کد خبر: ۱۳۱۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۵

انفجار مین کنار جاده‌ای در هلمند ۱۶ نفر را کشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام‌های امنیتی در ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گویند یک مینی بوس مسافر بری در ولایت هلمند در جنوب افغانستان روی مین رفته و همه ۱۶ سرنشین آن کشته شده‌اند، داوود احمدی سخنگوی والی هلمند گفته است این مین گذاری کار طالبان بوده است. 

احمدی گفت طالبان توان مقاومت روبرو در مقابل نیروهای افغان و متحدان بین‌المللی اش را از دست داده و حال می‌خواهند با ایجاد رعب وحشت، حملات انتحاری و مین گذاری مانع برنامه‌های بازسازی و تامین امنیت در افغانستان شوند. اما طالبان تاکنون در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند. 

این اتوبوس از ولسوالی/شهرستان موسوم به نحرشاهی به مقصد لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در حرکت بود. 

داوود احمدی سخنگوی والی هلمند به رسانه‌ها گفته است که همه کشته‌شدگان غیرنظامی هستند و چند زن و کودک نیز در میان کشته‌شدگان هستند. 

مناطق زیادی در ولایت هلمند و بخش‌های دیگری از مناطق جنوب و جنوب غرب افغانستان آلوده به مین است و به دلیل نا‌امنی در این مناطق گروه‌های مین‌روبی قادر نشده‌اند این مناطق را از وجود مین پاک کنند. 

مرکز هماهنگی امور مین روبی افغانستان در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کرد که افغانستان حدود ۶۰۰ کیلومتر مربع زمین‌آلوده به مین دارد و به طور اوسط ماهانه حدود چهل نفر قربانی می‌گیرد. 

پیش از سال ۲۰۱۰ آمار قربانیان مین در افغانستان حدود ۱۵۰ نفر در ماه اعلام شده بود. 

کارمندان مین روبی خود نیز از قربانیان خشونت و جنگ بوده‌اند، گروه‌های شورشی بارها کارمندان این شرکت‌ها را به گروگان گرفته و در مواردی نیز آنها را به دلیل کار کردن در شرکت‌ها مین‌روبی کشته‌اند. 

ولایت هلمند در جنوب افغانستان از نا آرام ترین مناطق افغانستان است که اخیرا تامین امنیت لشکرگاه مرکز این ولایت، به نیروهای افغان سپرده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین