه به اینکه زبان عربی زبان دین و آئین ما است، ضرورت دارد که در این زمینه توجه بیشتری صورت بپذیرد.
رئیس مجلس تاکید کرد: اگر تکنولوژیهای مدرن در آموزش زبان مورد استفاده قرار بگیرد مشکلات در این زمینه تا حد زیادی حل خواهد شود و این مسأله باعث نزدیکی بیشتر دانشآموزان به عمق مطالب دینی خواهد شد.
وی افزود: این مسأله برای زبان انگلیسی هم مصداق دارد چرا که مناسبات بینالمللی ایجاب میکند که به مسأله آموزش زبان انگلیسی توجه بیشتری شود.
لاریجانی تصریح کرد: اگر معلمان در فضای مناسبی قرار بگیرند میتوانند زبان انگلیسی و عربی را بهتر و مفیدتر به دانشآموزان منتقل کنند و نیاز هست که در این زمینه بازنگری جدی داشته باشیم، چرا که ماحصل و برون داد این دو زبان در حال حاضر مناسب نیست.
ضرورت بازنگری در تدوین کتب دینی نماینده قم با اشاره به اهمیت کتب دینی دانشآموزان گفت: کتابهای دینی، جزو کتب شخصیتساز هستند و نوع نگارش این کتابها باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.
لاریجانی گفت: بهترین متد برای نگارش کتابهای دینی دانشآموزان همان نگارش قرآن است چرا که در قرآن مجموعهای از قصهها و روایتهای مختلف وجود دارد که استفاده از آنها میتواند گرایش و کشش لازم را در بین دانشآموزان به کتابهای دینی دوران تحصیل بیشتر کند.
لاریجانی همچنین در مورد نحوه برگزاری کلاسهای دینی گفت: لازم است که کلاسهای دینی دانشآموزان به صورت گفتوگومحور برگزار شود تا دانشآموزان ترسی از بیان پرسشهای خود نداشته باشند و اجازه این را پیدا کنند تا با معلم و دیگران وارد گفتوگو و بحث شوند.