آفتاب: یک کارشناس حوزهی میراث فرهنگی با تأکید بر اینکه ساختار بناهای تاریخی ایرانی با ارتعاش همخوانی ندارد، گفت: با عبور قطار شهری از زیر پایههای سیوسه پل شاهد تخریب این بنای تاریخی در بلندمدت خواهیم بود.
مرتضی فرشتهنژاد با بیان اینکه طبق مصوبهای قرار بود، قطار شهری با چند متر فاصله از کنار این پل تاریخی عبور کند، اظهار کرد: اکنون مسیر مترو بهگونهای است که قطار شهری دقیقا از زیر پل و پایههای آن عبور میکند.
او ادامه داد: با راهاندازی خط شمال به جنوب قطار شهری، روزانه دست کم 40 بار مترو از کنار این پل تاریخی عبور خواهد کرد و ارتعاشهای حاصل از عبور مترو برای ساختار چهارباغ، مدرسهی امام صادق(ع) و سیوسه پل بسیار زیانبار است و بهتدریج سبب تخریب این آثار خواهد شد.
به گفتهی این کارشناس حوزهی میراث فرهنگی، شکایتی از سوی سازمان میراث فرهنگی در این زمینه شده و قرار است، وضعیت سیوسه پل را مبنی بر نداشتن مشکل مستندسازی کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی دلیل مرمت این پل را تأمین دلیل برای دادگاه مبنی بر سالم بودن پل دانست و بیان کرد: مطمئنا اگر قطار شهری از این محل عبور نکند و اتفاقهای آسیبزنندهی دیگر رخ ندهد، این پل تاریخی تا 100 سال دیگر نیز پابرجا خواهد بود.
فرشتهنژاد با گلایه از مطرح شدن برخی سخنان غیرکارشناسی در این زمینه، گفت: افرادی که اعتقاد دارند، هیچ مشکلی برای سیوسه پل پیش نمیآید، هیچکدام در زمان تخریب پل نخواهند بود تا پاسخگو باشند.