کد خبر: ۱۳۱۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹

ابراز امیدواری صالحی برای آزادی دو متهم آمریكایی

ایران و عربستان علاقه‌مند به توسعه روابط دوجانبه هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی اكبر صالحی '‌روز شنبه در كنفرانس خبری مشترک با 'نسیر باكوآریفاری' همتای بنینی خود در پاسخ به سوالی در این رابطه، افزود: از قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران تشكر می‌كنم كه با عدل و انصاف موضوع را پیگیری می‌كند. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: انشاءالله در زمان مقرر عزیزان ما در قوه قضاییه اطلاعات لازم را در این خصوص ارایه خواهند كرد.

وضعیت شهرزاد میرقلی‌خان در حال پیگیری جدی است

وزیر امور خارجه ایران همچنین بااشاره به وضعیت اتباع ایرانی بازداشتی در آمریكا از جمله شهرزاد میرقلی‌خان گفت: از كانال‌های مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم و نسبت به حل موضوع امید فراوانی وجود دارد. 

صالحی افزود: خانواده خانم میرقلی‌خان هم اكنون در آمریكا هستند تا با عزیزشان ملاقات كنند.

ایران و عربستان علاقه‌مند به توسعه روابط دوجانبه هستند

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اظهارات یكی از مقامات سعودی در رابطه با جزایر سه‌گانه ایرانی و همچنین ابراز نگرانی از موضوع هسته‌ای ایران تصریح كرد: این موضوع، مقاله ای در یک روزنامه از یک مقام سعودی بود كه نام او نیز ذكر نشده بود و قرار نیست كه ما پاسخ مقالات روزنامه‌ها را بدهیم زیرا ارزش پاسخگویی ندارند. 

وی با بیان اینكه ایران و عربستان دو كشور مهم و علاقه‌مند به توسعه روابط با هم هستند، اضافه كرد: عده‌ای سعی می‌كنند آب را گل‌آلود كنند. 

وزیر امور خارجه با بیان اینكه این اظهارنظرها غیررسمی بوده و معلوم نیست از كجا نشات گرفته شده است‌، خطاب به رسانه‌های داخلی گفت: متاسفانه رسانه‌های ما نیز بازتاب وسیعی به این مقالات می‌دهند به گونه‌ای كه گویی یک مقام سعودی این اظهارات را كرده است. 

صالحی خاطرنشان كرد: هر زمانی موضع‌گیری رسمی باشد پاسخ آن نیز رسمی خواهد بود. 

وزیر امور خارجه، خواستار آرام‌‌سازی فضای رسانه‌ای كشور شد و افزود: امیدواریم رسانه‌ها به گونه‌ای عمل نكنند كه مشكلی بر مشكلات موجود افزوده شود زیرا ما از اساس به مطالب غیررسمی توجهی نمی‌كنیم.

همكاری‌های خوب میان ایران و شورای حقوق بشر

صالحی در ادامه این نشست مشترک خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست 'احمد شهید‌' گزارشگر ویژه حقوق بشر برای سفر به تهران گفت: با وجود اینكه ما روابط خوبی با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد داریم ولی متاسفانه برخی از كشورها از موضوع حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌کنند. 

وی با بیان اینكه آمریكا و برخی دیگر از كشورهای غربی این بار هم از موضوع حقوق بشر برای اعمال فشار به ایران استفاده كرده‌اند، تصریح كرد: این موضوع راه به جایی نخواهد برد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: وضعیت حقوق بشر در كشور ما به نسبت بسیاری دیگر از كشورها بسیار خوب است و همگان به این موضوع اذعان دارند. 

صالحی ادامه داد: علت اظهار نكردن این وضعیت خوب در ایران اختلافات سیاسی است و آنها این موضوع را چه در رابطه با فعالیت های هسته ای و چه در رابطه با تروریسم، سیاسی كرده اند. 

وی افزود: غربی‌ها خود ایجاد كننده تروریسم هستند ولی اكنون پرچم مبارزه با آن را در دست گرفته‌اند آنها خود از بمب اتم علیه دیگر كشورها استفاده كرده‌اند ولی حالا پرچم فعالیت‌های صلح‌آمیز را در دست دارند. 

صالحی به تاریخچه نه چندان دور نقض حقوق بشر توسط غربی‌ها در قاره آفریقا اشاره كرد و گفت: در سنگال زندانی وجود دارد كه غربی‌ها در آن افراد را زندانی و به عنوان برده به آمریكا می‌فرستادند و این موضوع تنها مربوط به 150 سال پیش است.

وی همچنین كشتار مردم در افغانستان و عراق و همچنین شكنجه افراد را در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو از دیگر موارد نقض حقوق بشر توسط آمریكا دانست و اظهار داشت: نقض حقوق بشر توسط قدرت‌های غربی برای همه روشن است. 

وزیر امور خارجه تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران همچنان به همكاری‌ها و همراهی‌ها خود با كمیساریای عالی حقوق بشر و همچنین شورای حقوق بشر ادامه خواهد داد. 

ادعای حضور نیروهای ایرانی در سوریه خارج از عدل و انصاف است

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اظهارات اخیر وزیر خارجه تركیه گفت: ایران، سوریه و تركیه اعضای یک خانواده مهم در منطقه خاورمیانه هستند و آقای داود اوغلو نیز ماه گذشته در این رابطه به ایران سفر كرده بود. 

وی با بیان اینكه در حال رایزنی مستمر با مقامات تركیه به ویژه در رابطه با تحولات منطقه از جمله سوریه هستیم، تصریح كرد: برخی از مطبوعات با طرح برخی ادعاها به دنبال ایجاد فضای شک و تردید و یا سیاسی كردن مسایل هستند. 

وزیر امور خارجه به ادعاهایی كه در رابطه با حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان در سوریه مطرح می‌شود، اشاره كرد و افزود: واقعاً این ادعاها خارج از عدل و انصاف و جوانمردی هستند كه غربی‌ها آنها را رواج داده‌اند. 

صالحی با بیان این كه غرب با توجه به تحولات منطقه در بن‌بست قرار گرفته است گفت: آنها كشور لیبی را كاملا ویران كرده‌‌اند، در حالی كه قطعنامه شورای امنیت این نبود. 

وی تاكید كرد: غربی‌ها بعد از كشتار وسیعی كه به دست نیروهای ناتو در لیبی صورت گرفته، متوجه شدند كه راهشان درست نبوده است. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از تحقق مطالبات مشروع و حركت‌های واقعی مردمی است؛ حال این مطالبات در سوریه باشد و یا در بحرین، مصر، تونس و یمن. 

صالحی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران از تمامی حركت‌های مردمی كه دارای مطالبات مشروع هستند حمایت می‌كند، خاطرنشان كرد: اما اگر در جایی اجنبی‌ها بخواهند از شرایط سوء‌استفاده كنند، كاملا با آن مخالفت خواهیم كرد؛ از جمله در سوریه و لیبی كه می‌خواهند برای امیال خود از شرایط سو‌ءاستفاده كنند. 

در روابط دو جانبه با عربستان مشكلی نداریم

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با روابط تهران- ریاض و همچنین امكان دیدار و گفت‌وگوی مقامات دو كشور در یک كشور ثالث گفت: ما از حیث روابط دو جانبه با عربستان مشكلی نداریم. 

وی تصریح كرد: ما دوران فطرتی را می‌گذرانیم كه به برداشت‌های مختلف دو كشور از مسایل منطقه مربوط می‌شود. 

صالحی با بیان اینكه طرف سعودی نیز آمادگی و علاقمندی برای برطرف كردن سوء‌تفاهمات را دارد، تصریح كرد: عربستان كشور مهمی در منطقه خلیج فارس و جهان اسلام است و رایزنی دو كشور می تواند در جهت صلح، ثبات و امنیت منطقه مفید باشد. 

آینده برای قاره آفریقاست

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با توسعه همكاری‌ها و مناسبات با كشورهای قاره آفریقا نیز گفت: گسترش مناسبات با آفریقا در دستور كار تهران قرار دارد زیرا آفریقا قاره مهمی است كه آینده از آن اوست. 

وی با بیان اینكه كشورهای آفریقایی در وضعیتی قرار نگرفته اند تا بتوانند از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده كنند، اظهار داشت: با توجه به اهمیتی كه قاره آفریقا دارد، به همان نسبت قصد گسترش روابط را داریم. 

صالحی افزود: طبق برنامه ای منسجم و حساب شده و براساس توانایی‌ها و امكانات خود به دنبال گسترش روابط با آفریقا هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین