کد خبر: ۱۳۲۱۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۷

ناهماهنگی سیاست‌ها، اقتصاد کشور را ضعیف کرده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمد نهاوندیان، در مطلب جدید خود به موضوع اقتصاد دولتی و وابسته به نفت کشور و ضرر و زیان‌های ناشی از آن پرداخته است. 

دکتر نهاوندیان درباره لزوم تغییر ساختار اقتصادی کشور نوشته است: "ما بیش از 80 سال است گسترش واحدهای دولتی را در اقتصاد کشور داریم. این سهم غیرقابل توجیه دولت در اقتصاد ایران، حاصل ورود دولت در عرصه‌های مختلف است. گاهی با جانشینی بخش خصوصی، گاهی ورود در عرصه‌های جدید که امکان ورود بخش‌های خصوصی را نداده است. 

لذاست که اقتصاد کشور تصمیم گرفته است به یک تحول ساختاری؛ اما در این تحول ساختاری خیلی باید دقت کرد که ما این تحول ساختاری را داریم صورت می‌دهیم که توسعه کشور دچار مانع نشود و شتاب بیش‌تری بگیرد تا ملت ما را برساند به آن جایگاه بایسته‌ای که باید در اقتصاد جهانی پیدا کند؛ یعنی اصلاح ساختاری را در کنار هدف پیشرفت اقتصادی کشور باید دید."

وی درباره نقش سازمان‌های توسعه ای در این تحول و تغییر عنوان کرده است:" چه ضرورت‌هایی برای یک سازمان توسعه‌ای برای یک اقتصاد در حال توسعه، مثل اقتصاد ایران هست. یکی از دلایل روشن این است که در چنین سازمان‌های توسعه‌ای امکان سرمایه‌گذاری دیربازده وجود دارد. در شرایطی ممکن است بخش خصوصی به دلیل علائم مختلفی که از بازار می‌گیرد، تنها خود را بتواند قانع کند به سرمایه‌گذاری‌های زودبازده، مخصوصاً که برخی از سیاست‌ها، مشوق این نگاه باشد، در حالی که اقتصادها، جایگاه خود در اقتصاد جهانی را با نگاه‌های بلندمدت به دست می‌آورند؛ لذا یک جایی باید باشد که فارغ از این نزدیک‌بینی‌های مرسوم بتواند افق‌های بلندتری را نگاه کند، به جایگاه در اقتصاد جهانی فکر کند، این نیاز دارد به این‌که سازمان توسعه‌ای در کنار دستگاه برنامه‌ریز وجود داشته باشد.

دکتر نهاوندیان در ادامه مطلب خود، به تحلیل تجربه‌های چند کشور ژاپن، کره و چین پرداخته و سپس به آسیب‌هایی که از نفت‌زدگی اقتصاد دچار شده‌ایم اشاره کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین