کد خبر: ۱۳۱۹۶۳
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۶

آمریکا، فرانسه و آلمان در پی تشدید فشار بر سوریه

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالیکه عملیات ارتش سوریه علیه معترضان در شهر حماة ادامه دارد، رهبران آمریکا، فرانسه و آلمان بر تشدید فشارها بر حکومت بشار اسد تاکید کرده‌اند. 

کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرده که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا طی تماس تلفنی با نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره سوریه به رایزنی پرداخته است.

بنا بر گزارش‌ها، عملیات روز جمعه ارتش و نیروهای امنیتی سوریه در شهر حماة، واقع در نواحی مرکزی این کشور، حداقل ۱۳ کشته برجای گذاشت. 

بنا بر بیانیه کاخ سفید، رهبران سه کشور موافقت کرده اند که برای تحت فشار قرار دادن حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، اقدامات بیشتری را مورد بررسی قرار دهند. 

بر اساس این بیانیه، اوباما، سارکوزی و مرکل "خشونت‌های خودسرانه" علیه معترضان سوری را محکوم و از بیانیه اخیر شورای امنیت در این رابطه استقبال کرده‌اند. 

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه حکومت بشار اسد را مسئول کشتار حداقل دو هزار نفر از معترضان سوری و فاقد مشروعیت اعلام کرد. 

با این وجود، آمریکا هنوز رسما خواهان کناره گیری رئیس جمهوری سوریه نشده است. 

خانم کلینتون گفت: "ما به طور شبانه‌روزی فعالیت می‌کنیم که تا آنجایی که امکان دارد حمایت بین‌المللی از اقدامات جدی علیه رژیم سوریه را کسب کنیم." 

حکومت سوریه چنین اظهاراتی را دخالت در امور داخلی این کشور می‌داند و می‌گوید که در ناآرامی‌های جاری، با گروه‌های مسلح تبهکار مبارزه می‌کند. 

وزارت خزانه داری ایالات متحده، پنجشنبه محمد حمشو سرمایه دار بزرگ و از اعضای پارلمان سوریه را به اتهام پیشبرد منافع مالی بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور، تحریم کرد. 

این در حالیست که مخالفان سوری از دولت آقای اوباما خواسته‌اند که صنایع نفت و گاز سوریه را تحریم کند.

آمریکا تاکنون شمار زیادی از مقام‌های سوری به ویژه، رئیس‌جمهوری این کشور را تحریم کرده است. 

ده‌‌ها هزار نفر از مخالفان بشار اسد روز جمعه بار دیگر در شهرهای مختلف سوریه به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار کناره گیری او از قدرت شدند. 

نیروهای امنیتی سوریه چهار نفر را در تظاهراتی که روز جمعه در نزدیکی دمشق برگزار شده بود به ضرب گلوله کشتند. 

گزارش‌ها حاکی است که یکی از معترضان هم در شهر حمص در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است. 

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری از داخل شهر محاصره شده حماة منتشر کرده که در آن تکه‌های سنگ در گوشه و کنار خیابان‌ها به چشم می‌خورد و برخی از ساختمان‌ها تخریب شده اند. 

این شبکه تلویزیونی می گوید نیروهای ارتش موفق شده‌اند یک شورش مسلحانه را در حماة سرکوب کنند و کنترل شهر را در دست گرفته‌اند. 

اما ساکنان شهر و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که ارتش اقدام به بمباران حماة کرده است. 

در بعضی تصاویر تانک‌های ارتش در حال کنار زدن سنگرهایی نشان داده شده اند که توسط معترضان در خیابان‌های شهر برپا شده بود. 

برخی از ساکنان شهر خبر می‌دهند که همچنان بخش‌هایی از این شهر زیر آتش توپخانه ارتش است. 

شاهدان عینی از شهر حماة می‌گویند که تک تیراندازان و تانک‌ها به سوی مردم شلیک می‌کنند و ذخیره آب و مواد غذایی در شهر رو به اتمام است. 

با این حال تلویزیون دولتی سوریه در گزارش خود تصاویری از مردان مسلح در شهر حماة منتشر کرده که خود را پشت اتومبیل‌ها مخفی کرده‌اند. 

بشار اسد و نزدیکان او از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه بارها "گروه‌های خلافکار مسلح" که از سوی قدرت‌های خارجی حمایت می‌شوند را مسئول ایجاد ناآرامی‌ها معرفی کرده‌اند. 

از سوی دیگر، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه در واکنش به اتفاقات اخیر در سوریه گفته است که اگر بشار اسد فورا نسبت به انجام اصلاحات در کشورش و مصالحه با مخالفان اقدامی نکند، با "سرنوشتی تلخ" روبرو خواهد شد. 

روسیه که به طور سنتی یکی از متحدان سوریه محسوب می‌شود هم به جمع منتقدان سرکوب‌های اخیر در سوریه پیوسته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین