کد خبر: ۱۳۱۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳

برنامه‌ها و شرایط استهلال ماه رمضان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: امسال 150 گروه در سراسر کشور و 5 گروه در تهران، روز یکشنبه 29 شعبان (9 مرداد) اقدام به استهلال ماه مبارک رمضان می‌کنند.

رؤیت هلال رمضان امسال بدلیل شرایط جوی دشوار اعلام شده است. شانس رؤیت هلال ماه رمضان تحت شرایط ویژه ای وجود دارد و نمی‌توان به طور قطع گفت که امکان استهلال وجود ندارد. شرایط ویژه این هلال موجب شده هماهنگی‌های لازم با رصدگرهای کشور انجام شود.

این هلال خاص باید مقارن با غروب آفتاب رؤیت شود، یعنی درست ساعاتی قبل از اینکه خورشید غروب کند کار استهلال آغاز می‌شود.

150 گروهی که در سطح کشور فعال می‌شوند زیر نظر ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هستند و از نظر تخصص و تجربه در سطوح و درجات مختلفی قرار دارند. این 150 گروه تجهیزات لازم را برای انجام رصد هلالهای بحرانی در اختیار دارند.

از آنجا که هلال ماه غروب یکشنبه 9 مرداد در افق مرکز ایران به هنگام غروب آفتاب از خط افق ارتفاع حدود 9 / 1 درجه دارد و حداکثر 9 دقیقه بعد از غروب خورشید این هلال غروب می کند و همچنین مقدار فاز ماه در این لحظه 1/1 درصد به قرص هلال است، این هلال خاص باید مقارن با غروب آفتاب و درست ساعاتی قبل از اینکه خورشید غروب کند رصد شود.

رصدگران خبره هلال احتمال می دهند این هلال را قبل از غروب با ترفندهای رصدی در زمان حضور خورشید در آسمان به وسیله تلسکوپ‌هایی با گشودگی دهانی بیش از 8 اینچ یا دوربینهای دوچشمی فوق سنگین رؤیت کنند.

هرسال برای رفع هرگونه شبهه و نگرانی، گروه‌هایی متشکل از متخصصین به منظور رؤیت هلال ماه مبارک رمضان در نقاط مختلف کشور فعال می شوند تا امکان خطا و اشتباه به صفر برسد. ارتقاعات توچال و رصدخانه حضرت عبدالعظیم از جمله مناطق تهران هستند که گروههای استهلال در آنها مستقر می‌شوند.

اطلاعات به دست آمده از سوی گروه‌های مختلف به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری می رسد تا با بهره‌گیری از این اطلاعات دقیق و جامع، امکان اعلام دقیق فراهم شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین