کد خبر: ۱۳۱۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۱:۳۵

سامسونگ و اپل شاخ غول نوکیا را شکستند!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرکت چندملیتی فنلاندی نوکیا به مدت 15 سال بیشترین تسلط را در بازار تلفن‌های همراه داشت، اما پس از عرضه "آی- فن"، اپل توانست از غول فناوری فنلاند پیشی گیرد. اکنون تازه‌ترین تحلیل‌ها نشان می‌دهد که شرکت کره‌ای سامسونگ نیز از نوکیا پیش افتاد. 

نوکیا که زمانی حاکم مطلق بازار تلفن‌های همراه بود و نامش مترادف با نوآوری و اطمینان بود اکنون دوران زوال را طی می‌کند.

پس از عبور اپل از سد این شرکت فنلاندی اکنون نوبت به سامسونگ رسیده است که در بخش تلفن‌های همراه هوشمند پیشرفته از نوکیا پیشی گیرد.

نتایج بررسی‌های موسسه تحقیقاتی Idc نشان می‌دهد که رشد تلفن‌های همراه هوشمند تا پایان سال 2011 برابر با 55 درصد خواهد بود و بیش از 472 میلیون دستگاه به فروش خواهد رفت که این رقم در سال گذشته برابر با 305 میلیون دستگاه بود. 

هرچند به نظر می‌رسد که در جنگ میان تولیدکنندگان تلفن‌های همراه هوشمند، خانه فنلاندی به طور چشمگیری در نبردهای خود با رقبا یکی پس از دیگری شکست می‌خورد.

اطلاعات موسسه تحقیقاتی Strategy Analytics نشان می‌دهد که در سه ماهه چهارم سال جاری 19 درصد از این بازار در اختیار اپل و "آی- فن" خواهد بود (در برابر 14 درصد دوره مشابه در سال 2010).

این درحالی است که سامسونگ موفق شده است در سال جاری یک جهش بلند بردارد. به طوریکه رقم این شرکت کره‌ای در بازار تلفن‌های همراه هوشمند از 5 درصد در سال 2010 به 18 درصد رسیده است.

در این میان رقم نوکیا از 38 درصد سال 2010 به 15 درصد کاهش یافته است. هرچند این شرکت با در اختیار داشتن 25 درصد از بازار تلفن‌های همراه عادی، همچنان در راس این بازار قرار دارد. رقم نوکیا در بازار تلفن‌های عادی در سال 2010 برابر با 35 درصد بود.

"کوین رستیو" تحلیلگر Idc در این خصوص اظهار داشت: "عادت مصرف‌کنندگان تغییر کرده است. امروز دیگر تنها ارسال پیام کوتاه و تماس تلفنی مطرح نیست، بلکه این دستگاهها به کاربران اجازه می‌دهد که بر روی وب جستجو کنند، خرید آنلاین کنند و پست الکترونیک خود را کنترل کنند. به ویژه رشد تلفنهای همراه هوشمند در بازارهای نوظهور آسیا و آمریکای لاتین در کوتاه مدت به طور شگفت‌انگیزی افزایش یافته است. به طوریکه فروش این دستگاه‌ها تا سال 2015 به کمی کمتر از یک میلیارد خواهد رسید."

روزنامه وال استریت ژورنال در خصوص شرکت سامسونگ نوشت: سود خالص این شرکت کره ای 18 درصد کاهش داشت اما باوجود این با اجرای سیاست تولید دستگاه‌های کارآمد در فتح بازار تلفن‌های همراه هوشمند موفق شد.

آمار رسمی نشان می دهد که تعداد تلفنهای همراه هوشمندی که سامسونگ فروخته است برابر با 19.02 میلیون واحد است که این رقم برای اپل 20.3 میلیون و برای نوکیا 16.7 میلیون دستگاه است.

سایت Techcruch در خصوص علل توفیق این شرکت چندملیتی کره‌ای نوشت: مهمترین علت موفقیت سامسونگ در توسعه تسلط خود در این بازار، استفاده از سیستم عامل منابع باز آندروئید گوگل است.

منابع داخلی تولیدکنندگان مختلف تلفن‌های همراه مجهز به سیستم عامل گوگل تائید کرده‌اند که رقم شکوفایی مدلهای آندروئید در فروشگاه‌ها برابر با 40 درصد است، درحالی که این رقم در مورد "آی- فن" 1.4 درصد است.

دلیل استقبال مصرف‌کنندگان از تلفن‌های همراه هوشمند برپایه سکوی آندروئید، رایگان و باز بودن این سیستم عامل است.

موسسه تحلیل‌گر گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال 2011 سکوی آندروئید در عرصه سیستم عامل‌های تلفن‌های همراه هوشمند به رقم 38.5 درصد و تا پایان سال 2012 به رقم 48.5 درصد برسد.

این درحالی است که سیستم عامل سیمبیان نوکیا در این دوره از 19.2 درصد به 5.2 درصد کاهش می یابد. به اعتقاد گارتنر، سیستم عامل iOs اپل نیز در این دوره از 19.4 درصد به 18.9 درصد می‌رسد.

امروز سیستم عامل ویندوز فن 7 مایکروسافت که نوکیا قرار است در مدل‌های آینده خود از آن استفاده کند 5.6 درصد از این بازار را در اختیار دارد. اما برپایه این پیش‌بینی‌ها این رقم در سال 2012 دو برابر و تا سال 2015 به 19.5 درصد می‌رسد. این رشد می‌تواند نشانه‌‌ای از بازگشت دوباره نوکیا به میدان رقابت باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین