کد خبر: ۱۳۱۸۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۰
مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران؛

ایران و روسیه درحال رایزنی درباره پیشنهاد "گام به گام" هستند

رایزنی با مقامات عراق درباره پژاک ادامه دارد /غرب وارد موضوعات جدیدی در سوریه نشود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: عراقی‌ها به دنبال راه‌حلی هستند تا از فعالیت‌های گروهک تروریستی پژاک در مناطق خود جلوگیری کنند. 

رامین مهمان‌پرست ـ سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ـ صبح سه‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد انتقادات هوشیار زیباری ـ وزیر خارجه عراق ـ و طارق هاشمی ـ معاون رییس‌جمهور عراق ـ از نحوه برخورد ایران با گروهک تروریستی پژاک گفت: ما در این رابطه در حال رایزنی مستمر با مقامات عراق هستیم. آن‌ها نیز به دنبال ایجاد ثبات و امنیت به ویژه در مرزهای خود هستند. 

او با تاکید بر این که حمایت از تروریسم به نفع هیچ کشوری نخواهد بود، گفت: ریشه‌کن کردن تروریسم در دنیا نیاز به همکاری و مشارکت همه کشورها دارد. 

افکار عمومی قضاوت خواهند کرد که آمریکا با طالبان در ارتباط است یا ایران 

مهمان‌پرست هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا و ادعای حضور یکی از مقامات القاعده در ایران گفت: تفکر صهیونیستی وجود دارد که تلاش اصلی آن، ضربه زدن به منافع ملت ما است و دائما مشغول فضاسازی و ایجاد ابهام در مورد گروه‌های تروریستی و افراط هستند. 

وی تاکید کرد: کشور ما بیش‌ترین ضربه را از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی خورده است. ما در افغانستان حتی در سطح دیپلمات‌های‌مان شهدایی را داده‌ایم. افکار عمومی قضاوت خواهند کرد که مقامات آمریکایی با این گروه‌ها در ارتباط هستند و آن‌ها را تقویت می‌کنند یا کشور ما که در این مسیر قربانی داده است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا زمینه‌ی فعالیت این گروه‌ها در منطقه از بین برود. این گونه اظهارات ارزش بررسی و پیگیری ندارد. 

بخش مهمی از مسیر پرداخت پول نفت توسط هند تعیین شده است
دستیار ویژه وزیر خارجه هم‌چنین با اشاره به مشکل پرداخت‌ها در معاملات نفتی ایران و هند گفت: مذاکرات در این رابطه بین مسوولان نفتی و کارشناسان فنی دو کشور ادامه دارد. نحوه پرداخت در آینده نزدیک مشخص خواهد شد و بخش مهمی از مسیر نیز تعیین شده است. امیدواریم مشکلات به صورت کامل برطرف شوند. نگرانی از این جهت وجود نخواهد داشت. 

مهمان‌پرست با اشاره به سفر آینده وزیر امور خارجه‌ کشورمان به دهلی‌نو اظهار کرد: ‌طبیعی است سفرها در سطح مقامات عالی‌رتبه‌ی دو کشور انجام شود و توسعه‌ی روابط در دستور کار باشد. 

برخورد نامناسبی با زائران ایرانی در عربستان صورت نمی‌گیرد 

او هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر برخورد با زائرین کشورمان در عربستان گفت: ما این موضوع را با حساسیت دنبال کردیم. آخرین اخباری که دریافت کردیم این بوده است که برخوردی صورت نگرفته، به صورت موردی بوده است که همان زمان تذکر داده شده است. برخورد نامناسبی با زائران ما صورت نمی‌گیرد. برخوردها با زائران ما کاملا محترمانه است. 

منتظر اعلام رای دادگاه درباره 3 آمریکایی هستیم 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در مورد پرونده سه متهم آمریکایی و انتشار اخباری مبنی بر احتمال آزادی دو نفر دیگر آنان گفت: پرونده قضایی آن‌ها در حال پیگیری است. قوه قضاییه باید در این زمینه نظر خود را اعلام کند؛ باید همه پرونده‌ها در شرایط کاملا آزاد و بدون فشارهای سیاسی و با توجه به مستندات قانونی روال طبیعی خود را طی کنند. ما نیز منتظر اعلام رای دادگاه هستیم. ما خواستار پیگیری عادلانه وضعیت قضایی همه‌ی کسانی هستیم که به خاطر اتهاماتی در زندان هستند از جمله این سه آمریکایی باید در شرایط کاملا آزاد بدون فشارهای سیاسی و قضایی، پرونده‌شان رویه‌اش دنبال شود. 

مراحل قضایی پرونده‌ی ایرانیان بازداشتی در آمریکا طی نشده است
وی توضیح داد: برخی از اتباع کشورمان که در آمریکا در زندان هستند و توسط برخی کشورهای دیگر با فشار سیاسی آمریکا بازداشت شده‌اند، متاسفانه مراحل قضایی نسبت به پرونده‌ی آن‌ها طی نشده است محدودیت‌های زیادی برای رابطه کنسولی با آن‌ها ایجاد شده و امکان دسترسی به خانواده‌های‌شان داده نمی‌شود. این‌ها از موارد نقض حقوق بشر و رفتار دوگانه‌ی غرب است. 

مهمان‌پرست تاکید کرد: این مسائل نمی‌تواند باعث اقتدار ایالات متحده‌ی آمریکا شود و یا مردم با فشار وارد کردن از حقوق‌شان دست بردارد. ما توصیه‌ی جدی داریم که از این گونه نقض حقوق بشر دست بردارند و نسبت به حقوق انسان‌ها، کرامت انسانی داشته باشند. 

در ادامه خبرنگاری پرسید که وزیر خارجه‌ی انگلیس اظهاراتی مبنی بر احتمال حمله‌ی نظامی به سوریه را مطرح کرده است، ارزیابی شما از این اظهارات چیست؟ که سخنگوی وزارت خارجه گفت: بارها اعلام کرده‌ایم هرگونه مداخله نظامی در کشورهای منطقه، شمال آفریقا و حاشیه‌ی خلیج فارس مشروعیت ندارد و نمی‌تواند کمکی به حل مسائل داخلی این کشورها بکند. 

راه‌حل همه‌ی مطالباتی که ممکن است در کشورهای مختلف وجود داشته باشد گفت‌وگوهای مستقیم و حل مسائل به صورت داخلی است. 

غربی‌ها وارد موضوعات جدیدی در سوریه نشوند 

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه برخی از قدرت‌های خارجی به دنبال پیگیری اهداف خاص تردیدآمیزی هستند و تلاش می‌کنند تنش در داخل کشورها و میان کشورها را ایجاد و تشدید کنند. ما به آن‌ها توصیه می‌کنیم از اشتباهات گذشته و دخالت‌هایی که در سایر کشورها داشتند درس بگیرند و وارد موضوعات جدیدی نشوند که مشکلات منطقه را پیچیده‌تر کنند. 

توانایی نظامی ما خطری برای کشورهای همسایه، دوست و دور دست نخواهد بود 

وی هم‌چنین در مورد اظهارات یکی از مقامات ناتو مبنی بر این که هدف از ایجاد سامانه دفاعی موشکی ایران است نه روسیه، گفت: قطعا دولت‌های مستقل و افکار عمومی مردم دنیا به بهترین شکل می‌توانند در این مورد قضاوت داشته باشند که هدف اصلی این سپر دفاعی موشکی چه کشورهایی است و ایالت متحده‌ی آمریکا به دنبال چه اهدافی است؟ بعید می‌دانم قضاوت عاقلانه، دقیق و واقع‌بینانه حکایت از این داشته باشد که ایران خطر موشکی برای کشورهای بزرگ و دور دست باشد. 

مهمان‌پرست تاکید کرد:‌ توانایی نظامی کشور ما در جهت دفاع از تمامیت ارزی و صلح و ثبات منطقه است و هیچ خطری برای کشورهای همسایه، دوست و دور دست نخواهد بود. 

او هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در مورد اقدامات آلمان نسبت به درخواست وزیر امور خارجه‌ی کشورمان برای برخورد با سرکرده‌ی گروهک تروریستی پژاک که در این کشور به سر می‌برند، گفت: حمایت از تروریسم به نفع هیچ کشوری نخواهد بود، پوشش حمایتی که کشورهای غربی و اروپایی از این گروهک‌ها انجام می‌دهند بارها تذکر داده شده است و تاکید شده این پدیده شوم است و راه حل درست این است که این پدیده را به صورت موضوع خوب و بد تقسیم نکنیم و با آن گزینشی برخورد نکنیم. اگر تروریسم قدرت تحرک و فعالیت پیدا کند برای خود مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و می‌تواند کشورهای حامی خود را مورد ضربه قرار دهد. 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: افراط‌گری‌هایی که در درون کشورهای اروپایی مشاهده می‌کنید و تقویت گروه‌های ضد اسلامی در کشورهای غربی و دامن زدن به اسلام هراسی نتیجه‌ی نوعی افراط گرایی خواهد بود که آثار این فعالیت‌های تروریستی را اخیرا در کشورهای اروپایی مشاهده کردیم. توصیه ما این است که کشورها به صورت جدی و واقعی برای ریشه‌کردن کردن تروریسم در دنیا همکاری و مشارکت داشته باشند. 

وی ادامه داد: باید با فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در داخل برخی از کشورهای اروپایی برخورد شود و سران آن محاکمه شوند. ما اجازه‌ی فعالیت تروریستی را علیه ملت و کشورمان نخواهیم داد.
مهمان‌پرست در مورد تصمیم کمیسیون امنیت پارلمان عراق مبنی بر تشکیل کمیسیون سه جانبه ایران، عراق و کردستان برای بررسی مسائل پژاک و هم‌چنین طرح بحث غرامت‌ها و خسارت‌های جنگی 8 ساله در این کمیسیون نیز گفت: دولت و ملت عراق بیش‌تر از هر کسی نگران حضور این گروه‌های تروریستی در داخل خاک خود هستند. طبیعی است که در مذاکراتی که میان مقامات ایران و کشور دوست و برادر ما، عراق وجود دارد این مسائل مطرح می‌شود. 

در سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران بحث‌های هسته‌یی مطرح می‌شود 

وی در مورد سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران نیز گفت: این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر در میان مقامات دو کشور است و موضوعات مختلفی که می‌تواند مربوط به روابط دو جانبه، تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی باشد در دستور کار خواهد بود. احتمالا بحث‌هایی مربوط به فعالیت هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان نیز در این گفت‌وگوها مطرح می‌شود. 

ایران و روسیه در حال رایزنی درباره پیشنهاد "گام به گام" هستند
دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا جزییات طرح سرگئی لاوروف مربوط به مذاکرات "گام به گام" را دریافت کرده‌اید گفت: جزییات طرح در حال دریافت و مذاکره و رایزنی است. 

خبرنگار دیگری پرسید که اخیرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است ایران خارج از چارچوب معاهده‌ی ان.پی.تی فعالیت می‌کند. ضمن این که برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند فعالیت‌ها در سایت فردو کاهش پیدا کرده است این اظهارات را تایید می‌کنید؟ که مهمان‌پرست گفت: فعالیت‌های ایران با همکاری آژانس به صورت صلح‌آمیز و در چارچوب ان.پی. تی طبق برنامه‌ی تعریف شده به خوبی مسیر خود را دنبال می‌کند. ما از حقوق خود چیزی اضافه‌تر نخواسته‌ایم و اجازه نمی دهیم حقوق ملت ما نیز نادیده گرفته شود.
مطالبات ملت‌های منطقه موجب محدود‌تر شدن رژیم صهیونیستی خواهد شد 

وی در مورد اظهارات مقامات صهیونیستی مبنی بر این که ایران نمی‌خواهد خاورمیانه آرام وجود داشته باشد، اظهار کرد: آن‌ها تلاش می‌کنند فضا را علیه کشور ما و در جهت تهدید و ترساندن کشورهای منطقه نسبت به حضور مقتدرانه کشور ما در منطقه ایجاد کنند که غیرقابل انتظار نیست. 

رژیم صهیونیستی وضعیت خود را در منطقه در خطر می‌بیند و تحقق مطالبات ملت‌های منطقه و کسب استقلال‌شان به معنای هر چه محدود‌تر شدن رژیم صهیونیستی خواهد بود. تهدید اصلی در منطقه رژیم صهیونیستی است. آن‌ها با طرح این موضوعات تلاش می‌کنند مسیر انحرافی ایجاد کنند. 

دریافت غرامت قرارداد اس ـ 300 از روسیه دنبال می‌شود 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد طرح شدن موضوع موشک‌های اس‌ـ 300 در سفر دبیر شورای امنیت روسیه به ایران تصریح کرد: پیش‌بینی دریافت غرامت و خسارت در همه‌ی قراردادها وجود دارد. این مساله‌ها مستثنی نیست؛ طبق بندهایی که در قرارداد آمده این موضوع دنبال خواهد شد. 

وضعیت بحرین با ادامه سرکوب مردم به نقطه مطلوب نخواهد رسید
او در پاسخ به پرسش دیگری در مورد موضع ایران در مورد تحولات لیبی و بحرین ضمن تاکید بر ضرورت توجه به خواسته‌های مردم و مداخه نکردن نیروهای خارجی در این کشور گفت: باید فراهم کردن زمینه برای مشارکت مردم و جلوگیری از دخالت نیروهای خارجی باید دنبال شود ما نیز رایزنی‌های خود را در این باره انجام می‌دهیم. وضعیت بحرین با ادامه سرکوب مردم به نقطه مطلوب نخواهد رسید. تنها راه ایجاد ثبات اقتدار، توجه به خواست مردم و برطرف کردن مشکلات ناشی از دخالتهای کشورهای منطقه است. 

اگر خارجی‌ها اجازه دهند فضا در سوریه به سمت آرامش پیش خواهد رفت 

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر کشتار مردم در سوریه و برخی انتقادات مقامات غربی گفت: مردم در سوریه اگر مطالباتی دارند و به صورت مسالمت‌آمیز آن را بیان می‌کنند باید با آن‌ها پاسخ داده شود. برخورد خشونت‌آمیز را نمی‌پسندیم ولی شواهدی که در داخل سوریه مشاهده می‌کنیم حاکی از دخالت کشورهای فرامنطقه‌یی و نیروهای مسلح در بین تظاهرات‌کنندگان و هم‌چنین دخالت آشکار مقامات آمریکایی و کشورهای غربی است که نمونه‌ی بارز آن حضور سفیر آمریکا در بین تظاهرکنندگان بوده است که با هیچ قاعده‌ی دیپلماتیکی سازگاری ندارد و به شکل کاملا آشکاری دخالت آن‌ها را در کشورهای منطقه نشان می‌دهد. 

آرامش در سوریه مطلوب آمریکا و متحدانش نیست 

مهمان‌پرست توضیح داد: اصلاحاتی که توسط مقامات سوریه در این کشور دنبال می‌شود بسیاری از مطالبات مردم را پوشش می‌دهند و اگر قدرت‌های خارجی اجازه دهند فضا در سوریه به سمت آرامش پیش خواهد رفت اما به نظر می‌آید آرامش در سوریه مانند آرامش در داخل دیگر کشورهای منطقه مطلوب مقامات آمریکایی، متحدان غربی آن‌ها و رژیم صهیونیستی نیست. 

او هم‌چنین در مورد راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز گفت: اتفاق جدیدی در این رابطه رخ نداده است. نیروگاه کاملا در مسیر تکمیل و راه‌اندازی است، مساله‌ای که حاکی از تاخیر یا تغییر یا تعویق زمان راه‌اندازی نیروگاه باشد وجود دارد. امیدواریم به زودی شاهد اتصال تولیدات این نیروگاه به شبکه‌ی برق سراسری باشیم. 

خواست ملت‌های منطقه همکاری‌های بیش‌تر بین ایران و کشورهای عربی است 

خبرنگار دیگری پرسید که شیخ‌الازهر اعلام کرده است باید مثلث اسلام شامل ایران، ترکیه و مصر تشکیل شود که مهمان‌پرست پاسخ داد: هر طرحی که کمک کند تا کشورهای بزرگ و موثر منطقه در کنار هم قرار گیرند و با ایجاد همکاری‌های چند جانبه بتواند ظرفیت‌های موجود منطقه را افزایش دهند و این همکاری‌ها منجر به ثبات و آرامش و پیشرفت کشورها شود، را حتما مورد حمایت خود قرار می‌دهیم. خواست همه‌ی ملت‌های منطقه همکاری‌های بیش‌تر بین ایران و سایر کشورهای عربی و غیر عربی است. ما از این گونه طرح‌ها حمایت می‌کنیم و تمام تلاش ما ایجاد همکاری‌های جدید، تنوع در همکاری‌های منطقه‌یی و استفاده از ظرفیت‌های کشورهای منطقه است. 

مهمان‌پرست در ابتدای این نشست ماه مبارک رمضان را به مردم ایران و مسلمانان تبریک گفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین