کد خبر: ۱۳۱۷۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۹
عدم پرداخت یارانه بخش کشاورزی

اجرای هدفمند کردن یارانه یکساله نشده، نمایندگان خواستار اصلاحش شدند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به عدم پرداخت یارانه بخش کشاورزی، خواستار اصلاح قانون هدفمندکردن یارانه​ها شد. 

عباس رجایی نماینده اراک در گزارشی از وضعیت کشاورزی در دوره خشکسالی​ کنونی، از لزوم بررسی میزان بارندگی و راندمان آبی کشور سخن گفت و افزود: متوسط برداشت از حوزه​های آبی کشور بسیار بیشتر از آبی است که در دشت​های کشور تجمیع می​شود. از این رو راندمان آبی کشور، منفی است. به همین دلیل با آمدن یک یا دو باران، مشکل خشکسالی کشور رفع نمی​شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال 86 به یک ثبا در عرصه کشاورزی رسیدیم، ادامه داد: اما از سال 87، با وجود خشکسالی و اتخاذ برخی سیاست​های غلط، این خودکفایی مبتنی بر کاشت دیم را از دست دادیم. از این رو لازم است نگاهی متفاوت به حوزه کشاورزی داشته باشیم که تولیدات ما از 73 میلیون تن به 54 میلیون تن کاهش نیابد.
رجایی از کاهش بارندگی در تمامی نقاط کشور، آماری ارائه داد و خواستار باز کردن حساب ویژه​ای برای مبارزه با خشکسالی شد و گفت: خشکسالی به سان زلزله خاموشی با بیش از 8 ریشتر است که باید از هم اکنون به فکر مبارزه با آن باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی با ابراز تاسف از اینکه با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، زیرساخت​های لازم برای حوزه کشاورزی فراهم نشده است، ادامه داد: مکانیزاسیون و آب یاری قطره​ای، تامین واحدهای صنعتی کشاورزی و ...از جمله این زیرساخت​ها هستند که هنوز بهبود نیافته​اند.

وی از بدهی​های زیاد کشاورزان به سیستم بانکی گفت و افزود: متاسفانه یارانه بخش کشاورزی همچون یارانه خانوارها به موقع پرداخت نشده و اثرات زیادی بر این عرصه گذاشته است. مضاف بر اینکه نیروی انسانی و ماشین​آلات کشاورزی بسیار پرهزینه هستند.

رئیس کمیسیون کشاورزی در پایان سخنان خود خواستار اصلاح قانون مذکور شد.

عیسی جعفری نماینده بهار و کبودرآهنگ هم از عوارض اجرای ناقص هدفمند کردن یارانه​ها بر کشاورزی سخن گفت و افزود: قطع برق در پیک کاری کشاورزان به انضمام هزینه گازوئیل و حمل آن تا سر زمین حدود دو میلیون تومان خرج بر می​دارد. در چنین شرایطی یا کشاورز باید دست از کشت بردارد یا اینکه پول نزول کند!

وی با اشاره به عدم پرداخت یارانه بخش کشاورزی، ادامه داد: در شرایطی که با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی همچون میوه و برنج مواجهیم، کشاورزان چطور می​توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این نماینده مجلس با اعتقاد بر اینکه وزیر کشاورزی تا کنون از کشاورزان در این زمینه حمایتی نکرده است، افزود: باید به داد کشاورزان برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین