کد خبر: ۱۳۱۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
روز‌شمار ‌خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

اشک‌های هاشمی با دیدن فیلم ملاقلی‌پور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تا ساعت سه و نیم بعد از ظهر در منزل بودم. فیلم «پرواز در شب» [ساخته آقای رسول ملاقلی‌پور] را که برنده جایزه[جشنواره فیلم] فجر است، دیدم و گریه کردم. مربوط به محاصره گردان کمیل در عملیات والفجر مقدماتی است. 

آقای [محسن] رفیق‌دوست و جمعی از کادر موشکی آمدند؛ برای اینکه مانع دادن اعتبار زیاد به واحد موشکی جهاد سازندگی شوند، می‌خواهند امکانات آنها به سپاه انتقال یابد و اصولاً کار ساخت موشک، در سپاه متمرکز شود. آقای رفیق‌دوست یک میلیارد تومان از اعتبار فرماندهی جنگ برای سپاه گرفت. آقای [ابراهیم] سنجقی آمد و دستوراتی برای پشتیبانی عملیات آینده سپاه از ارتش گرفت. آقای حسنی سعدی، از میمک تلفنی اطلاع داد که مواضعشان در جبهه مستحکم است. 

عصر به مجلس آمدم. در راه از ویرانی های سیل در میدان تجریش بازدید کردم. خانواده‌های شهدای اهواز و کاروان زینب اهواز و خانم‌هایی که در اهواز لباس‌های رزمندگان را شسته و ترمیم می‌کنند، به مجلس آمدند. برای آنها صحبت کردم. 

آقای [علیرضا] معیری [معاون سیاسی نخست وزیر] اطلاع داد که فرستاده ترکیه از قول یک شخصیت عالی رتبه آمریکایی پیغام داده که آمریکا مایل است خود را از مسأله اخیر خلیج‌فارس نجات دهد و از ما همکاری خواسته است. گفتم در جلسه سران قوا مطرح می‌کنیم۱/
۱- امروز مقام های پنتاگون گفتند که ناو هواپیمابر "گوادال کانال" برای اجرای مأموریت راهی این منطقه خواهد شد. این ناو هشت فروند هلی کوپتر مین جمع کن "سوپراستالیون" را نیز با خود به خلیج فارس خواهد آورد. هلی کوپترهای مین روب در نزدیکی سطح آب پرواز می کنند و با وسیله ویژه ای طناب مهار کننده مین را قطع و پس از ظاهر شدن مین روی آب، با شلیک چند گلوله آن را منهدم می‌کنند.» دویست تن از پرسنل نیروی دریایی آمریکا این هلی کوپترها را اداره خواهند کرد.» رویتر به نقل از مقام های کاخ سفید در مورد هدف از اعزام ناو گوادال کانال به منطقه گزارش داد: «پنتاگون از آن جهت تصمیم به استفاده از گوادال کانال گرفت که کویت، عربستان و سایر کشورهای منطقه، نمی‌خواستند تسهیلات پایگاهی در اختیار هلی کوپترها قرار دهند.» 

همچنین یک فروند هلی کوپتر آمریکایی از نوع سی کینگ عصر پنج‌شنبه در آب‌های خلیج فارس سرنگون شد. رادیو آمریکا گفت: «این حادثه کاملا اتفاقی بود و این نظر که اقدام خصمانه‌ای علیه هلی کوپتر صورت گرفته باشد، منتفی است.» 

منبع متن روزشمار: کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۶ «دفاع و سیاست» – دفتر نشر معارف انقلاب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین